دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

عبدالرضا رحمانی فضلی *: در اقدامی تروریستی در منطقه کفرسوسه دمشق پایتخت سوریه عماد مغنیه از فرماندهان بلندپایه حزب‌الله به شهادت رسید.

گرچه رژیم صهیونیستی با توجه به قدرت حزب‌الله از پیامد پذیرفتن رسمی مسئولیت این اقدام ددمنشانه‌ خود بیمناک است اما با عنایت به ماهیت تشکیل اسرائیل، این ترور با ادبیات رهبران رژیم صهیونیستی که بارها از انجام این نوع اقدام آشکارا صحبت کرده بودند، همخوانی دارد.

به‌طور کلی یکی از انواع ترور، تروریسم دولتی است. در این روش دولت با اعمال خشونت و از طریق قرار دادن ملت در حالت هراس جمعی و ترس دائم (رژیم وحشت) به‌دنبال اقتدار است.

امروزه رژیم صهیونیستی به‌عنوان مظهر تروریسم دولتی در جهان شناخته می‌شود.

شیوه‌های تروریستی اسرائیل، بارها از سوی محاکم حقوق بشر بین‌المللی محکوم شده است ولی تل‌آویو با اتکاء به کمک‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا، همچنان به تروریسم دولتی ادامه می‌دهد. زیرا اساساً رژیم اسرائیل، برپایه تروریسم تاسیس شده است.

پس از شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه در مقابل مقاومت اسلامی لبنان، مقام‌های رژیم صهیونیستی بارها ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و دیگر فرماندهان ارشد مقاومت را مورد تاکید قرار داده‌اند.

دولتمردان و نظامیان صهیونیستی ترور مغنیه را در حالی در دستور کار خود قرار داده بودند که نقش این فرمانده ارشد را در استقامت و پیروزی حزب‌الله در مصاف با رژیم صهیونیستی تعیین‌کننده می‌دانستند.

کینه مقامات صهیونیستی به اندازه‌ای بود که یوفال اشتانیس از نمایندگان مجلس اسرائیل کنست به صراحت اظهار داشت: از شنیدن خبر ترور مغنیه خوشحال شدم و از آرزوهای دیرینه‌ام بود.

در اظهارنظری دیگر عامی ایالون وزیر مشاور رژیم صهیونیستی، با تلاش برای فریب افکار عمومی و تجاهل از سرمنشاء این ترور گفت: نمی‌دانم چه کسی مغنیه را ترور کرد اما این عملیات، دستاورد اطلاعاتی بزرگی برای اسرائیل داشت.

اگر چه برخی از مطبوعات عربی همسو با آمریکا با تحلیل‌هایی انحرافی سعی دارند موساد و سیا را از این ترور مبرا سازند اما وجود برخی از اهداف نهفته مانند وقوع این جنایت در خاک سوریه نشان می‌دهد ترور شهید مغنیه نتیجه همکاری اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی است که ملاحظاتی را به‌دنبال دارد:

الف) کمرنگ شدن باور ایالات متحده و رژیم صهیونیستی از پذیرش سازش میان افکار عمومی منطقه به ویژه مردم مظلوم فلسطین. به عبارت دیگر در تشکیل جبهه جدید مردمی با عنوان حزب‌الله که منافع آمریکا و اسرائیل را در معرض تهدید قرار داد، نقش رهبران و فرماندهان بزرگی مانند نصرالله و شهید مغنیه به اندازه‌ای بود که تنها راه حل مقابله با مقاومت مردمی و نفوذ حزب‌الله را در ترور رهبران می‌دانستند. آمریکا مدت‌ها پیش با طرح اتهام شهید مغنیه به طراحی و شرکت در چند عملیات تروریستی علیه منافع آمریکا، برای سر او جوایزی نیز تعیین کرده بود.

ب) تلاش برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان. زیرا این ترور در آستانه تجمع گروه‌های 14 مارس و همچنین ادبیات سرسختانه سران 14 مارس علیه حزب‌الله و سوریه، زمانی که این روند با درایت عاقلانه مخالفان حکومت سینوره مدیریت بحران شد، انجام گرفت. طراحی این عملیات تروریستی می‌توانست زمینه رویارویی 2 گروه 14 و 8 مارس در داخل لبنان را افزایش دهد و شرایطی برای رویارویی مسلحانه 2 گروه داخلی لبنان فراهم کند. طبیعی است وقوع جنگ داخلی می‌تواند زمینه حضور و نفوذ آمریکا را در پوشش نیروهای حافظ صلح و مصوبات سازمان ملل فراهم سازد یا اینکه آمریکا به بهانه ایجاد امنیت از حکومت غیرمقبول مردمی سینیوره حمایت کند.

ج) همانگونه که در تعریف تروریسم دولتی بیان شد ترور برای ایجاد رژیم وحشت در میان مردم و دولت‌ها انجام می‌شود. ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در خاک سوریه با هدف بروز وحشت در میان حامیان حزب‌الله در لبنان و سوریه انجام گرفت و به‌دنبال زمینه‌سازی برای ایجاد نوعی بی‌اعتمادی میان سوریه و حزب‌الله بود. پیامد این بی‌اعتمادی می‌توانست موجب ایجاد شکاف میان حزب‌الله و سوریه شود.

د) وخامت پیامد انتشار گزارش وینوگراد به اندازه‌ای گسترده بود که تحریم اقتصادی، مرزی و انسانی غزه نیز نتوانست در پاسخ به افکارعمومی داخلی رژیم صهیونیستی مؤثر باشد، ازاین‌رو برای ترمیم این شکست، طراحی ترور شهید عماد مغنیه به‌عنوان گزینه مناسب مورد توجه قرار گرفت و رژیم صهیونیستی در سایه این جنایت انتظار دارد راه‌حلی برای نجات از بحران سیاسی و اجتماعی پیدا کند.

ه) تجربه سالیان گذشته رژیم صهیونیستی نشان داده ایجاد شکاف داخلی در میان جنبش مقاومت یکی از گزینه‌های کم‌هزینه و مؤثر رژیم صهیونیستی بوده است و سابقه این رفتار در میان تشکیلات خودگردان برای انحراف از هدف اصلی جنبش و نهایتا تبدیل‌شدن جنبش‌های مقاومت به نهضت‌های مقاومت خنثی و بی‌تفاوت است.

به‌نظر می‌رسد هدف مجریان ترور شهید مغنیه القای وجود عوامل نفوذی در صفوف هواداران حزب‌الله و همچنین اطلاعات سوریه است که هدف از آن ایجاد مشکلات داخلی در اطلاعات سوریه و حزب‌الله بود.

آنچه مسلم است اینکه مقاومت مردمی لبنان با حذف فرماندهان از بین نمی‌رود و این ترور اهمیت جنبش مقاومت اسلامی و تأثیرگذاری آن را بیش از پیش برای افکار عمومی دنیا آشکار می‌کند و همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند صهیونیست‌های خونخوار و جنایتکار باید بدانند که خون مطهر شهیدانی همچون عماد مغنیه، صدها عماد مغنیه می‌آفریند و مقاومت در برابر ظلم و فساد و طغیان را دو چندان می‌کند.

دولت‌های کشورهای اسلامی نیز باید توجه داشته باشند عدم‌عکس‌العمل مناسب درمقابل اینگونه اقدامات تروریستی می‌تواند وجهه و موقعیت آنان را در افکار عمومی دنیای اسلام زیر سؤال برده و موجب عمیق‌ترشدن شکاف میان ملت و دولت در کشورهای اسلامی و مقبولیت و مشروعیت آنان شود.

ازطرف دیگر سکوت، تأیید و همراهی آنان با آمریکا و اسرائیل می‌تواند دامنه روند این اقدامات تروریستی را با توجه به مخالفت اساسی و اصولی و مبنایی اسرائیل با تمام کشورهای اسلامی، به حوزه‌های آنها نیز سرایت بخشد و در آن زمان نمی‌توان اقدامی لازم انجام داد.

نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هم در مراسم تشییع شهید مغنیه اعلام کرد حال که اسرائیل جغرافیای جنگ را تغییر داده، باید منتظر باشد که در تمام دنیا به آن پاسخ دهیم.

* قائم‌مقام سابق شورای‌عالی امنیت ملی
و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

کد خبر 44674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز