جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

سه شنبه شب عماد فیاض مغنیه فرزند صالح لبنان و کسی که عمر کوتاه خود را در راه استقلال کشورش صرف کرد در دمشق پایتخت سوریه در یک خودروی بمبگذاری شده به شهادت رسید.

گرچه عماد مغنیه عضو ارشد حزب الله لبنان بود اما همانگونه که جنبش اما لبنان توصیف کرده است ،شهادت وی بزرگترین خسارت برای لبنان و عزت و اقتدار این کشور است.

 امروز قرار است پیکر شهید مغنیه تشیع شود در حالی که امروز در عین حال سومین سالگرد قتل رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان نیز هست. این تطابق زمانی در حالی است که در همین هفته ولید جنبلاط رهبر دروزی های لبنان و یکی از سیاستمداران طرفدار اسرائیل علنا از امکانات خود برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان سخن گفته بود.

علاوه بر این ،درخواست 2 روز پیش سفارت آمریکا در لبنان از شهروندان این کشور برای پرهیز از رفت و آمدهای خود در روزهای 13 و 14 فوریه(دیروز و امروز)نیز اقدامی کاملا مشکوک و و مرتبط با حادثه ترور مغنیه تلقی می شود.

مقام‌های رژیم صهیونیستی پیش از این و پس از شکست سنگین نظامی در برابر مقاومت لبنان ، بارها و بارها ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و دیگر فرماندهان ارشد مقاومت را مورد تاکید قرار داده‌اند.

از آنجا که شهید عماد مغنیه نقش بسیار مهمی در عملکرد حزب الله و شاخه نظامی آن مقاومت داشت ، بدیهی است رژیم صهیونیستی که ضربات مهمی را از ناحیه وی دریافت کرده بود ، به فکر ترور این فرمانده ارشد حزب‌الله نیز باشد.

بی شک مقاومت حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی در تابستان سال گذشته  بسیاری از معادلات میان اسرائیل و کشورهای عربی را از میان برد.اسرائیل در این جنگ نه تنها به هیچیک از اهداف خود نرسید بلکه آنچه قدرت بازدارندگی راهبردی اسرائیل در منطقه خوانده می شد نیز زیر سوال رفت.

 مهمتر از آن بحث دولت لبنان نیز مطرح است. طرفداران اسرائیل و آمریکا که در گروه 14 مارس گرد هم امده اند،با هر راه حل لبنانی و عربی برای حل مشکل دولت غیر قاونی فواد سنیوره و انتخاب رئیس جمهوری جدید مخالفت می کنند.

 حال در این شرایط که یکی از اعضای گروه 14 مارس (ولید جنبلاط)آشکارا از جنگ داخلی سخن گفته است،آمریکا و اسرائیل با ترور مغنیه در دمشق عملا حزب الله را تحریک کرده اند.به گونه ای که هر اقدام تلافی جویانه حزب الله مستمسکی برای اقدامات جنایت کارانه بعدی تل آویو و واشنگتن باشد.

کد خبر 44314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز