سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

محمدعلی مهتدی: با فروریختن دیوار گذرگاه رفح بین نوار غزه و مصر، ساکنان مظلوم نوار غزه پس از ماه‌ها محاصره اینک به شکل غیرمنتظره‌ای مشغول رفت‌وآمد به شهرهای رفح و العریش در صحرای سینا هستند.

تردد انبوه عابران در این نقطه لحظه‌ای قطع نمی‌شود و دوربین‌های شبکه‌های ماهواره‌ای مرتبا وضعیت را به سراسر جهان ارسال می‌کنند.

گرچه هدف اصلی و اولیه عابران، خرید مواد غذایی از مصر است اما دقت در رفتار مردم، هدف دیگری را نشان می‌دهد و آن احساس آزادی و تنفس در فضای باز صحرای سیناست.

در واقع رژیم صهیونیستی از مدت‌ها پیش نوار غزه را به شکل یک زندان بزرگ صحرایی درآورده و حدود یک و نیم میلیون مرد، زن و کودک را در بدترین شرایط زندانی کرده بود.

کنار آمدن مصر با این واقعیت و برخورد نکردن جدی با سیل جمعیت خود قصه‌ای دراز است که نیاز به تحلیل دارد اما مهم‌تر از همه تحرک مردمی و همه‌جانبه در کشورهای عربی و اسلامی در ابراز حمایت از ساکنان نوار غزه و محکوم کردن جنایات ضدبشری اسرائیل بود که هنوز هم ادامه دارد.

این تحرک درست در شرایطی که ساکنان نوار غزه دستخوش احساس تنهایی و بی‌کسی شده بودند، روحیه تازه‌ای سرشار از امید به آنها داد.

تحرک جمهوری اسلامی ایران نیز چه در سطح مسئولان و چه در سطح مردم قابل توجه بود؛ به‌ویژه تماس‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری با حسنی‌مبارک رئیس جمهوری مصر و برخی دیگر از سران و مسئولان کشورهای عربی و اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، همچنین تجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در میدان فلسطین و بالاخره راهپیمایی و تظاهرات مردمی پس از نماز جمعه در تهران و پاره‌ای از شهرستان‌ها.

بدون تردید پخش تصاویر این واکنش‌ها در شبکه‌های تلویزیونی منطقه به‌ویژه در شبکه الجزیره - که حدود 60‌میلیون بیننده دارد - بسیار مفید و مؤثر بود و نشان داد که دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند در برابر چنین ستمی بی‌تفاوت باشند.

در عین حال این اقدامات و تظاهرات نشان داد که مسئله درد و رنج ملت فلسطین در جنایات رژیم اسرائیل نه‌فقط به جهان عرب بلکه به جهان اسلام و همه جوامع آزاداندیش مربوط می‌شود.

در اینجا ذکر 2 نکته ضروری است: نخست آن‌که تحولاتی اینچنین باید زودتر از این به اطلاع مردم برسد و افکار عمومی را به خود جلب کند تا واکنش‌ها به‌موقع و همزمان با واکنش‌های دیگر جوامع اسلامی باشد.

البته در این مورد مسئولیت اصلی بر دوش صداوسیماست که بیشترین ارتباط را با مردم دارد.

اما نکته دوم این است که با تخریب دیوار گذرگاه رفح مسئله نوار غزه حل نشده چراکه به‌زودی دولت مصر زیر فشار آمریکا و اسرائیل و به بهانه نظم بخشیدن به آنچه در این گذرگاه می‌گذرد اقداماتی را آغاز خواهد کرد و بار دیگر غزه در محاصره قرار خواهد گرفت؛

به‌خصوص این‌که رژیم صهیونیستی می‌کوشد بار نوار غزه را بر دوش مصر بیفکند و از خود سلب مسئولیت کند.

بنابراین باید انتظار داشت که این منطقه در هفته‌های آینده شاهد تحولات مهمی باشد و بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران - به‌عنوان مهم‌ترین قدرت منطقه‌ای - باید به ایفای نقش بپردازد.

کد خبر 43005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز