همشهری آنلاین: بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر با تقدیر از شهرام ناظری، حسین دهلوی ، مجید انتظامی ولوریس چکناوریان و معرفی برگزیدگان بخش های رقابتی در تالار وحدت به کار خود پایان داد

به گزارش همشهری آنلاین در این مراسم که با حضور صفار هرندی ، وزیر ارشاد بر گزار شد لوح‌های ویژه ای به هنرمندان یاد شده اهداء شد و ازتلاش های آنها درعرصه موسیقی تقدیر به عمل آمد.

  پیش از این تقدیر از ناظری و استاد دهلوی در برنامه ریزی جشنواره قرار داشت ،اما خبر تمجید وتجلیل از انتظامی و چکناوریان تا شب قبل از اختتامیه به بیرون درز نکرد.

همچنانکه تقدیر از سیاوش ظهیرالدینی هم به یکباره در میانه اجرای ارکستر سمفونیک گنجانده شد.

در این جشنواره که از 30 آذر در 9 تالار تهران برگزار شد، بیش از 1200 نوازنده و خواننده در گروههای مختلف موسیقی سنتی، ارکسترال، پاپ و محلی به اجرای برنامه پرداختند.

گروه‌هایی که مهمترین ویژگی آنها جوان بودن آنها بود چنان که به گفته کامبیز روشن روان ، دبیر جشنواره، میانگین سنی افرادی که در جشنواره به اجرای برنامه پرداختند زیر سی سال بود که خود از جوان بودن گروه ها و آینده دار بودن موسیقی در ایران حکایت می کند.

برگزاری بخش رقابتی در جشنواره امسال  و حضور و اجرای گروه های شاخص پاپ از دیگر ابتکاراتی بود که در جشنواره امسال به وقوع پیوست و نشان داد که ظرفیت های موسیقی در شاخه‌های مختلف تا چه اندازه فراوان است.

در بخش رقابتی عمده گروههای شرکت کننده از نقاط مختلف کشور شرکت کرده بودند که از پراکندگی مفید موسیقی در اقصی نقاط کشور حکایت دارد.دراین بخش که در سه نوع موسیقی پاپ ، کلاسیک و سنتی برگزار شد بیشترین رقابت بین گروههای موسیقی سنتی بروز و ظهور داشت.

هیات داوران این جشنواره در بخش رقابتی، در بخش موسیقی سنتی تلفیقی جایزه سوم جشنواره شامل تندیس زرین، لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال هدیه نقدی  رابه گروه جوان از تهران به سرپرستی محمد‌علی کیانی نژاد، جایزه دوم این بخش شامل: تندیس زرین، لوح تقدیر و مبلغ 100 میلیون ریال به گروه رژان از سنندج به سرپرستی راشد بابا شهابی و جایزه اول این بخش شامل تندیس زرین، لوح تقدیر و مبلغ 150 میلیون ریال  را به ارکستر مجلسی فرهنگسرای بهمن از تهران به سرپرستی رسول قیانی تعلق گرفت.

هیات داوران بخش کلاسیک   جایزه سوم این بخش شامل تندیس زرین، لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال  را به گروه کر آریا از مشهد به سرپرستی هنگامه عظیمی، جایزه دوم این بخش شامل تندیس زرین، لوح تقدیر و مبلغ 100 میلیون ریال  را به گروه کر پاسارگاد از شیراز به سرپرستی امیرعباس حسینی و جایزه اول این بخش شامل تندیس زرین، لوح تقدیر و مبلغ 150 میلیون ریال را به گروه تریو تیانو از تهران به سرپرستی تیگران مسروبیان اهدا کردند.

در بخش رقابتی موسیقی پاپ  که گروه های کمتری هم حضور داشتند هیات داوران جایزه سوم خود را شامل تندیس زرین، لوح تقدیر و مبلغ 50 میلیون ریال به گروه ارکیده از تهران به سرپرستی ارکیده حاجی وندی و جایزه دوم خود را شامل تندیس زرین، لوح تقدیر و مبلغ 100 میلیون ریال به گروه آکسان از تهران به سرپرستی بهرنگ بهادر زاده تقدیم کردند.

 هیات داوران در بخش موسیقی پاپ گروهی را شایسته کسب عنوان اول ندانستند.

همچنین بخش موسیقی پاپ جشنواره با استقبال شگفت انگیز مخاطبان روبرو شد و نشان داد که این بخش از بازار تقاضای فراونی برخوردار است.

دربخش بین الملل هم چندین گروه ازکشورهای اروپایی و آسیایی به اجرای برنامه پرداختند تا تازه های موسیقی در آن سوی کشور نیز در معرض قضاوت و داوری تماشاگران قرار گیرد.

اجرای ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی، ارکستر سمفونیک تهران که سمفونی مولانا و نیز کنسرتوی نی را اجرا کردند از دیگر نقطه اوج های جشنواره امسال به شمار می رفت.، به خصوص اجرای ارکستر سمفونیک تهران که نشان داد این ارکستر قابلیت اجرای موسیقی ایرانی با امکانات ارکستری کلاسیک و جهانی را دارا است.

در کنار این بخش گروه های شناخته شده ای چون عندلیبی(جلیل عندلیبی)، رودکی (سید عبدالحسین مختاباد)  فاخته (رضا موسوی زاده)، ‌قمر (سالار عقیلی) و سایر گروه های شرکت کننده در بخش های دیگر رونقی به جشنواره موسیقی فجر دادند.

بخش پژوهش جشنواره امسال هم از دیگر بخش‌هایی بود که با دعوت از نویسندگان و پژوهشگران و ایراد سخنرانی در موضوعات مختلف برگزار شد، اگر چه بسیاری از موضوعات انتخابی برای سخنرانی از شتابزدگی در انتخاب و بی ارتباط بودنشان با فضای جشنواره موسیقی فجر حکایت می کرد.

در نهایت این که جشنواره امسال در بخش جنبی خود نخستین نمایشگاه موسیقی و‌آثار شنیداری تهران  را برگزار کرد که این نمایشگاه هم که تا 14 دی ادامه دارد، ظرفیت های تولیدی موسیقی ایران و به خصوص بخش صنعت موسیقی را به خوبی نشان داده است.

کد خبر 40405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز