همشهری آنلاین: در پی حضور نیروهای ترکیه‌ای در عراق که بدون هماهنگی و کسب اجازه از بغداد صورت گرفته است، عراق به شورای امنیت نسبت به حضور نیروهای ترکیه‌ای در موصل شکایت کرد.

عراق از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، شورای امنیت جمعه شب پیامی را از مسوولان عراقی دریافت کرد که شامل اعتراض به نیروهای ترکیه‌ای در پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل می‌شود.

در این نامه از شورای امنیت خواسته شده است تا از این نیروها بخواهد تا هرچه سریعتر و بدون هیچ قید و شرطی عراق را ترک کنند. در نامه مذکور حضور نظامی ترکیه در عراق نقض آشکار قانون بین‌المللی خوانده شده است.

در همین حال وزیر خارجه عراق مذاکراتی با هیات ترکیه‌ای داشت که آنکارا آن را برای بررسی بحران حضور نظامی ترکیه در بعشیقه اعزام کرده است و پایگاه رسمی ابراهیم جعفری اعلام کرد که بغداد به این هیات اعلام کرده است که حضور نظامی ترکیه در عراق، نقض حاکمیت عراق به شمار می‌آید و هرچه سریعتر باید عقب‌نشینی کند.

همزمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز اعلام کرد که نیروهای ترکیه‌ای خودسرانه وارد موصل شده‌اند و هیچ درخواست رسمی یا شفاهی یا مکتوبی از ترکیه برای اعزام نیروهایش به عراق صورت نگرفته است.

در مقابل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با الجزیره با بیان اینکه عراق می‌تواند به شورای امنیت برود و این حق طبیعی آن به شمار می‌آید، افزود: اما این اقدام یک گام صادقانه نیست و من خوشبین هستم که شورای امنیت این مساله را بداند.

وی همچنین در کنفرانس خبری پیش از آنکه کشورش را به مقصد ترکمنستان ترک کند، مدعی شد: عراق مرتع گروه‌های تروریستی شده است که ترکیه را تهدید می‌کند. آیا از ما می‌خواهید که در صورت حمله به کشورمان منتظر دعوت از دولت مرکزی بغداد بمانیم؟ ما نمی‌توانیم منتظر چنین مساله‌ای بمانیم و ترکیه تدابیری را برای حفظ امنیت خود اتخاذ خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه سربازان ترکیه‌ای در حال حاضر نمی‌توانند از عراق عقب‌نشینی کنند، افزود: استقرار این نیروها برای مبارزه و جنگ نیست بلکه برای حفاظت از سربازانی است که در آنجا در حال آموزش دادن نیروها هستند و ما با قاطعیت به آموزش‌ها ادامه خواهیم داد.

کد خبر 316771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha