گروه ادب و هنر: مسئولان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، امسال به‌دنبال پر رنگ کردن بخش بین‌الملل آن هستند و این در حالی است که سینمای ایران، غایبان زیادی در بخش داخلی دارد.

بنا به تصمیمی که از چندی پیش زمزمه‌های آن شنیده می‌شد، قرار است در جشنواره بیست و ششم بین‌المللی فیلم فجر، نمایش فیلم‌های خارجی و بخش مسابقه بین‌الملل به 5 روز اول جشنواره منتقل شود و 6 روز دوم به نمایش فیلم‌های سینمای ایران اختصاص یابد.

آن گونه که فارس خبر داده، در 5 روز اول فیلم‌های ایرانی حاضر در بخش‌های بین‌المللی جشنواره، هر روز در 2 سانس به نمایش درمی‌آید و سایر سئانس‌ها به نمایش فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل و بخش‌های دیگر اختصاص خواهد یافت.

این در حالی است که در بخش چشم‌انداز، قرار است دوباره سینمای پاراجانف معرفی شود و بنا به خبر روابط عمومی جشنواره، سینمای گرجستان با 9 فیلم در این بخش حضور دارد.

ظاهراً سیاست جدید مسئولان جشنواره، رویکردی دوباره به سیاست دوری از هالیوود با نزدیک شدن به سینمای دیگران است، آن هم با فیلم‌هایی از جنس سینمای پاراجانف که پیش از این امتحان خود را پس داده است.

عبدالله اسفندیاری مدیر حوزه معناگرای بنیاد سینمایی فارابی به روابط عمومی جشنواره فیلم فجر  گفته که بیش از 100 فیلم معناگرا برای حضور در بخش، در جست‌وجوی حقیقت به مدیریت جشنواره پیشنهاد شده است.

وی  اضافه کرد: در بررسی‌ها سعی کردیم تا حد امکان تلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌های جغرافیایی مختلف در بخش سینمای معناگرا را بررسی و امکان نمایش آنها را فراهم کنیم. برخی از آثار هالیوودی با رویکرد به معنا متأسفانه سعی دارند از طریق نمایش زرق و برق کاذب و جلوه‌های ویژه یا به عبارتی شعبده‌بازی مخاطبان را تحت‌تأثیر قرار دهند و معمولا به محتوا کمتر اهمیت می‌دهند. سعی کردیم با بررسی همه‌جانبه فیلمسازانی را که به محتوا توجه کرده و از تبلیغات وسیع هالیوود برخوردار نیستند، شناسایی و زمینه حضور آنها را در جشنواره فیلم فجر فراهم کنیم؛ ضمن اینکه برخی آثار شناسایی شده این بخش شاید جز نمایش در جشنواره فجر، نمایشی دیگر برای مخاطبان نداشته باشند. بدیهی است این آثار در کانون فیلم معناگرا به نمایش درمی‌آیند.

البته در غیبت فیلمسازان داخلی، می‌توان این حرکت را بهترین ترفند برای داغ کردن جشنواره دانست. اگرچه تجربه نشان می‌دهد که آبی از سینمای پاراجانفی گرم نمی‌شود.

کد خبر 41237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز