پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که مهلت داده شده به ترکیه برای خارج کردن نیروهایش از شمال عراق تمام شد و کشورش این پرونده را به شورای امنیت خواهد برد.

به گزارش تسنيم از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در بیانیه خود در حاشیه دیدارش با برت مک گورک فرستاده ریاست جمهور آمریکا در بغداد گفت: مهلتی که عراق به ترکیه برای خارج کردن نیروهایش داده شد، پایان یافت و عراق به سازمان ملل و شورای امنیت و اتحادیه عرب و سایر نهادهای بین المللی برای درخواست جهت متوقف کردن این نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود رجوع خواهد کرد.

وی افزود: وزارت خارجه عراق همه اقدامات سیاسی را اتخاذ کرد و سفیر ترکیه در عراق را احضار و یادداشت اعتراض خود را تسلیم وی کرد و از ترکیه خواست تا از عراق خارج شود، زیرا این اقدام ترکیه نقض آشکار حاکمیت عراق است که می تواند روابط دو جانبه بین عراق و ترکیه را متشنج کند.

جعفری گفت: عراق خواهان حمایت مشروط به موافقت دولت عراق و هماهنگی با آن در نبرد با تروریسم داعش شد و ائتلاف بین المللی ضد داعش متشکل از 60 کشور نیز تنها بعد از موافقت دولت عراق با این کمک و مساعدت، در عراق فعالیت کرده است.

وی تاکید کرد: عراق خواهان تداوم بهترین روابط با کشورهای همجوار و منطقه و جهان است اما با این حال، حاکمیت و ورود و تعدی به خاکش، خطر قرمز به شمار می رود.

برپایه این گزارش، مک گورک نیز بر اهمیت محافظت از حاکمیت عراق و مخالفت با ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق بدون مجوز دولت عراق تاکید کرد و گفت که سفیر آمریکا در آنکارا مخالفت با این نقض قوانین را به دولت ترکیه ابلاغ و بر لزوم حل دیپلماتیک مسئله تاکید کرده است.

پارلمان عراق در جلسه روز چهارشنبه خود مداخله ترکیه در عراق را محکوم کرد و به ارجاع پرونده مداخله ترکیه به شورای امنیت رای داد و از دولت عراق خواست تا تدابیر لازم را درقبال این مداخله اتخاذ کند.

ورود نیروهای ترکیه بدون اطلاع دولت مرکزی عراق به شمال این کشور با اعتراض و محکومیت شدید مسئولان رده های مختلف عراق روبرو شد.

این مسئولان از جمله فواد معصوم رئیس جمهور، حیدر العبادی نخست وزیر و خالد العبیدی وزیر دفاع عراق این اقدام ترکیه را محکوم و آن را نقض حاکمیت عراق و قوانین بین المللی و اصول حسن همجواری دانسته اند و از ترکیه خواسته اند که نیروهای خود را از خاک عراق بیرون بکشد.

گروه‌های مقاومت عراق از جمله جنبش عصائب اهل الحق، سازمان بدر و گردانهای سید الشهداء نیز به طور جداگانه به دولت ترکیه هشدار دادند که اگر نیروهایش را از عراق خارج نکند، منافع این کشور را هدف قرار خواهند داد.

کد خبر 316668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha