دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

ترجمه عبدالله آل بو غبیش: ترور عماد مغنیه مشاور نظامی حزب الله لبنان از آن رو اهمیت و توجه منطقه‌ای و جهانی را برمی انگیزد

 که وی جایگاهی برجسته در مقاومت لبنان و سیستم راهبری آن داشته و نقشی بنیادین و محوری در رویارویی با اشغالگران اسراییلی و ورود استعمارگران آمریکایی به منطقه و به ویژه لبنان و فلسطین از دهه هشتاد تا کنون بر عهده داشته است.
شهید مغنیه از 25 سال گذشته در تیررس اسراییل و آمریکا بوده و چندین سال را زیر نظر سازمانهای اطلاعاتی بین المللی گذرانده است. در این میان از سازمانهای اطلاعاتی عربی نیز باید یاد برد که در خدمت امریکا و اسراییل و با هماهنگی الیوت آبرامز عضو برجسته شورای امنیت ملی آمریکا و کارشناس ترور که مسئولیت دو پرونده لبنان و فلسطین را از سالها پیش در اختیار دارد، فعالیت می کنند. ابرامز فردی است که عملیات ترور شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش حماس و عبدالعزیز الرنتیسی یکی از اعضای کادر رهبری این جنیش تحت نظارت و اشراف وی انجام شد.

اما ترور شهید مغنیه دو سئوال اساسی را مطرح می سازد:
زمان ارتکاب این جنایت و چرایی همزمانی آن با رویارویی عربی – اسراییلی و شرایط منطقه  خاورمیانه
شرایط لبنان و رابطه مستقیم آن با این ترور به دنبال شکست آمریکا و اسراییل در جنگ تابستان 2006.

بر همین اساس: نخست اینکه هدف بنیادین ترور عماد مغنیه جبران ناتوانی و ضعف استراتژیک و راهبردی آمریکا و اسراییل در رویارویی با مقاومت لبنان و فلسطین از طریق وارد آوردن  ضربه ای سنگین، که بتواند شرایط بحران زده داخلی اسراییل را بهبود و آرام سازد. علاوه بر آن، هدف اسراییل از این ترور از مرز انتقام گرفتن از یکی از رهبران برجسته و پایه گذاران مقاومت اسلامی لبنان فراترمی رود و شرایط اسراییل بعد از گزارش وینوگراد را نیز شامل می شود. از زمان شکست اسراییل و آمریکا در تابستان 2006 رهبران تل آویو همچنان در حال ترمیم و بهبود بخشیدن به روحیه بحران زده دولت عبری ها است. دولتی که قرار است بوش در ماه می آینده در مراسم شصتمین سالگرد تحمیل آن بر منطقه شرکت نماید.

بوش ماه می را سقف زمانی وارد کردن ضرباتی دردآور به مقاومت فلسطین و لبنان تعیین کرده است. نقطه آغاز این ضربات هم ، کشتار غزه است که پس از پایان تور منطقه ای بوش شروع شد و با انتقام گرفتن از مقاومت اسلامی لبنان از رهگذر برافروختن منازعه ای داخلی در لبنان که تمام امکانات و ابزارهای آمریکایی و حتی عربی برای روشن نگه داشتن شدن آن بسیج شده، ادامه یافته و می یابد.

دوم : برعهده نگرفتن مسئولیت ترور از سوی اسراییل که کنست این رژیم آن را آغاز و رسانه های گروهی اش آن را تکرار کردند و نیز اظهارات مقامات آمریکایی درباره آن، این نکته را به ذهن تحلیل گران متبادر کرده است که این انکار و رد کردن دست داشتن در ترور به دلیل هراس از هرگونه واکنش محتمل و ماهیت آن است، اما این نکته درست تر می نماید که این اقدام برای در تنگنا قرار ندادن گروه هوادران دولت در لبنان است که حضور مستقیم اسراییلی ها آنها را مجبور به کاستن از شدت و حدت مواضع و گفتمان خود علیه ضد مقاومت اسلامی می کند.

اما از نقطه نظر استراتژیک، ترور عماد مغنیه در سایه آنچه آمد می تواند در یکی از این دو حالت رده بندی شود:
1- وارد کردن ضربه ای سنگین به مقاومت لبنان با هدف جبران شکست راهبردی اسراییل و آمریکا و فلج کردن کادر رهبری در سیستم مقاومت لبنان که مغنیه یکی از ارکان محوری آن بود.

2- یا اینکه این اقدام آغاز طرح و برنامه سریال جدیدی از ترور رهبران مقاومت لبنان و فلسطین است که عرصه را برای نبردی اسراییلی علیه نوار غزه و لبنان و چه بسا سوریه آماده می سازد تا اسراییل هیبت بازدارندگی خود را بازیابد و تعدیل موازنه قوا که مقاومت لبنان در جنگ 2006 آن را دیگرگون ساخت. پس از این شرایط و اوضاع و احوال بود که واشینگتن تحت فشار افکار عمومی متأثر شده از این شکست، اقدام به بیرون کشیدن نیروهای خود از عراق کرد.

سوم : این ترور می تواند در پیوند با تبلیغات سیاسی گروه هوادران دولت در لبنان علیه مقاومت این کشور و رهبران آن جدایی باشد، از این منظر که گروه هوادران دولت در لبنان نوعی پوشش سیاسی داخلی برای ترورهای تحت نظارت الیوت آبرامز ایجاد می کند. کما اینکه نمی توان این جنایت را منفک از باز شدن میدان امنیتی لبنان در مقابل حضور سنگین سازمان های اطلاعاتی آمریکایی، آتلانتیکی و عربی با هماهنگی کامل با اطلاعات اسراییل دانست.

همچنانکه هدف قرار دادن مقاومت لبنان و تلاش بی وقفه برای تضعیف ارتش لبنان و ایجاد رویدادهایی که همراهی مقاومت و ارتش را از میان برمی دارد و دیگرگون ساختن باور مبارزاتی ارتش همانگونه که رویدادهای مارمخایل آن نشانگر آن بود، در پیوند با هم هستند.
چهارم : تجربه تاریخی گویای این نکته است که مقاومت پس از چنین رویدادهایی قوی تر از گذشته ظاهر شده و همواره با از دست دادن مبارزان و کادرهای رهبری خود، توانی چند برابر از خود نشان داده است.

پنجم : نیروهای مقاومت در منطقه خاورمیانه می باید خود را برای مراحل جدیدی از یک رویارویی سنگین تر و نفسگیرتر از گذشته آغاز سازند و با پرده برداشتن از عوامل و انگیزه های این جنایت، از یکی از خطرناک ترین سطوح رویارویی با قدرتهای استعمارگر درس عبرت آموز برگیرند.

منبع : وکالة الشرق الجدید

کد خبر 44552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز