گروه بورس: بورس تهران امروز شاهد عرضه 20درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ارزش 5/1میلیارد دلار است.

به گزارش همشهری، درصورت فروش بلوک 20درصدی سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بار دیگر رکورد بزرگترین معامله تاریخ بورس شکسته خواهد شد.

پیش از این سازمان خصوصی‌سازی با عرضه 20درصد از سهام شرکت‌ ملی صنایع مس به ارزش یک هزار و 100میلیارد تومان برای اولین‌بار رکورد بزرگترین معامله تاریخ بورس را شکسته بود.

اما در حالی که بورس تهران خود را برای یک معامله بزرگ دیگر آ‌ماده می‌کند نگرانی‌هایی درباره فروش نرفتن این میزان از سهام به‌دلیل  کمبود نقدینگی در بورس وجود دارد.

بسیاری از فعالان بازار نگران ایجاد تنش و تلاطم‌های جدید در بازار هستند زیرا بیشتر کارشناسان قاطعانه معتقدند: بورس در شرایط کنونی ظرفیت معامله‌ای در این ابعاد را ندارد و اگر چنین مبادله‌ای انجام شود حجم زیادی از نقدینگی بازار صرف این معامله خواهد شد.

پیش از این با فروش بلوک 2درصدی سهام شرکت ملی مس، بازار دچار نوسان‌های دنباله‌دار شد.

کمبود نقدینگی برای خرید چنین‌ سهامی در بورس اجرای سیاست‌های اصل 44 را دچار مخاطرت جدیدی خواهد کرد که عمده‌ترین راه حل آن استفاده از نقدینگی سرمایه‌گذاران خارجی است اما با مخالفت دولت با واگذاری سهام مدیریتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به یک سرمایه‌گذار پر و پاقرص هندی روشن شد که بورس هنوز فاصله زیادی با حضور سرمایه‌گذاری خارجی  دارد.

قرار بود پیش از این 50درصد به علاوه یک سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان در قالب یک مزایده بین‌المللی به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار شود اما دولت با این واگذاری مخالفت کرد و قرار شد سهام این شرکت در قالب بلوک 20درصدی واگذار شود.

همین موضوع موجب شد سرمایه‌گذار هندی از خرید سهام این شرکت صرف‌نظر کند. اما مسئولان سازمان خصوصی‌سازی از سوی دیگر با انتشار آگهی بین‌المللی در نشریات خارجی اعلام کردند که همچنان احتمال حضور خریداران خارجی در مزایده فردا وجود دارد.

سیدمهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی پیش از این با اشاره به تجارب دیگر کشورهای دنیا درخصوصی‌سازی گفته بود: تجربه کشورهای دیگر درخصوصی‌سازی نشان داده است که اگر شرکتی سودآور باشد احتمال فروش حتی 3درصد از سهام این شرکت نیز وجود ندارد و این ‌طور نیست که سرمایه‌گذاران خارجی تنها درصدد خرید سهام مدیریتی شرکتی باشند.

وی افزود: فولاد مبارکه سهام سودآوری است و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با خرید بلوک‌های 5درصدی و 20درصدی سهام این شرکت از سود فولاد مبارکه منتفع شوند.

آخرین اخبار دریافتی نیز حاکی از آن است که گویا به غیراز غول بزرگ فولادی هندی یک شرکت هندی دیگر نیز خواهان خرید سهام فولاد است و حتی ابراز تمایل کرده تا 20درصد از سهام فولاد مبارکه را خریداری کند.

این در حالی است که گفته می‌شد آستان قدس رضوی یکی از مشتریان احتمالی فولاد بوده که ظرف روزهای گذشته حتی پشت میز مذاکره نیز نشسته است اما قیمت عرضه سهام این شرکت را به قیمت 390 تومان، گران ارزیابی کرده و از خرید سهام فولاد منصرف شده است.

نا امیدی

اما مدیرعامل شرکت بورس گفت: با وضعیت موجود بازار سرمایه، اصل44 قانون اساسی به راحتی اجرایی و عرضه‌های جدید با مشکل مواجه می‌شوند.

علی رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلایل افت شاخص سهام در چند روز اخیر اعلام کرد: متأسفانه واگذاری‌های اخیر بیشتر با هدف کسب درآمد و سود انجام گرفت و متولیان امر، توجهی به تبدیل واگذاری‌هایشان به بهره‌وری مولد نداشتند و تنها در پی کسب سود بودند.

بلوک‌های کوچک

سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز دراطلاعیه‌های خود اعلام کرد، درصورت فروش نرفتن بلوک 20 درصدی فولاد مبارکه و آلومینیوم به صورت یکجا، فروش فولاد مبارکه در 4 بلوک 5 درصدی و آلومینیوم در 2 بلوک 10 درصدی صورت می‌گیرد تا شاید به این طریق تجربه عرضه مس تکرار نشود.

محمد ابراهیم قربانی فرید ـ کارگزار بورس ـ در مورد میزان درصد سهام فولاد مبارکه و آلومینیوم گفت: عرضه فولاد مبارکه در 4بلوک 5درصدی و نیز عرضه آلومینیوم در 2بلوک 10درصدی منطقی و مناسب است ولی عرضه 20درصدی و جمع‌آوری مشتری و تشکیل کنسرسیوم کار مشکلی است درصورتی که عرضه بلوکی در حجم کوچک را یک شرکت سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند خریداری کند.

ولی با این حال هادی بیدختی دیگر کارگزار بورس اوراق در مورد میزان عرضه بلوکی سهام فولاد مبارکه  اعلام کرد: به‌دلیل این‌که 40 درصد سهام شرکت به سهام عدالت تعلق داشته و 20درصد نیز نزد دولت و 5 درصد آن در بازار توزیع شده است بهتر بود سازمان خصوصی‌سازی‌ نسبت به عرضه 35 درصد باقیمانده از سهام فولاد مبارکه به صورت یکجا اقداماتی کرده تا کنسرسیوم و گروه خریدار بتوانند مدیریت شرکت را برعهده گرفته و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

آمارها چه می گویند

طبق آمار موجود، ارزش سهام فولاد مبارکه، از زمان عرضه تاکنون 85 درصد افزایش یافته است.

در طول سال جاری 43هزار نفر سهام فولاد مبارکه را به سبد دارایی‌هایشان افزوده‌اند و ارزش کل سرمایه‌گذاری انجام شده بر سهام این شرکت در 9ماه گذشته از مرز 8 هزار و 300 میلیارد ریال فراتر رفته است.

هر سهم فولاد مبارکه، در طول سال جاری در پایین‌ترین رقم 181 تومان و در بالاترین قیمت 415 تومان فروخته شده است. براساس این آمار، فولاد مبارکه دومین سهم پرطرفدار در گروه فلزات به حساب می‌آید.

سهم این شرکت در طول 9 ماه اخیر پس از سهام مس با بیشترین اقبال بازار روبه رو بوده است. اما ایرالکو نیز در طول سال جاری و در پی عرضه بخش بزرگی از سهام متعلق به دولت با رشد جالب توجهی در قیمت سهام خود روبه‌رو بوده است. ارزش هر سهم ایرالکو در سال 86 معادل 218 درصد رشد کرده است.

کد خبر 37418

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز