همشهری آنلاین: فواد سنیوره، نخست‌وزیر و نبیه‌ بری، رئیس پارلمان لبنان بر سر تفسیر از قانون اساسی برای انتخاب رئیس‌جمهور به یک جنگ لفظی روی آوردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته‌ روزنامه‌ البیان، چاپ امارات متحده‌ عربی، فواد سنیوره نخست وزیر لبنان، از اظهارات اخیر نبیه بری رئیس پارلمان این کشور که انتخاب رئیس‌جمهور لبنان را مشمول ماده‌ی 74 قانون اساسی دانسته و بر عدم ضرورت تغییر قانون اساسی تاکید کرده بود، انتقاد کرد.

وی افزود: این اقدام به منزله‌ مصادره‌ اختیارات پارلمان است که به براندازی نظام دموکراتیک منجر می‌شود.

سنیوره تاکید کرد: چنین تفسیری از قانون اساسی بدون ارجاع این مساله به شورای عمومی پارلمان که مسئول تغییر و تشریح قانون اساسی است، اقدامی خطرناک است که نظام قانونمند و دموکراتیک لبنان را با خطر جدی روبه‌رو می‌سازد.

وی همچنین تغییر قانون اساسی را حق انحصاری شورای عمومی پارلمان دانسته و تاکید کرد: تفسیر شخصی قانون‌ اساسی قابل پذیرش نیست.

در همین حال، دفتر بری نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات سنیوره این اظهارات را عجیب دانسته و افزود: رییس پارلمان هرگز قانون اساسی را تفسیر نکرده و یا اختیارات موسسه و سازمانی را لغو نکرده است.

در این بیانیه آمده است که بری با استناد به حکم قانونی و اختیاراتی که بند پنجم نظام داخلی پارلمان به وی داده اعلام کرده که می‌تواند از این اختیارات استفاده کرده و بر اساس بند 74 قانون اساسی رئیس‌جمهور را انتخاب کند.

در بیانیه‌ دفتر بری تاکید شده که دولت غیر قانونی لبنان هنگامی که لایحه‌ تغییر قانون اساسی را به پارلمان ارائه می‌کرده، قانون اساسی را نادیده گرفته است.

از سوی دیگر، احزاب معارض لبنانی از جمله حزب‌الله لبنان، جنبش امل و جبهه‌ اصلاح و تغییر به رهبری میشل عون، از اقدام کابینه‌ سنیوره مبنی بر امضای 700 حکم مربوط به ارتش، امور قضایی و امور مالی لبنان در نشست روز جمعه‌ی دولت انتقاد کرد. معارضان لبنانی این اقدام را گامی خطرناک توصیف کردند که سکوت در برابر آن جایز نیست.

هم‌چنین به دنبال اظهارات عمرو موسی دبیر کل اتحادیه‌ عرب درباره برگزاری نشست اضطراری وزرای امور خارجه‌ کشورهای عربی جهت بررسی تحولات لبنان و منطقه، احزاب معارض لبنان از کشورهای عربی از جمله عربستان خواستند تا با اعمال فشار علیه حزب اکثریت پارلمان لبنان، این حزب را نسبت به پذیرش مساله‌ مشارکت در امور سیاسی و تشکیل دولت متحد ملی قانع سازند.

معارضان لبنانی همچنین از اتحادیه‌ی عرب خواسته‌اند تا به دیدگاه‌های احزاب معارض نیز در کنار اظهارات حزب حاکم گوش دهند.

احزاب معارض لبنانی نسبت به این مساله که نشست وزرای امور خارجه‌ی اتحادیه‌ی عرب مقدمه‌ای برای انتقال بحران ریاست جمهوری لبنان به شورای امنیت باشد، هشدار دادند.

حسن فضل‌الله عضو حزب‌الله در پارلمان لبنان در واکنش به این مساله ضمن تقدیر از تلاش‌های عمرو موسی برای حل بحران لبنان و تداخل این تلاش‌ها با مواضع داخلی و دخالت‌های آمریکا در لبنان، ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های جدید اتحادیه‌ی عرب بتواند به راهکاری مناسب برای حل بحران سیاسی لبنان منجر شود.

وی همچنین تداوم سیاست‌های دولت سنیوره را به ایجاد مشکلات بزرگ‌تر در لبنان منجر دانست و افزود: چنانچه معارضان در تعطیلات عید اقدام سیاسی خاصی انجام نداده‌اند، این بدان معنا نیست که حزب حاکم این چنین عمل کند.

فضل‌الله تصریح کرد: ما نیز موضع‌گیری‌های آشکاری داریم که طی روزهای آینده اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 40464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز