رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لطف الهی بود که مردم به پرچم و شعار اصولگرایان اعتماد کردند گفت: درباره جمع شدن اصولگرایان دور یک پرچم به‌نظرم بسط عدالت، نهضت خدمت‌رسانی، رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری و مهار تورم اگر صادقانه بیان و عالمانه طراحی و مصممانه اجرا شود، می‌تواند پرچم خوبی باشد.

البته به شعار خیلی علاقه و اعتماد ندارم و معتقدم صراحت، خردگرایی و مصمم بودن ما بیشتر از هر شعار دیگری اثر خواهد داشت.

احمد توکلی که در گفتگویی تفصیلی با مهر شرکت کرده بود در پاسخ به این سؤال که شما به‌عنوان یکی از پایه گذاران و چهره های اصلی گروه آبادگران دلیل اقبال نسبی مردم به این گروه در انتخابات مجلس هفتم و رقابت های بعدی را چه می دانید توضیح داد: مردم در سال‌های دولت اصلاحات متأسفانه شاهد بی‌عملی و تعلل آن دولت و نیز دوستانش در مجلس ششم در عرصه‌های عینی زندگی بودند و از شعار مبهم و بی‌محتوای اصلاحات خسته شده بودند.

مجلس هشتم

وی در پیش بینی ترکیب مجلس هشتم گفت: روح کلی حاکم بر مجلس اول این بود که نمایندگان شیفته خدمت بودند تا تشنه قدرت و نیز عناصر باسابقه و انقلابی در آن بسیار بودند. امیدوارم و آرزو می‌کنم مجلس هشتم از این نظر شبیه مجلس اول باشد.

کنترل تورم

نماینده مردم تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شما به‌عنوان یکی از تئوریسین های اقتصادی اصولگرایان، برای انتخابات مجلس هشتم، طرحی را برای کنترل نقدینگی و تورم ارائه خواهید کرد یا نه؟ تاکید کرد: اصولاً اصولگرایان آنقدر که تصور می‌کنید منسجم نیستند که تئوریسین اقتصادی یا حتی تئوری اقتصادی روشنی داشته باشند. متأسفانه برخی دوستان در حلقه اصولگرایان که بیشتر با رویکردهای مهندسی به مسائل اقتصادی نگاه می‌کنند، با برخی نظرات اقتصاددانان اصولگرا موافق نیستند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: به‌نظر من در حال حاضر مهار تورم باید در دستور اول اقتصادی دولت باشد و در شرایط فعلی روش مقابله با تورم هم فقط آسیب‌شناسی تورم موجود و مقابله با عوامل آن است؛ یعنی مهار نقدینگی و جلوگیری از فروش و هزینه کردن بیشتر دلارهای نفتی در اقتصاد ایران. همچنین اصلاح ساختار و روش هزینه‌ کردن بودجه عمرانی و سیاست‌های انبساطی پولی.

رویکرد خوب، تصمیم اشتباه

احمد توکلی با اشاره به عملکرد  اقتصادی دولت نهم گفت: دولت نهم رویکردهای خوبی داشته اما چند تصمیم اشتباه گرفته است. از جمله هزینه کردن سریع درآمدهای نفتی و ابتلای ایران به بیماری هلندی و آثار ناهنجار آن در رشد شدید واردات و بیدار کردن غول تورم. همچنین دستکاری ناشیانه تعرفه‌ها و... بنده مشتاقانه منتظر شنیدن و دیدن اخبار موفقیت‌های دولت نهم هستم.

نماینده مردم تهران ادامه داد: متأسفانه باید بگویم با وجود تلاش صادقانه‌ای که دولت نهم در عرصه اقتصادی داشته، اما به دلیل نداشتن تئوری و برنامه و مسئول مشخص اقتصادی در این دولت، نمی‌توانم به آن نمره خوبی بدهم.

توکلی در ادامه با بیان اینکه علیرغم رویکردهای کلی و خوب دولت در حوزه اقتصاد، متأسفانه ناهماهنگی هایی بین اعضای تیم اقتصادی دولت وجود دارد اضافه کرد: وقتی دولتی تئوری و برنامه روشن درعرصه اقتصاد نداشته باشد، سیاستگذاری اقتصادی توسط آن مانند حرکت دادن یک کشتی بدون قطب ‌نماست؛ متأسفانه در فقدان تئوری و برنامه روشن و فقدان فرماندهی واحد، مسئول و پاسخگو برای اقتصاد در دولت، شاهد تداوم نگاه‌ها و رویکردهای جریده‌ای در سیاستگذاری‌های تجاری، صنعتی و تولیدی هستیم.

کد خبر 35181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز