همشهری آنلاین: یک مقام سازمان جهانی بهداشت(WHO) هشدار داد که دولت‌ها باید به سرعت به اقداماتی در برابر همه‌گیری جهانی چاقی دست بزنند.

 به گزارش فرانس‌پرس از  سیدنی استرالیا هشدار پروفسور رابرت بیگلهول مقام WHO در پایان اجلاس یک هفته‌ای که 2000 نماینده از کشورهای مختلف به تبادل نتایج پژوهش‌های خود در مورد چاقی پرداختند بیان شد.

WHO می‌گوید اکنون بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان – از هر شش نفر یک نفر- به چاقی مبتلاست.

پروفسور بیگلهول که مدیر بخش بیماری‌های مزمن در WHO است گفت که گروه‌های فعال در عرصه بهداشت عمومی باید از شیوه‌های برنامه پیکار  با دخانیات برای آگاه کردن و آموزش دادن به مقامات مسئول در کشورهایشان که در مورد فوریت مبارزه با چاقی تردید دارند استفاده کنند.

 او گفت:" درس اصلی که از مبارزه با دخانیات باید گرفت – توجه به  تاخیر طولانی – 50 ساله – در آغاز کردن این پیکار از هنگام آشکار شدن اولین شواهد در مورد زیانبار بودن دخانیات بود. اما اکنون هیچ مقام مسئول بهداشتی نیست که اهمیت کنترل دخانیات را تصدیق نکند."

 او گفت که در حال حاضر چاقی در جهان از کنترل خارج شده است و شواهد کافی برای قانع کردن دولت‌ها برای دست زدن به اقدام فوری وجود دارد. او افزود که اگر همه ملت‌ها به این مبارزه نپیوندند ممکن است در این پیکار ناکام بمانیم.

بیگهول با رد عقیده افرادی که در مورد داده‌های موجود در مورد گسترش چاقی اظهار تردید می‌کنند، گفت :‌"شواهد در این مورد برای دست زدن به اقدام مقتضی بهداشت عمومی کفایت می‌کند."


در دهمین اجلاس بین‌المللی چاقی در سیدنی استرالیا تصویر تیره و تاری از مشکل چاقی در جهان ترسیم شد،عارضه‌ای که زنان و فقرا بیشتر گرفتار می‌کند، یک نسل کامل از کودکان را به خطر انداخته است،و ممکن است کشورهایی را به سرعت برای مقابله با آن اقدام نکنند به ورشکستگی بکشاند.


  در حالیکه شرکت‌های داروسازی راه‌حل‌های دارویی و گروه‌های حامی ،رژیم‌های غذایی مختلف را تبلیغ می‌کردند، اغلب دانشمندان موافق بودند که اقدامات تاثیرگذارتری باید به فوریت انجام شود.


  از جمله گزینه‌های پیشنهادی در این اجلاس حذف یارانه‌های دولتی کشاورزی که قیمت قند و روغن و محصولات غذایی حاوی آنها را پایین‌تر از میوه و سبزی نگه می‌دارد، آموزش عموم مردم و سیاستمداران در مورد علل چاقی و ممنوعیت کامل تبلیغ تنقلات مضر(junk foods)  برای کودکان بود.


 بیگلهول بر دخیل کردن صنایع غذایی و نوشیدنی‌های شیرین که بسیاری آنها را مقصر قضیه می‌دانند در این مبارزه تاکید کرد.او گفت:" آنها بخشی از مشکل هستند،پس باید بخشی از راه حل هم باشند."

کد خبر 3708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز