همشهری‌آنلاین: حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق و استقرار آنها در پایگاهی در شهر موصل، علاوه بر افزایش تنش میان سران دو کشور ،اعتراض‌های مردم را نیز به‌دنبال داشته‌است.

protests-iraq

روز سه‌شنبه 17 آذر، حدود 400 نفر از معترضان به این اقدام تركيه، در بغداد مقابل سفارت ترکیه دست به تجمع زدند.

حسين حبيب،یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع گفت: «اگر آنها با خارج کردن نیروهای‌شان به خواسته ما پاسخ ندهند، نیروهای ترکیه برای ما مهاجم محسوب خواهند شد. در این حالت، ما خواهان تحریم کالاهای ترکیه و قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورمان با آنها هستیم.»

وزارت خارجه عراق از روز یکشنبه ۱۵ آذر اولتیماتومی ۴۸ ساعته را برای ترکیه تعیین کرد تا آنکارا نیروهایش را از خاک این کشور خارج کند. بغداد اعلام کرد دغير اين‌صورت، موضوع را از طریق مراجع بین‌المللی مانند شورای امنیت سازمان پیگیری خواهد کرد.

نخست‌وزير عراق هم به اين اقدام به شدت اعتراض كرد و خواستار خروج نيروهاي تركيه شد.

اما تا لحظه تنظيم اين خبر  نشاني از خروج نيروهاي تركيه يا آمده شدن براي ترك خاك عراق ديده نشده‌است.آنکارا روز گذشته(17 آذر) اعلام کرد نیروی بیشتر به خاک عراق نمي‌فرستد اما درباره برنامه احتمالی برای تخلیه نیروهای موجود در خاک عراق نيز، توضیحی نداد.

احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه،به گزارش يورونيوز، گفت:«همان‌طور که آقای بارزانی اعلام کرده است، پیشمرگانی که توسط نظامیان ترکیه آموزش دیده‌اند در باز پس گیری سنجار مشارکت داشت‌ اند. کردها، ترکمن ها و مبارزان عرب در شمال عراق توسط سربازان ما آموزش دیده‌اند. تقاضا برای این برنامه آموزشی از سوی فرماندار موصل مطرح شد و وزیر کشور عراق از آن باخبر بود.»

بخش های شمالی موصل هم اکنون در کنترل نیروهای داعش است و ترکیه تاکید می‌کند ورود نیروهایش به خاک عراق فقط برای آموزش داوطلبان جنگ با داعش بوده و هدف ديگري ندارد.

کد خبر 316588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha