همشهری آنلاین: ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان در حمله‌ای شدید به گروه‌های معارض لبنانی گفت که ما آماده جنگ با شما هستیم

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی الجزیره، ولید جنبلاط رهبر دروزی‌های لبنان در جبلاط در سخنرانی‌اش به مناسبت سومین سالگرد ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان  اظهار داشت: گروه 14 مارس در صورت ادامه خلاء در پست ریاست جمهوری احتمالا ناگزیر به سوزاندن خشک و تر با هم خواهد شد.

وی خطاب به گروه‌های معارض این کشور گفت: اگر تصور می‌کنید که ما سکوت خواهیم کرد اشتباه تصور کرده‌اید. اگر شما خواهان آشوبید بفرمایید این هم آشوب. اگر خواهان جنگ هستید بفرمایید، جنگ آماده است. ما با سلاح مشکلی نداریم ما راکت‌ها را از شما می‌گیریم. جنبلاط گفت: البته اگر آماده‌ صلح هستید، 14 مارس نیز آماده است.

رهبر دروزی‌های لبنان در کنفرانس حزبش تمام طرفدارانش را به حضور گسترده در مراسم سومین سالگرد ترور رفیق حریری در روز پنجشنبه (25بهمن)  فراخواند. وی ادامه داد: 14 فوریه روز آزمایش لبنان است.

جنبلاط برخی گروه‌ها را به تلاش‌ ترور علیه مقامات امنیت داخلی، ارتش و دیگران در لبنان متهم کرد.

وی در ادامه ادعایش افزود: دیگر جنگ علنی با اسراییل تحت شعارهای دروغین و در جهت منافع سوریه و ایران کافی است.

وی خطاب به سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و بدون اشاره به نام وی گفت: تصور نمی‌کنم امام علی (ع) استفاده از شعار هیهات مناالذله را به عنوان وسیله‌ای برای حمایت از مجرمان بپذیرد و چرا که استفاده از این شعار جهت خدمت به مجرمان و در درجه‌ای اول بشار اسد رییس‌جمهور سوریه صحیح نیست.

جنبلاط تصریح کرد: به کسانی که خواهان بازگشت تسلط سوریه بر نظام لبنان هستند، می‌گوییم که ما ترس نداریم و هرگز تسلیم این امر نمی‌شویم.

سعد حریری رییس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان نیز گفت: تصور نمی‌کنم آن طور که برخی تصور می‌کنند جنگ داخلی در لبنان وجود داشته باشد. سعد حریری افزود: من همچنان دستم را به سوی مذاکره و صلح دراز کرده‌ام.

وی ادامه داد: ما خواهان انتخاب رییس‌جمهور هستیم و بعد مذاکره در خصوص دیگر مسایل در حالیکه برخی می‌خواهند تمام امور را تعطیل کنند.

حریری درباره‌ احتمال حمله‌ جدید علیه لبنان گفت: ما همانطور که در جنگ ژوئیه موفق بودیم در این جنگ نیز پیروز خواهیم بود و علیه دشمن با هم متحد خواهیم شد و بر اساس تعهدات ملی‌مان عمل خواهیم کرد.

حریری خاطرنشان کرد: من چهار بار تلاش کردم تا با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کنم اما پاسخ منفی دریافت کردم. وی خاطرنشان کرد: ارتباطات من با نبیه بری به طور مستقیم قطع شده و ما از طریق واسطه‌ها با یکدیگر در ارتباط هستیم. حریری همچنین گفت: گروه‌های معارض خواهان انتخاب رییس‌جمهور نیستند.

وی ادامه داد: مطمئن باشید که میشل سلیمان را به هر طریقی که شده انتخاب خواهیم کرد و هیچ کس مانع از این امر نخواهد شد.

از سوی دیگر، محد رعد، عضو فراکسیون حزب الله در پارلمان تصریح کرد: معارضان درصدد ایجاد آشوب داخلی نیستند. رعد افزود: کسانی که خواهان درگیری هستند آیا خواهان رویارویی با تمام معارضان هستند.

وی خطاب به جناح اکثریت گفت: ما به کسانی که می‌گویند ما خواهان آشوبیم، می‌گوییم که ما خواهان آشتی ملی هستیم.

همچنین حسن فضل‌الله عضو فراکسیون حزب‌الله لبنان در پارلمان نیز گفت: ما در لبنان خواهان توافق و همکاری هستیم. ما مخالف تنش و آشوبیم و هر گونه تنش موجب نابودی کشور، اقتصاد و افزایش درگیری و اختلافات می‌شود. فضل‌الله تصریح کرد: راه حل بحران لبنان تنها از طریق توافق و تفاهم است.

وی ادامه داد: گزارش وینوگراد ضربه‌ای علیه رژیم صهیونیستی و تمام کسانی بود که بر این جنگ حساب باز کرده‌ بودند. برخی می‌خواهند با متهم کردن مقاومت از توجهات به نتایج گزارش وینوگراد جلوگیری کنند؛ اما انتقادات از عملکرد ما تنها اصرار ما بر اصول مقاومت را بیشتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های معارض با طرح اتحادیه‌ عرب بسیار مثبت برخورد کردند و ما خواهان اجرای کامل این طرح هستیم.

نبیل قاووق؛ مسئول حزب الله در جنوب لبنان نیز خاطرنشان کرد: آمریکا در لبنان سعی دارد ارتش را در آشوب‌های داخلی با هدف براندازی آن وارد کند و زمینه را جهت حضور نیروهای خارجی در لبنان بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل فراهم کند.

نبیل نقولا نماینده‌ فراکسیون تغییر و اصلاح نیز به شبکه‌ الجزیره گفت: اظهارات جناح اکثریت بسیار خطرناک بود.

نقولا افزود: معارضان آماده‌ توافق هستند. اگر اکثریت سخن از جنگ به میان آورند ما از صلح صحبت خواهیم کرد.

نبیه بری رییس پارلمان لبنان نیز به مناسبت سومین سالگرد ترور رفیق حریری عنوان داشت: رفیق حریری در راه لبنان به شهادت رسید و گروه 14 مارس در 14 فوریه در مقابل یک امتحان قرار دارد تا تاکید کند که شهادت حریری در راه لبنان بود و مراسم سالگرد ترور حریری فرصتی برای توافق است نه تخریب لبنان و تفرقه.

بری افزود: من تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق صورت می‌دهم اما متاسفانه توافق همواره با مشکلاتی روبرو است.

رییس پارلمان لبنان اظهار داشت: لبنان تحمل خطرات بیشتر را ندارد. در واقع توافق در لبنان به نفع خود لبنانی‌ها و اعراب است. عدم توافق نه به نفع لبنانی‌ها و نه اعراب.

از سوی دیگر، خبرگزاری کویت گزارش داد: رییس گارد پارلمان لبنان از تیراندازی به سوی گارد منزل نبیه بری رییس پارلمان لبنان در یکی از محله‌های بیروت از سوی خودروی ناشناس خبر داد.

رییس پلیس پارلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: خودرویی ناشناس در نزدیکی مقر بری در منطقه‌ی عین التینه، گارد مقر وی را هدف قرار داد. در پی این حمله تدابیر امنیتی در این منطقه اتخاذ شد.

کد خبر 44003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز