چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جورج واکر بوش چهل و سومین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکاست که در سال ۲۰۰۰ برای نخستین بار انتخاب شد.

george bush

پیش از جورج واکر بوش، بیل کلینتون چهل و دومین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا بود و از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در این سمت قرار داشت.

جورج واکر بوش در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۰۱ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۴ برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

بوش از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰به عنوان چهل و ششمین فرماندار ایالت تگزاس حکومت می‌کرد. او بزرگترین پسر رئیس‌حمهور اسبق آمریکا، جرج هربرت واکر بوش، است.

جورج بوش پس از تمام شدن درسش در کالج در شرکت نفتی خانوادگی‌شان مشغول به کار شد. پس از آن مدتی به صورت شریکی مالک تیم بیس‌بال «تگزاس رنجرز» بود و سپس در انتخابات فرمانداری تگزاس شرکت کرد و انتخاب شد.

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طرف حزب جمهوری‌خواه کاندیدا شد و در رقابتی نزدیک و فشرده با «ال‌گور» کاندیدای حزب دموکرات پیروز شد. اما پیروزی او در انتخابات سبب شد تعداد زیادی از حامیان خود را از دست بدهد.

او به عنوان رئیس‌جمهور در سال ۲۰۰۱ میلادی قانونی را تصویب کرد که براساس آن میزان دریافت مالیات در آمریکا ۳۵/۱ تریلیون دلار کاهش یافت. بوش در اکتبر سال ۲۰۰۱ پس از حادثه ۱۱ سپتامبر  مسئله جنگ علیه تروریسم در جهان را مطرح کرد.

با همین بهانه بوش دستور حمله به افغانستان را داد. بهانه او برای این حمله غلبه بر نیروهای طالبان، نابود کردن القاعده و دستگیری اسامه‌بن‌لادن بود.

در ماه سال ۲۰۰۳ بوش جنگ دیگری را آغاز کرد و دستور حمله نظامی به عراق را داد. جنگی که بهانه‌اش سرپیچی عراق از قطعنامه ۱۴۴۱ شورای امنیت و دفاع از آمریکا بود.

در میانه جنگ با عراق، بوش که خودش را "رئیس‌جمهور جنگ" نامیده است، برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد.

بعد از انتخاب مجدد، آمار انتقادات از بوش باز هم افزایش یافت.  موسسه نظرسنجی گالوپ؛ پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، اعلام کرد ۹۰ درصد مردم آمریکا حامی جرج بوش هستند. (آماری که تا آن زمان بی‌نظیر بود) اما این میزان محبوبیت طی ریاست جمهوری او به شدت کاهش یافت به ‌گونه‌ای که همین موسسه پس از انتخابات سال ۲۰۰۴ محبوبیت بوش را ۲۴ درصد اعلام کرد.  (کمترین میزان محبوبیت رئیس‌جمهور در آمریکا در ۳۵ سال)

دوران کودکی

بوش ششم جولای سال ۱۹۴۶ در کانتیکت آمریکا به دنیا آمد. او نخستین فرزند از میان پنج فرزند جرج هربرت واکر بوش و باربارا بوش بود. تنها خواهر او دوروتی در سن سه سالگی در سال ۱۹۵۳ به دلیل بیماری لوسمی درگذشت.

چندی پیش کتابی در آمریکا چاپ شد که نویسنده آن معتقد است مرگ خواهر، تاثیر منفی زیادی بر روحیه جرج گذاشت و عامل بسیاری از رفتارهای ناهنجار او در بزرگسالی شد.

پدربزرگ بوش سناتور بود و پدرش در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ رئیس‌جمهور آمریکا.

بوش پس از اتمام تحصیلات در آکادمی فیلیپس در ایالت ماساچوست همانند پدرش تحصیلات دانشگاهی خود را در ییل گذراند و لیسانس تاریخ گرفت. او در دانشگاه دانشجوی متوسطی بود.

در ماه می سال ۱۹۶۸ با بالا گرفتن آتش جنگ ویتنام او در امتحانات گارد ملی هوایی آمریکا شرکت کرد و قبول شد البته با توجه به این نکته که در این امتحانات تنها توانست ۲۵ درصد از امتحان کتبی استعدادهای خلبانی را کسب کند که پایین‌ترین امتیاز برای قبولی بود.

در سال ۱۹۷۰ جورج بوش برای تحصیل در دانشگاه حقوق تگزاس تقاضا داد که رد شد. در سال ۱۹۷۳ از خدمت نظام زودتر از زمان معمول مرخص شد تا در دانشکده تجاری هاروارد تحصیل کند. همان جایی که در سال ۱۹۷۷ با مدرک فوق‌لیسانس از آن فارغ‌التحصیل شد.

جورج بوش در این دوره زندگی خود به نوشیدن الکل روی آورد و حتی یک بار در سن ۳۰ سالگی به جرم رانندگی تحت تاثیر الکل دستگیر و به پرداخت ۱۵۰ دلار جریمه محکوم شد. گواهینامه رانندگیش هم به مدت دو سال معلق شد.

در سال ۱۹۷۷ با همسرش لورا ولش آشنا شد که در آن زمان معلم مدرسه بود. آنها پس از مدتی ازدواج کردند و جورج بوش پیروی از کلیسای خانوادگیشان را رها کرد و به کلیسای همسرش پیوست.

منتقدان بوش

جورج بوش که ریاست جمهوریش را با حمایت ۵۰ درصدی مردم آغاز کرده بود، پس از حادثه ۱۱ سپتامبر توانست به محبوبیتی ۹۰ درصدی در میان مردم آمریکا دست پیدا کند. اما این محبوبیت چندان طولانی نبود.

دلیل عمده این کاهش محبوبیت هم سیاست خارجی بوش بود. او به خاطر نحوه اداره جنگ عراق با انتقادات زیادی مواجه شد.

نحوه مواجهه با توفان کاترینا و فعالیت‌های اندکی که برای بازسازی مناطق توفان‌زده شد، هم دلیل دیگری برای این اتفاق بود.

کنترل مکالمات مردم بدون نیاز به حکم با نام جنگ علیه ترور، فاجعه زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو از دیگر دلایل این کاهش محبوبیت بودند.

آمریکا تا ماه اکتبر سال ۲۰۰۷ بیش از ۴۵۵ میلیارد دلار در جنگ عراق هزینه کرد. همچنین بیش از ۳۸۳۰ نظامی آمریکایی و بیش‌از ۷۳ هزار غیر نظامی عراقی تا این تاریخ در این جنگ کشته شدند.

دوران هشت ساله ریاست جمهوری بوش در آمریکا [بوش نامحبوب‌ترین رییس جمهور تاریخ آمریکا] در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ به پایان رسید و باراک اوباما جای او را گرفت

کد خبر 35699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز