یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان مک کین در ۲۹ اوت سال ۱۹۳۶ در پایگاه هوایی نیروی دریایی آمریکا موسوم به "کوکو سولو "در پاناما متولد شد.

جان مک کین

جان مک کین (John McCain) در سال ۱۹۵۸ از آکادمی دریایی آمریکا فارغ ‌التحصیل شد و در سمت خلبان جنگنده‌های تهاجمی نیروی دریایی آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد.

مک کین در زمان جنگ ویتنام از حادثه آتش سوزی در ناو یو اس اس فارست در سال ۱۹۶۷ جان سالم به در برد.   در همین سال جنگنده مک کین نیز مورد اصابت قرار گرفت و او به شدت مجروح شد. جان مک کین سپس به اسارت نیروهای ویتنام شمالی درآمد و قریب به پنج و سال و شش ماه را به عنوان زندانی جنگی در اسارت به سر برد. گفته می‌شود، در این زمان وی مورد شکنجه قرار گرفته بود.

مک کین در سال ۱۹۸۱ از نیروی دریایی آمریکا بازنشسته شد و در سال ۱۹۸۲ به نمایندگی از ایالت آریزونا به عضویت مجلس نمایندگان آمریکا درآمد. مک کین پس از دو دوره عضویت در مجلس نمایندگان، در سال ۱۹۸۶ به عنوان نماینده سنای آمریکا انتخاب شد.

مک کین در سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۴ نیز به عنوان سناتور ایالت آریزونا برگزیده شد. سابقه‌ای که مک کین از دوران فعالیت سیاسی خود به جا گذاشته است، حکایت از آن دارد که وی به رغم عضویت در حزب جمهوری خواه، ظاهرا در مورد بسیاری از مسایل کلیدی با سایر اعضای این حزب اختلاف دارد.

طی دهه ۱۹۸۰ مک کین از اتهام فساد مالی (موسوم به جنجال کیتینگ فایو) که گریبان پنج نفر از سناتورهای  آمریکایی، از جمله خود وی را گرفته بود، مبرا شد.

مک کین اما در اولین حضور خود در سال ۲۰۰۰ در انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه برای کسب مقام کاندیدای نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برابر جورج بوش شکست خورد.

با این حال او دوباره در سال ۲۰۰۷ وارد گود رقابت برای کسب کانددیداتوری نهایی جمهوری خواهان  شد و توانست با کسب هیات‌های نمایندگی مورد نیاز، خود را به عنوان کاندیدای جمهوری خواهان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا معرفی کند.

جان مک‌کین به سرطان مغز مبتلا بود و ۴ شهریور ۹۷ (۲۰۱۸) درگذشت.

کد خبر 54245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز