همشهری آنلاین: وزیر خارجه ایران تصریح کرد: به صورت اصولی دور جدید گفتگوها با آمریکا را به خاطر کمک به ملت و دولت عراق پذیرفتیم.

 به گزارش فارس، منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه(22 آبان)  پس از شرکت در نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قزاقستان، در کنفرانس خبری مشترک به همراه احمدوف، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان و رئیس قزاقی کمیسیون مشترک به پرسش‌های مطرح شده پاسخ گفت.

خبرنگاری به جوسازی‌های برخی از اعضای 1+5 در آستانه نشست شورای حکام آژانس مبنی بر تحریم ایران بخصوص در بخش نفت و گاز اشاره کرد که وزیر خارجه در پاسخ به همه طرف‌ها توصیه کرد از روند سازنده موجود بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کنند. به گفته وی اگر بنا به برخورد سازنده نسبت به بحث هسته‌ای ایران باشد این بهترین کاری است که می‌توانند انجام دهند.

خبرنگاری با اشاره به آزادی دو مأمور ربوده شده سرکنسولگری ایران در اربیل از متکی پرسید آیا آزادی این افراد بر تسریع در انجام گفتگوهای ایران و آمریکا درباره عراق تاثیرگذار خواهد بود؟ که وی در پاسخ تصریح کرد: ارتباطی بین آزادی تعدادی از مأمورین کنسولی جمهوری اسلامی ایران که توسط نیروهای آمریکایی در عراق بازداشت شده‌اند با درخواست طرف آمریکایی مبنی بر دور جدید گفتگوهای دو کشور پیرامون عراق که توسط عراقی‌ها به ما منعکس شده، وجود ندارد.

متکی تصریح کرد:‌ آمریکایی‌ها باید هر چه سریع‌تر نسبت به آزادی بقیه مامورین کنسولی ما و بازداشت شدگان اقدام کنند.

وی در خصوص زمان سفرش به مسکو و در پاسخ به این سؤال که آیا در این سفر پیرامون نهایی شدن نیروگاه بوشهر گفتگو خواهید کرد؟ سفرش به مسکو را به منظور شرکت در دور جدید کمیسیون مشترک با روسیه برشمرد و با بیان اینکه تاریخ برگزاری این کمیسیون هنوز نهایی نشده، یادآور شد: این کمیسیون در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

متکی با بیان اینکه روند رو به رشد همکاری‌های ایران و روسیه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ما دوستان روس خود را در اجرای تعهداتشان جدی ارزیابی می‌کنیم.

وزیر خارجه درباره دور آتی گفتگوهای ایران و آمریکا در مورد عراق هم گفت:‌ در سفر اخیر اینجانب به بغداد، آقای مالکی نخست‌وزیر عراق تقاضای آمریکا برای دور جدید گفتگوها را به ما منعکس کرد و قرار شد این درخواست از طریق کانال رسمی آن یعنی سفارت سوئیس منعکس شود و ما به صورت اصولی دور جدید گفتگوها با آمریکا را به خاطر کمک به ملت و دولت عراق پذیرفتیم.

متکی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این درخواست از طریق سفارت سوئیس به شما منعکس شده است؟ اظهار داشت: هر تحول جدیدی صورت گیرد، اعلام خواهیم کرد.

متکی همچنین در ابتدای این کنفرانس با اشاره به برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین ایران و قزاقستان ظرف دیروز و امروز در تهران، خاطرنشان کرد: دو کشور از اهمیت بالایی در روابط خارجی یکدیگر برخوردارند.

متکی با اشاره به سفر نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام سفری دو جانبه و همچنین شرکت در دومین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر، اظهار داشت: گفتگوهای دو رئیس جمهور و توافقات آنها فصل‌های جدیدی را در مسیر همکاری‌های بین دو کشور گشود. در سایه این تحولات مهم، توافقات خوبی در نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور حاصل شد.

وزیر خارجه در ادامه افزود: با تشکیل چهار کمیته بازرگانی، اقتصادی و بانکی، کمیته‌ انرژی، کمیته حمل و نقل و کمیته هماهنگی توانستیم فهرست توافقات را تنظیم کرده و در ذیل 9 فصل و 58 بند به توافق دست یابیم.

متکی با بیان اینکه حجم مناسبات تجاری بین دو کشور در 2 سال گذشته به 3 برابر افزایش پیدا کرده، گفت: امسال ما رکورد بیش از دو و نیم میلیارد دلار را در مناسبات تجاری دو کشور خواهیم داشت.

وی از توافق حاصل شده برای بررسی سومین اجلاس گروه کاری بازرگانی و تاسیس شورای مشترک بازرگانی بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور خبر داد.
وزیر خارجه افزود: در این اجلاس توافق کردیم تاسیس شعبه بانک ایرانی تا پایان سال جاری در قزاقستان را نهایی کنیم.

متکی تشکیل گروه کاری در بخش صنعت و مشارکت در روند خصوصی سازی صنایع عمده در حوزه متالوژی، نفت، گاز و پتروشیمی را از دیگر موارد مورد توافق در این اجلاس برشمرد و گفت: همچنین در خصوص موافقتنامه تعرفه ترجیحی بنا شد مذاکراتی را به طور جدی انجام و این توافقتنامه را آماده کنیم.

وزیر خارجه توافق جهت افزایش سوآپ نفت خام در بخش انرژی را از دیگر موارد توافقات امروز عنوان کرد و افزود: گروه کاری مشترک انرژی را نیز تشکیل دادیم. وی با بیان اینکه دو طرف بر لزوم ادامه کار در مورد پروژه خط لوله نفت قزاقستان، ترکمنستان و ایران تاکید کردیم، خاطرنشان کرد: مشارکت طرف قزاق در تاسیس خط لوله نفت نکا - جاسک را مورد گفتگو قرار دادیم.

متکی همچنین از توافق احداث پالایشگاه نفت در شمال ایران بین دو طرف خبر داد و افزود: در حوزه حمل و نقل نیز بر اجرایی شدن توافقات روسای جمهور ایران،‌ قزاقستان و ترکمنستان در تاسیس خط آهن بین سه کشور تاکید شد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور در بنادر ایران و قزاقستان مورد توافق قرار گرفت، اظهار داشت: با توجه به حجم مناسبات اقتصادی بین دو کشور، در خصوص راه‌اندازی خط منظم هوایی بین دو کشور نیز توافق صورت گرفت.

وزیر خارجه کشورمان توافق درباره سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه توسعه صنعت گردشگری را از جمله توافقات این اجلاس برشمرد و دیدار مسئولین گردشگری دو کشور را منجر به افزایش تعداد گردشگران ایران و قزاقستان دانست.

وی نهادینه شدن روابط دو کشور را نیازمند کار گسترده در افکار عمومی دو کشور خواند و افزود: به همین دلیل بر همکاری رسانه‌ای بین دو کشور نیز تاکید شد.

متکی امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های زیست محیطی را بخش دیگری از مهم‌ترین توافقات صورت گرفته در این کمیسیون مشترک برشمرد و گفت: اطمینان داریم اجرای این پروژه‌ها تحول عظیمی در مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 36509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز