چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

با گران شدن محسوس قیمت تخم‌مرغ که پیش‌تر تولیدکنندگان هشدارش را داده بودند وزیر جهاد کشاورزی که دستگاه متبوعش به گفته تشکل‌های تولیدی زمینه را برای تنظیم بازار فصل مصرف آماده نکرده، از ‌همکاری نامناسب واحدهای تولیدکننده گله کرد و این ناهماهنگی را عامل گرانی‌ اخیر اعلام کرد و البته در ادامه وعده داد که قیمت به زودی کاهش خواهد یافت.

اما در طرف دیگر تولیدکنندگان با توجه به شرایط خود را از این اتهام تبرئه کنند و معتقدند: اگر وزارت جهاد کشاورزی در پرداخت هزینه‌های اجرای طرح تنظیم بازار، که به دلیل مشکلات ذخیره‌سازی تخم‌مرغ از جمله تلفات و خسارت‌پذیری بر آنها تحمیل می‌شود، مساعدت بیشتری از خود نشان می‌داد، شاهد وضعیت فعلی نمی‌شدیم.

محمدطباطبایی یکی از تولیدکنندگان عمده در توضیح دلایل گرانی فعلی تخم‌مرغ می‌گوید: قیمت نهاده‌ها به صورت جهانی افزایش یافته و همین امر باعث افزایش قیمت تخم‌مرغ در بعد جهانی شده است.

علاوه بر این گرانی تخم‌مرغ در فصل سرد اصولا معمول و مرسوم هر سال است، چرا که افزایش مصرف با کاهش 2 تا 5 درصدی تولید همزمان می‌شود طباطبایی برخلاف نظر وزیر اعتقادی به کاهش قیمت در روزهای آینده ندارد و پیش‌بینی می‌کند تنها با پایان گرفتن فصل سرد معضل گرانی تخم‌مرغ حل خواهد شد و اساسا از نیمه اسفند تا نیمه مرداد تولیدکنندگان با فراوانی عرضه و کاهش تقاضا مواجه هستند.

ناصر بنی‌پور مدیر عامل اتحادیه مرغداری میهن هم بخشی از کاهش تولید در فصل سرما را طبیعی می‌داند و می‌گوید: همزمان با خنک شدن هوا به دلیل افزایش تقاضا و کاهش تولید، قیمت تخم‌مرغ هر ساله با رشد مواجه می‌شود اما امسال در کنار این عامل وجود برخی بیماری‌ها و حذف گله‌های مشکوک در مرغداری‌ها هم مزید برعلت می‌شود.

کد خبر 39006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز