همشهری‌انلاین: ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق گفت همه مستشاران نظامی خارجی از طریق قانونی وارد عراق شده‌اند اما اقدام ترکیه نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شود و اگر لازم باشد از هر گزینه‌ای از جمله نیروی نظامی در برابر این کشور استفاده می‌کنیم.

ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه بی بی سی عربی در خصوص حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک عراق گفت: ما نخست با ترکیه وارد گفت‌و‌گوی دو جانبه شدیم و امیدوار بودیم که آنکارا به درخواست ما توجه کند. همان‌جا تصمیم گرفتیم که اگر ترکیه بی توجهی کرد، به اتحادیه عرب و سازمان ملل مراجعه کنیم. تاکنون ترکیه به درخواست ما عمل نکرده و ما به تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک خود ادامه می‌دهیم و از همه امکانات خود برای رسیدن به اهدافمان بهره می‌گیریم. ما در این زمینه همه گزینه‌ها را روی میز داریم. زمانی که حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان تهدید و نقض شود، باید همه گزینه‌ها را در ذهن داشته باشیم، زیرا ما در حالت دفاع قرار داریم. ملت عراق آماده‌اند تا برای مقابله با اقدام ترکیه از راه حل‌های سیاسی حمایت کنند و اگر نیاز شد به مقاومت مردمی روی آورند.

الجعفری در پاسخ به مجری بی بی سی درباره میزان آمادگی عراق برای استفاده از نیروی نظامی در برابر ترکیه گفت: نباید مسائل را مانند سابق بررسی کرد. امروز باید به مقاومت مردمی، اراده قهرمانان کشور تکیه داشت. اگر جنگ به خانه عراقی‌ها برسد، زنان عراقی هر کدام، یک مرد جنگی خواهند بود و درسی به متجاوز می‌دهند که تا عمر دارد فراموش نکند.

مجری بی بی سی گفت: آنکارا اعلام کرده است که این نیروها را برای آموزش و با هماهنگی مقام‌های عراقی وارد خاک عراق کرده است.

الجعفری پاسخ داد: این ادعاها نادرست است و هیچ‌گونه هماهنگی در کار نبوده است. نه تنها هماهنگی وجود نداشته بلکه ما از این موضوع اطلاع نداشتیم و از شنیدن خبر ورود نیروهای نظامی ترکیه به عمق خاک عراق شگفت زده شدیم. همه کسانی که برای آموزش وارد عراق شده‌اند از جمله اعضای ائتلاف، همه ویزا دارند و با هماهنگی کامل و از مبادی رسمی وارد عراق شده‌اند اما ورود ناگهانی به عمق 110 کیلومتری خاک عراق نقض حاکمیت محسوب می‌شود و در این مورد هیچ کس در منطقه و جهان با ما اختلاف ندارد. حضور مستشار نظامی بر اساس قوانین عراق انجام می‌شود اما این‌که کشوری به دعوت یک استاندار یا مسئول محلی، نیروی نظامی وارد عراق کند، عملیات مستشاری محسوب نمی‌شود. این ادعا که ترکیه با وزارت دفاع هماهنگ بوده هم نادرست است ضمن این‌که این مسئله باید با نخست‌وزیر هماهنگ شود. چگونه است که همه کشورها برای اعزام مستشار از راه قانونی وارد شده‌اند اما ترکیه به خود اجازه داده است که بدون هماهنگی وارد خاک عراق شود. حتی اگر اثبات شود که ترکیه در عراق پایگاه آموزشی داشته، باز هم نقض قوانین و حاکمیت عراق رخ داده است.

الجعفری ادامه داد: ما به اظهارات مقام‌های ترکیه بسنده نمی‌کنیم، بلکه خواهان اقدام عملی هستیم. در همان زمان که مقام‌هایترکیه از خروج نیروهایشان دم می زدند ما در حال رصد فعالیت‌های آنها در شمال موصل بودیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر،وزیر خارجه عراق درباره ربوده شدن شهروندان قطری در جنوب عراق گفت: برخی از مناطق عراق ناامن هستند و امکان بروز هر گونه مشکل امنیتی در آنها وجود دارد. ما همان گونه که برای جان و کرامت عراقی‌ها ارزش قائلیم برای شهروندان قطری که به صورت قانونی وارد عراق شده بودند، اهمیت قائل هستیم. به همین علت از همان ساعات اولیه اقدام‌های خود را آغاز کردیم. اکنون هم در حال مذاکره‌ایم اما نکته مهم آن‌است که ما در برابر یک دولت قرار نداریم بلکه گروهی در مقابل ما قرار دارد که یک سازمان مخفی است بنابر این با توجه به این‌که در تلاش برای حفظ جان ربوده‌شدگان هستیم، نمی‌توانیم زمانی را برای آزادی این افراد مشخص کنیم.

کد خبر 319327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha