دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

جواد حمیدی: هفته گذشته ژنرال فرانسوا الحاج‌ فرمانده عملیاتی ارتش لبنان، به شکلی دلخراش ترور شد.

ترور این نظامی پرسابقه که از وی به‌عنوان جانشین احتمالی ژنرال میشل سلیمان – فرمانده کنونی ارتش یاد می‌شد، نگرانی‌های بسیاری را در بین تحلیلگران سیاسی داخل و خارج این کشور بحران زده ایجاد کرد.

اخبار منتشره از لبنان حاکی است گویی کاخ ریاست‌جمهوری بیروت که از زمان پایان دوره امیل لحود، رئیس جدیدی به خود ندیده‌است، قرار نیست به این زودی‌ها رنگ ثبات به خود ببیند.

دکتر «محمد بیزی» رئیس سابق دفتر خاورمیانه در نیوزویک  با اشاره به ترور سرتیپ الحاج به‌عنوان شوکی بزرگ برای لبنان تصریح کرد: این شوک باید علی القاعده دستیابی به توافقی سیاسی در لبنان را تسریع نماید.

وی که اصلیتی لبنانی دارد پیش‌بینی کرد ژنرال سلیمان از بیشترین شانس برای تصدی پست ریاست‌جمهوری در این کشور برخوردار است.

***

  • مانع اصلی بر سر توافق سیاسی در لبنان چیست؟ برخی از نزاع حزب‌الله و ائتلاف 14 مارس به‌عنوان مهم‌ترین عامل در کشمکش موجود سخن می‌گویند.

موضوع اصلی اختلاف حزب‌الله و ائتلاف 14 مارس نیست. مشکل این است که 2 گروه در یافتن سازوکاری مناسب با هدف اعمال اصلاحات در قانون اساسی لبنان دچار مشکل شده‌اند. اصلاحاتی که مسیر معرفی ژنرال سلیمان به‌عنوان رئیس‌جمهوری آینده کشور را تسهیل می‌کند.

  • درباره مشکل قانون اساسی صحبت کنید. اصل بر این است که اگر 2 گروه بر سر یک نفر توافق دارند دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد.

بر اساس قانون اساسی لبنان هیچ‌یک از مقامات دولتی نمی‌تواند تا زمانی که مسئولیت دارد، به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی شود. بر این اساس باید دست کم 2‌سال از زمان استعفای هر یک از این مقامات بگذرد تا بتواند برای تأیید در پارلمان حاضر شود.

مشکل توافق بر سر سلیمان نیست، مشکل یافتن مکانیسمی است که بتوان اصلاحات مربوط به این موضوع را در قانون اساسی اعمال کرد تا سلیمان بتواند با کسب دو سوم آرا در پارلمان به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی شود.

مشکل این جاست که دولت فعلی به نخست‌وزیری فواد سینیوره باید پیش نویس این اصلاحات را برای تصویب به پارلمان ارائه دهد اما حزب‌الله و حزب میشل عون، دولت سینیوره را فاقد مشروعیت می‌دانند و مشکل اصلی اینجاست.

  • چه راه حل‌هایی برای این مشکل وجود دارد؟

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان درصدد است تا پیش نویسی در داخل پارلمان تهیه کند و به تصویب برساند تا از این طریق دیگر نیاز به دولت سینیوره نباشد اما مشکل دیگری نیز وجود دارد؛ احزاب مخالف دولت نیز بی‌میل نیستند با به تعویق انداختن این توافق زمان کافی برای تشکیل کابینه اصلی را در اختیار داشته‌باشند.

سلیمان درصورت معرفی به‌عنوان رئیس‌جمهور باید کابینه جدید را به پارلمان معرفی کند. گروه مخالف دولت به شدت در تلاش برای توافق با سلیمان درباره اعضای کابینه جدید هستند و در این بین به زمان نیاز دارند.

  • بنابراین با معرفی ژنرال سلیمان به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده، سینیوره باید با نخست وزیری وداع کند؟

نه بلافاصله ولی طی یک دوره کوتاه بله. تا زمان معرفی کابینه جدید و تأیید صلاحیت اعضای آن در پارلمان، سینیوره به‌عنوان نخست وزیر موقت بر‌سر کار خواهد ماند.

  • فکر می‌کنید نخست وزیر آینده به چه گروهی تعلق داشته باشد؟

یقینا مسلمان خواهد بود و به احتمال فراوان فردی سنی.

  • حزب‌الله شیعه با این موضوع مشکلی ندارد؟

فکر نمی‌کنم. در بین سنی‌های لبنان بسیاری هستند که با حزب‌الله مشکلی نداشته و با این حزب تعامل دارند. موضوع این است که مخالفان دولت به هیچ وجه نمی‌خواهند افرادی وابسته به ائتلاف 14 مارس نخست وزیر آینده لبنان شوند. فکر می‌کنم حزب‌الله نیز با این دیدگاه کاملا همسو باشد.

کد خبر 39426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز