شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد، در سفر منطقه‌‌ای خود که از سه‌شنبه آغاز خواهد شد، یک طرح جدید امنیتی ‌ جدید را بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جورج بوش رئیس جمهور آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگاران سه روزنامه عربی در کاخ سفید از جمله الشرق الاوسط، چاپ لندن، با اشاره به شرکت عربستان در کنفرانس آناپولیس اظهار داشت: حضور سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در کنفرانس آناپولیس، به منزله پیام قوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در جهت برقراری صلح در منطقه بود.

بوش تاکید کرد: اهمیت مشارکت سعود الفیصل در این کنفرانس به این لحاظ بود که روند صلح تنها میان فلسطین و اسرائیل نیست بلکه کل منطقه را در بر خواهد گرفت.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: وجود صلح دایمی در منطقه مستلزم به رسمیت شناختن دو کشور فلسطین و اسرائیل است.

وی تصریح کرد: برخی گروه‌های تندرو سعی در نابودی روند صلح دارند. محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به خوبی می‌داند کسانی هستند که همه کار برای توقف روند صلح و دموکراسی می‌کنند.

بوش گفت: تعهد دو طرف فلسطین و اسرائیل به مسئولیت‌ها و تعهداتشان ضروری است و اسراییل باید مشکل شهرک‌سازی‌ها را حل کند.

رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: من تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مربوط به ایجاد دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل قبل از اینکه کاخ سفید را ترک کنم خواهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا با تقدیر از اقدامات ملک عبدالله بن عبدالعزیز در خصوص بحران منطقه گفت: وی فردی است که همواره من به او افتخار می‌کنم و وی از احترام شخصی من و احترام کشورهای منطقه برخوردار است. زمانی که ملک عبدالله بن عبدالعزیز درباره مساله‌ای در رابطه با خاورمیانه صحبت می‌کند همه به وی گوش می‌دهند و خواهان شنیدن موضع‌گیری‌هایش هستند.

بوش افزود: ملک عبدالله پادشاه کشوری است که از لحاظ جغرافیایی جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد و اقداماتی را صورت می‌دهد که واقعا قابل قدردانی است.

وی تصریح کرد: من از همکاری میان آمریکا و عربستان راضی هستم و هم چنین از عملکرد عربستان با گروه‌های تندرو نیز راضی‌آم.
بوش از نقش سیستم‌های امنیتی عربستان در خصوص تعقیب برخی گروه‌های تندرو که سعی در اقدامات تروریستی در عربستان دارند تقدیر کرد و گفت: عربستان هم چنان به تعهداتش در خصوص مبارزه با تروریسم پایبند است.

بوش قبل از سفر اخیرش به منطقه بار دیگر در پیامی به ایران گفت: واشنگتن ترجیح می‌دهد که مشکل خودش را از طریق راه‌های دیپلماتیک حل کند. نمی‌خواهیم اینگونه به نظر برسد که آمریکا خواهان انزوای دیگر کشورهاست. رییس جمهور‌آمریکا هم چنین تاکید کرد: تمام راه‌حل‌ها هم چنان در مذاکرات وجود دارد.

بوش با بیان این که گزارش سازمان اطلاعات آمریکا در این خصوص بود که ایران برنامه‌ هسته‌ای خود را به علت اعمال فشارهای بین‌المللی به حالت تعلیق درآورده است، مدعی شد: نظر شخصی من این است که ایران هم چنان خطری برای ماست و آماده است برنامه غنی سازی اورانیوم را از اهداف مسالمت آمیز به اهداف نظامی بدل سازد. وی تاکید کرد: من با مشکل ایران بسیار جدی برخورد خواهم کرد. [نهاد‌های امنیتی آمریکا: ایران در پی بمب اتمی نیست]

رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: نقشی که روسیه با ایران بویژه در زمینه تحویل سوخت هسته‌ای ایفا می‌کند، مانع از ادامه برنامه‌ هسته‌‌ای ایران خواهد شد.

بوش درباره اوضاع لبنان گفت: من نسبت به عدم انتخاب رئیس جمهور لبنان اظهار ناامیدی می‌کنم.

وی به شدت از نقش سوریه در لبنان انتقاد کرد و گفت: سیاست‌های سوری‌ها آنها را به انزوا خواهد کشاند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: موضع‌گیری واشنگتن این است که گروه‌ 14 مارس بر اساس معیار نیم به علاوه یک رییس جمهور جدید را انتخاب کند.

وی تاکید کرد: واشنگتن نسبت به گروهی که طرفدار دموکراسی در لبنان است و می‌خواهد لبنان کشوری دموکرات باقی بماند متعهد است.

رئیس جمهور آمریکا هم چنین از تلاشهای فواد سنیوره نخست وزیر لبنان تقدیر کرد و بر ادامه حمایت آمریکا از دولت لبنان تاکید کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به هیچ یک از کشورهای شمال آفریقا سفر نمی‌کنید، گفت: من در حال حاضر فرصت کافی برای سفر به کشورهای شمال آفریقا ندارم. البته این مساله باعث نمی‌شود که این کشور‌ها در نزد من از اهمیت و احترام کمتری برخوردار باشد. من خواهان سفر به این منطقه هستم.

وی به نقش ملک محمد ششم پادشاه مراکش و عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر اشاره کرد و گفت: پادشاه مراکش می‌تواند نقش بسیار مهمی در روند صلح داشته باشد، چرا که همواره موضع‌گیری‌اش مورد توجه همه بوده است.

جورج بوش در این راستا به وجود یهودیان شمال آفریقا که در اسرائیل زندگی می‌کنند، اشاره کرد.

رئیس جمهور آمریکا به حضور نیروهای آمریکایی و تفنگداران دریایی آمریکا در بحرین اشاره کرد و از اختیارات و اقدامات ملک حمد بن عیسی پادشاه بحرین در خصوص مبارزه با تروریسم تقدیر کرد.

بوش خاطر نشان کرد: تنها راه‌حلی که همواره پابرجاست اصلاحات و دموکراسی است که پادشاه بحرین نیز از حمایت‌های مردمی برخوردار است و این مساله کلید صلح و ثبات بحرین بوده است. وی هم چنین از امضای توافقنامه‌ی آزاد تجاری میان آمریکا و بحرین استقبال کرد.

رئیس جمهور آمریکا درباره مشکل دارفور تصریح کرد: در سفرم به مصر از حسنی مبارک رییس جمهور مصر به خاطر اعزام نیروهای مصری به منطقه دارفور قدردانی خواهم کرد.

وی درباره‌ی تاثیرات منفی تحریم علیه سودان گفت: این تحریم‌ها برخی افراد، نظام و دولت سودان را هدف قرار داده است نه سودانی‌ها را و این تحریم پیامی است به تمام گروه‌ها از جمله گروه‌های مسلح و شورشیان دارفور.

وی خاطر نشان کرد: واشنگتن به اوضاع حقوق بشر دارفور توجه زیادی دارد و ما امیدواریم که گروه‌های شورشی در دارفور به وحدت دست یابند و به طوری که یک صدا با دولت سودان وارد مذاکره شوند.

بوش تصریح کرد: واشنگتن نیز از روند صلحی که سازمان ملل دنبال می‌کند حمایت خواهد کرد.

بوش درباره زندانیان گوانتانامو گفت: ما طرح بازگرداندن زندانیان کویتی و بقیه زندانیانی را که در زندان گوانتانامو هستند به کشورهایشان بررسی خواهیم کرد. البته این زندانیان شامل کسانی هستند که هرگز در برابر دادگاه‌های نظامی آمریکا محاکمه نخواهند شد.

وی افزود: هر گونه گام در این باره قبل از سفرم به منطقه یعنی سه‌شنبه جاری اتخاذ خواهد شد.

این مصاحبه بوش در حضور مسئولان ارشد کاخ سفید از جمله استفان هادلی و الیوت آبرامز مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه صورت گرفت.

رییس‌جمهور آمریکا هم چنین در گفت‌وگو با شبکه‌ تلویزیونی الحره تاکید کرد: بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، باید دخالت‌هایش را در روند انتخابات ریاست جمهوری لبنان و منع ورود شبه نظامیان به داخل عراق و عدم حمایت از حماس متوقف کند. البته اگر خواهان بهبود روابط سوریه با آمریکاست.

جورج بوش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سفر آتی‌اش به منطقه از کشورهای حوزه‌ خلیج فارس از جمله عربستان خواهد خواست تا در جهت عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی تلاش کنند، گفت: من در دیدار با مقامات کشورهای حوزه‌ی خلیج از جمله عربستان خاطرنشان خواهم کرد که موفقیت این روند به وجود حمایت قوی از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در منطقه بستگی خواهد داشت و این دلیل دیگری است که کنفرانس آناپولیس را کنفرانسی مهم قرار می‌دهد.

وی همچنین تاکید کرد: ما علنا اعلام کردیم که میشل سلیمان فرمانده‌ ارتش لبنان که بسیاری در لبنان موافق آن هستند بهترین گزینه برای حل مشکل ریاست جمهوری است و این مساله‌ای است که ما از آن حمایت می‌کنیم در حالی که سوریه با این مساله مخالفت می‌کند.

وی درباره‌ این که دیدگاه مردم خاورمیانه نسبت به خودش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا چه خواهد بود، گفت: امیدوارم که ملت‌های خاورمیانه من را به عنوان فردی آماده‌ مبارزه با تروریسم، توصیف کنند. رئیس‌جمهوری که در عین اینکه به قدرت‌ ملتها ایمان عمیقی داشت همواره آماده‌ مبارزه با تروریست‌هایی بود که افراد بی‌گناه را می‌کشتند.

وی افزود: امیدوارم که آنها بگویند بوش به دین ما احترام می‌گذاشت و به جایگاه بشریت و عزت انسان‌ها احترام می‌گذاشت و اعتقاد داشت. البته ممکن است که بعضا برخی مخالف این مساله باشند.

بوش گفت: امیدوارم عراق به عنوان کشوری آزاد و تشکیل شده بر اساس قانون اساسی جدید به حیات خود ادامه دهد، چرا که ایجاد چنین عراقی بخشی از دیدگاه من نسبت به تحقق صلح در منطقه بود.

بوش همچنین در گفت‌وگو با روزنامه‌ یدیعوت آحارونوت، چاپ رژیم صهیونیستی، در بررسی اوضاع منطقه از کشورهای عربی خواست درک کنند منافع‌شان در مشارکت با اسرائیل است نه ایران.

وی تصریح کرد: حضور آمریکا در منطقه برای حمایت از این کشورها در برابر اقدامات خصمانه ایران است.

کد خبر 40956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز