سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلسه‌ پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور این کشور برای پانزدهمین بار به تعویق افتاد

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، نبیه بری، رییس پارلمان لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جلسه‌ نشست پارلمان برای انتخاب رییس جمهور که قرار بود امروز (26 فوریه) برگزار شود تا 11 ماه مارس (21 اسفند) به تعویق افتاد.

بری بار دیگر دلیل تعویق در برگزاری جلسه‌ پارلمان را اعطای فرصت بیشتر به احزاب لبنانی جهت توافق در خصوص طرح اتحادیه‌ عرب برای حل بحران سیاسی این کشور دانست. [درخواست اتحادیه عرب برای انتخاب رئیس‌جمهور لبنان]

وی افزود: این تاخیر به عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه‌ عرب فرصت بیشتری می‌دهد تا بتواند با رایزنی بین احزاب سیاسی لبنان به راهکاری مناسب جهت حل بحران این کشور دست یابد. [عمر موسی برای میانجیگری به لبنان رفت]

این در حالی است که دبیرکل اتحادیه‌ عرب پس از برگزاری نشست چهار جانبه با سعد حریری، رهبر اکثریت پارلمان لبنان، امین جمیل، رییس جمهور اسبق این کشور و میشل عون، رهبر مارونی‌های لبنان از شکست مذاکرات در این نشست خبر داد. [قطع عملیات میانجی‌گری اتحادیه عرب در لبنان
 
وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در خصوص برخی از مسایل به توافق رسیده‌ایم، اما هم چنان موضوعات مورد اختلاف به ویژه در خصوص ساختار دولت جدید و تقسیم پست‌های وزارتی وجود دارد.

عمروموسی تصریح کرد: مسایل زیادی مطرح است که باید بیشتر بررسی شود و امیدوارم نهایتا رایزنی‌ها و مذاکرات ما به ایجاد یک توافق‌نامه‌ی فراگیر برسد که البته این امر نیازمند زمان بیشتری است.

وی تصریح کرد: هم اکنون زمان انتخاب رییس جمهور جدید لبنان فرا رسیده و احزاب معارض و حزب حاکم لبنان باید هر چه سریع‌تر به توافق برسند.

وی هم‌چنین عنوان داشت که تا پیش از ترک لبنان بار دیگر با رهبران احزاب سیاسی این کشور دیدار خواهد کرد.

دبیر کل اتحادیه‌ عرب هم‌چنین ابراز امیدواری کرد تا پیش از برگزاری نشست سران اتحادیه‌ عرب که قرار است ماه مارس در دمشق برگزار شود، احزاب سیاسی لبنان بتوانند به یک توافق‌نامه‌ فراگیر دست یافته و رییس جمهور جدیدشان را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: نباید بگذاریم که تنش و بحران سیاسی در لبنان بیشتر شود زیرا این امر پیامدهای نامناسبی را برای مردم آن به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان جلوگیری از تلاش‌های آمریکا جهت ایجاد فتنه و آشوب در لبنان را خواستار شد. وی تاکید کرد: هیچ راهکاری برای حل بحران لبنان جز تکیه بر اصل مشارکت وجود ندارد و معارضان لبنانی برای تحقق این امر آماده‌اند. قاسم تصریح کرد: احزاب معارض لبنان مانع از آن خواهند شد که آمریکا با اقدامات فتنه‌برانگیز وحدت ملی این کشور را به مخاطره ‌اندازد.

وی بار دیگر حزب حاکم لبنان را مسوول اصلی عدم پیشرفت در حل بحران سیاسی این کشور دانست.

نواف الموسوی، مسوول روابط بین‌الملل حزب‌الله لبنان نیز تاکید کرد: معارضان لبنان، دیدگاه واقع گرایانه‌ای را برای حل بحران سیاسی ارایه داده‌اند و چنانچه عزم و اراده‌ لازم از سوی حزب حاکم وجود داشته باشد، این راه‌حل عملی خواهد شد.

موسوی تصریح کرد: دولت آمریکا سعی دارد تا طرح اتحادیه‌ عرب برای حل بحران سیاسی لبنان را تعطیل کند و با مانع تراشی در روند حل و فصل بحران لبنان اهداف خود را در این کشور و منطقه تحقق بخشد.

کد خبر 45302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز