همشهری آنلاین: نبود بروشوری برای معرفی گروه ها،استقبال از دوئت گروه فرانسوی، اجرای مختاباد در اریکه ایرانیان و انصراف یک گروه از جمله اتفاقات مهم نخستین شب جشنواره موسیقی فجر بود.

به گزارش همشهری آنلاین همچنان که پیش بینی می شد اجراهای شب اول (30 آذر) با استقبال چندانی روبرو نشد، شاید به همین دلیل بود که تالار وحدت که در تمامی جشنواره ها در دونوبت اجرای برنامه داشت، تنها در یک نوبت (اجرای ارکستر گروه پارس) برنامه در آن اجرا شد و یک نوبت آن بدون برنامه بود.

در سوی دیگر در سالن رودکی نیز وضعیت به همین منوال بود، به این معنا که تماشاگران کمی از برنامه های بخش رقابتی شب اول استقبال کردند.

یکی از تماشاگران در گفت وگویی باهمشهری آنلاین از نبود برنامه ریزی مناسب برای این بخش گله مندی کرد و گفت: حتی یک بروشور کوچک هم وجود ندارد که اعضای گروه و قطعاتی را که می نوازند معرفی کند.

وی با اشاره به نبود نظم در اجرای این بخش گفت: من از جمله تماشاگران ثابت بخش رقابتی جشنواره های مختلف هستم و انتظارم از جشنواره ای با نام فجر این است که استاندارهای آن حد اقل به جشنواره های جوان برسد.

این تماشاگر در توضیح دلایل خود بر بی نظمی در بخش مسابقه گفت: در جشنواره جوان حداقل اگر بروشوری نبود، مجری ای وجود داشت که افراد و گروه ها و قطعات اجرایی را معرفی می کرد، اما دراین بخش هیچ گونه اطلاعاتی به شنوندگان و تماشاگران داده نمی شود که بدانند افراد گروه چه کسانی اند و چه قطعاتی را اجرا می کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، پس از انصراف داریوش پیرنیاکان از داوری بخش مسابقه جشنواره موسیقی فجر کیوان ساکت به جمع داوران پیوست و در شب نخست علاوه بر ساکت، حسن ناهید، ارفع اطرایی وهادی منتظری داوری بخش مسابقه را عهده دار بودند.

در میان اجراهایی که در شب نخست بخش مسابقه به صحنه رفت، اجرای گروه فلک الافلاک از خرم آباد به سرپرستی فرشاد سیفی چشم گیر تر از سایر اجراها بود.

این گروه با سه کمانچه، یک سرنا، یک خواننده و یک نوازنده تمبک به صحنه آمدند و قطعاتی از موسیقی منطقه خود را با برداشتی آزاد و البته آهنگسازی سنتی به تماشا گذاشتند.
ترکیب سه نوازی کمانچه با سرنا از جمله ابتکارات خوب این گروه بود که به دلیل اجرای دقیق مورد تشویق داوران و تماشاگران قرار گرفت.

در بخش دوم برنامه ها هم یک تغییر صورت گرفت و به جای گروه کوئینتت آوا گروه موسیقی طلوع به سرپرستی علی زند وکیلی به اجرای برنامه پرداختند. از قرار گروه کوئینتت آوا به کل از جشنواره کنار کشیده است ، چرا که در جدول برنامه های جشنواره در شب آخر (7 دی) هم گروه طلوع به جای این گروه در فرهنگسرای هنر به اجرای برنامه می پردازد.

از نکات حاشیه ای این بخش می توان به حضور علی محمد حق شناس (زبان شناس و مترجم نامی) و عباس مخبر (مترجم آثار شاخص جامعه شناسی) در نوبت دوم بخش مسابقه اشاره کرد.

مختاباد و اجرا در اریکه ایرانیان

 سید عبدالحسین مختاباد شب جمعه (30 آذر) به اتقاق گروه رودکی در تالار اریکه ایرانیان اجرای برنامه داشت. در این اجرا تصنیف های سرسپرده براساس شعری از مولانا و آهنگسازی مهدی وحدتی، «یاد دوست» از سروده های سیمین بهبهانی با آهنگسازی هومن مهدویان و «مطرب دل» که شعر آن از مولاناست و از ساخته های محسن حسینی به شمار می آید، با صدای مختاباد که کمی گرفته و محزون بود اجرا شد.

بخش دوم برنامه به موسیقی محلی مازندران اختصاص داشت که کمتر در سطح ملی به آن پرداخته شده است. در این قسمت از برنامه، صدای سازهای محلی دسر کوتن ، قرنه و لله وا بسیار شنیدنی بود.

عبدالحسین مختاباد که در غم از دست دادن پدر، سوگوار است در پایان برنامه دیشب به همشهری آنلاین گفت: به علت در گذشت پدرم و بیماری ای که هفته گذشته گریبانگیر آن شدم ، قصد داشتم اجرای کنسرت را لغو کنم که به دلیل فروش بلیت های آن و به احترام مردم و گروه جوانی که مدتها تمرین کرده بودند، از تصمیم خود صرف نظر کردم.

این خواننده که خود متولد مازندران است، درباره موسیقی فولکلور این استان توضیح داد: نوازنده های محلی مازندران اگرچه بسیار فعال هستند، اما هنرنمایی آنها در سطح کشور کمتر به گوش دیگران رسیده است. از سوی دیگر خود من هم روی این موسیقی کم کار کرده ام که از این به بعد قصد دارم بیشتر روی آن متمرکز شوم.

مختاباد درباره آوازهای محلی که دیشب با صدای وی شنیده شد، گفت: در این برنامه آوازهای کتولی و امیری را اجرا کردم که از گوشه های محلی مازندران محسوب می شوند. از این منظر، موسیقی فولکلور این منطقه از ایران بسیار غنی است که باید بیشتر روی آن کار شود.

فروش بلیت های بخش پاپ

همچنانکه پیش بینی می شد، بلیت های بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر با استقبال فراوان علاقه مندان روبرو شد و تا کنون و بنا بر خبری که مدیر اجرایی این بخش دراختیار همشهری‌آنلاین قرار داده است، بلیت کنسرت های گروه آریان و حمید عسگری به اتمام رسیده است.

در شب اول و هنگام اجرای ارکستر 75 نفره گروه خشایار اعتمادی طبقه همکف سالن وزارت کشور پر بود که خود از استقبال خوب تماشاگران حکایت می کند. خشایار اعتمادی که به تازگی مدیر عاملی نهادی مدنی و تازه تاسیس از موزیسن های پاپ را به خود اختصاص داده است، شنبه شب (1 دی) هم در همین تالار به اجرای برنامه می پردازد.

کد خبر 39767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز