چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین آمار دریافتی نشان می‌دهد، شکست برنامه‌های خصوصی‌سازی در هفته نخست آذرماه، تأثیر عمیقی بر جریان بازار سهام بر جای گذاشته است.

 به گزارش همشهری، همزمان با فروش نرفتن بلوک‌های سهام فولاد و ایرالکو در طول هفته جاری حرفه‌ای‌های بازار جریان سرمایه‌های خود را به سوی سهام شرکت‌های کوچک روانه کرده‌اند.

به این ترتیب پیش بینی می‌شود ادامه شکست در عرضه سهام شرکت‌های بزرگ، رفته رفته، ریسک بازار را برای سهامداران غیرحرفه‌ای افزایش دهد.

طبق این گزارش شرکت‌هایی چون گازلوله، لعابیران، تکنوتار، سرمایه‌گذاری آذربایجان و سایپا آذین در طول یک هفته اخیر با وجود تعداد اندک خریداران سهام آن‌ها، رشدهای قیمت جالب توجهی را شاهد بوده‌اند.

رشد قیمت سهام این گونه شرکت‌ها برای ناظران بازار سهام یادآور دوران رکود 2‌ساله بورس است که سهام شرکت‌های کوچک و در عین حال پرریسک به سرعت رشد می‌کرد و به سرعت روندی نزولی را در پیش می‌گرفت و در خلال این نوسان‌های فراوان سهامداران غیرحرفه‌ای به طور مداوم با زیان‌های بسیار روبه رو می‌شدند.

سودآورها

یک هفته گذشته در حالی پشت سرگذاشته شده که در این مدت فقط2 خریدار با معامله یکهزار و 100 سهم ایتالران، ارزش سهام این  شرکت کوچک را 105 درصد بالا برده‌اند. قیمت سهام توس گستر هم با حضور 73 نفر و معامله یک میلیون سهم این شرکت 7/7 درصد بالا رفته است.

قیمت سهام گازلوله نیز  با حضور فقط 112 خریدار و معامله 3/1 میلیون سهم 3/6 درصد رشد کرده است.

در این مدت سهامداران‌ 3شرکت کوچک دیگر یعنی فرومولیبدن، فرآورده‌های تزریقی و لعابیران هم در حالی 6 درصد افزایش یافته که تعداد خریداران و عمق بازار سهام این شرکت‌ها نیز اندک بوده است. از سوی دیگر آمار مزبور نشان د هنده رشد 3تا 5درصدی ارزش دارایی‌های سهامداران31 شرکت  کوچک دیگر در طول یک هفته اخیر است.

کارنامه بازار

این گزارش حاکی است، در طول هفته اخیر 13هزار نفر در مجموع 210میلیون سهم را به ارزش 73 میلیاردریال خریده‌اند. در این مدت سهام 210 شرکت بورس دست به دست شده است.

سهام شرکت‌های خودروسازی پرطرفدارترین سهام در هفته نخست آذرماه به حساب می‌آید. در این دوره سهام زامیاد، سایپا،‌پارس خودرو، ایران خودرو و ایران خودرو دیزل در مجموع توجه 3هزار و 300 سرمایه‌گذار را به خود جلب کرده است.

کد خبر 37812

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز