یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان فوربز کری (John Forbes Kerry) دسامبر سال ۱۹۴۳ در ایالت کلورادو آمریکا به دنیا آمد. از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ وی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایالات متحده در امور تغییرات اقلیمی است.

جان کری

وی در سال ۱۹۸۴ در انتخابات مجلس سنا شرکت کرد و توانست به جای سناتور بازنشسته پل سونگاس به نمایندگی ایالت ماساچوست وارد سنا شود.

وی در طول ۲۰ سال حضور در سنا ۳ بار در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲ از نو از سوی مردم ماساچوست برگزیده شده است. او همواره مشغول کار و فعالیت برای دموکرات‌ها بوده است.

سناتور کری در فوریه ۲۰۰۳ با ثبت نام در کمیسیون انتخابات آمریکا فعالیت ستاد انتخاباتی خود را آغاز و اجازه دریافت کمک‌های مالی پیدا کرد.

در فوریه ۲۰۰۴ با آغاز انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برخلاف انتظار همگان با برنده شدن در ۴۶ مرحله از ۵۰ مرحله با اکثریت قاطع به عنوان نامزد حزب دموکرات برگزیده شد.

در ژوییه ۲۰۰۴ نیز با انتخاب سناتور جان ادواردز رقیب سابق انتخاباتی‌اش، به عنوان نامزد پست معاونت رییس جمهور، فصل تازه‌ای از فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را گشود.

جان کری قبل از آنکه وارد فضای سیاسی ایالات متحده در قامت سناتور وارد شود، به عنوان سخنگوی کمیته سربازان جنگ ویتنام آمریکا علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت‌های آن زمان شناخته می‌شود.

وی همچنین نشان‌های افتخار بسیاری به دلیل شجاعت در جنگ ویتنام دارد و حتی در جنگ ویتنام زخمی نیز شده است.

جان کری با تمام تشویق‌ها، مخالف جنگ بوده و در زمان تهاجم آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر به عراق، وی یکی از مخالفین اصلی جرج بوش در تصویب بودجه برای حمله به عراق بوده است.

سناتور جان کری دسامبر سال ۲۰۱۲ در دولت دوم باراک اوباما به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد.

کد خبر 195340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز