سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گوانتانامو نام زندانی است که در خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی جزیره کوبا قرار دارد و در اختیار ارتش آمریکا است

guanatanamo

آمریکا زندان گوانتانامو (Guantanamo Bay detention camp) را برای محل نگهداری افراد متهم به عضویت در گروه‌های تروریستی همچون القاعده برپا کرد.

این زندان پس از اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱ زیر نظر پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو تشکیل شد و افراد متهم به ارتباط با فعالیت‌های تروریستی، به این زندان انتقال داده شدند.

از زمان فعال‌شدن زندان گوانتانامو، شرایط زندانیان باعث شد تا دولت آمریکا به خاطر شکنجه و استفاده از واتربوردینگ با انتقادهای شدیدی در داخل و خارج، به خصوص از سوی سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، مواجه شود.

۲۲ ژانویه ۲۰۰۹، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در دومین روز ورودش به کاخ سفید فرمان تعطیل شدن زندان گوانتانامو و همچنین زندان‌های مخفی سازمان سیا را صادر کرد.

آمریکا، در دوران ریاست جمهوری جرج بوش، زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو را "جنگجوی دشمن" و همچنین "دشمنان متخاصم" می‌نامید.

۱۴ مارس ۲۰۰۹ ، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که از این پس ایالات متحده آمریکا از عنوان جنگجوی دشمن برای مظنونان به عملیات تروریستی استفاده نخواهد کرد

کد خبر 83665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز