همشهری آنلاین: وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در لوکزامبورگ گردهم امده اند پیش نویس بیانیه خود را درباره برنامه هسته ای ایران منتشر کردند.

به گزارش واحدمرکزی خبر در این بیانیه آمده‌است:

1- شورای وزیران خارجه درباره مسائل برنامه هسته‌ای ایران به بحث و گفتگو پرداخت. شورا بار دیگر بر حمایت خود از تلاش‌ها برای یافتن یک راه حل دراز مدت مبتنی بر مذاکره برای مسئله هسته‌ای ایران تأکید کرد.

شورا حمایت کامل خود را از تلاش‌های نماینده عالی از طرف اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی برای تشویق ایران به بازگشت به مذاکرات درباره ترتیبات دراز مدت اعلام کرد.

2- شورا بر پایبندی مستمر خود به بسته جامع پیشنهادی که در ژوئن 2006 به ایران پیشنهاد شد تأکید کرد. این بسته، در میان بسیاری عناصر دیگر، بر حق ایران برای تولید انرژی هسته‌ای مطابق با تعهدات خود در ان‌پی‌تی تاکید و از احداث رئاکتورهای آب سبک جدید با استفاده از پیشرفته ترین فناوری ها فعالانه حمایت کرد.

ایران هنوز گزینه بازگشت به مذاکرات بر این اساس را که با رویکرد دو سویه نیز هماهنگ است، پیش روی خود دارد.

3- شورا از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران استقبال و بر این تاکید کرد که اجرای کامل و به موقع طرح کاری آژانس توسط ایران، آنگونه که در گزارش مدیرکل تعبیر شده‌است، به منزله گام مهمی به جلو خواهد بود.

همانطور که در گزارش مدیر کل آژانس آمده است، اعتماد به ماهیت مطلقاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مستلزم آن است که آژانس بتواند در خصوص فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ،‌از طریق اجرای پروتکل الحاقی و تدابیر شفاف‌ساز لازم، اطمینان بدهد.

شورا از ایران خواست بندهای توافقنامه جامع پادمان، از جمله توافقنامه‌های تابعه آن، و پروتکل الحاقی را پیش از تصویب آن، اجرا کند و همه اطلاعات و همکاری‌های لازم را در اختیار آژانس قرار دهد.

افزون بر آن، شورا ابراز امیدواری کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند در گزارش ماه نوامبر خود نتیجه مثبتی از تلاش‌هایش در راستای توافقنامه طرح کاری خود با ایران ارائه کند.

4- شورا از اینکه ایران به درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی برای تعلیق همه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی توجهی نکرده و پیشنهاد مذاکره را نپذیرفته‌است متأسف است.

شورا بار دیگر بر حمایت خود از قطعنامه‌های 1696 و 1737 و 1747 شورای امنیت سازمان ملل تأکید و اعلام کرد در صورتی که ایران همچنان از تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی خودداری کند شورای امنیت قصد خود را در قطعنامه‌های 1737 و 1747 برای اتخاذ تدابیر مناسب بیشتر بر اساس بند 41 فصل هفتم منشور ملل متحد ابراز کرده‌است.

شورا از بیانیه 28 سپتامبر وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه و آمریکا که از حمایت نماینده عالی اتحادیه اروپا برخوردار بود، استقبال کرد. شورا به توافق رسید که اتحادیه اروپا به بررسی این بپردازد که برای حمایت از روند سازمان ملل و اهداف مشترک جامعه بین‌المللی به چه اقدامات اضافی دیگری نیاز خواهد داشت.

شورا همچنین از نهادهای مرتبط با خود دعوت کرد توصیه های خود را به موقع ارائه کنند.

کد خبر 34017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز