سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حیدر العبادی در سال ۱۹۵۲ در بغداد پایتخت کشور عراق به دنیا آمد.

حیدر العبادی

پدر او به نام جواد از پزشکان معروف و مدیر بیمارستان بیماری‌های روانی الجمله در بغداد و نیز بازرس کل وزارت بهداشت عراق بود که در سال 1979 همراه 41 پزشک دیگر به علت مخالفت با رژیم بعث عراق مجبور به بازنشستگی شد و در لندن درگذشت که به علت جلوگیری رژیم بعث از دفن مخالفان خود در عراق، در همان لندن دفن شد.

حیدر العبادی دارای مدرک لیسانس مهندسی برق از دانشگاه تکنولوژی بغداد در سال 1977 است. وی مقاطع فوق لیسانس و دکتری را در دانشگاه منچستر انگلیس گذراند و در سال 1980 مدرک دکتری مهندسی الکترونیک و برق گرفت.

فعالیت سیاسی قبل از سقوط صدام:

العبادی مسئولیت سخنگویی حزب الدعوه را در انگلیس و خارج آن برای افشای جنایات رژیم بعث و دفاع از ملت عراق به عهده گرفت و در مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد مظلومیت مردم عراق را به گوش جهانیان رساند؛ در حالی که بسیاری از کشورهای جهان در آن زمان در قبال جنایات رژیم بعث سکوت کرده بودند.

در سال 1983 گذرنامه وی به دستور سرویس اطلاعاتی رژیم بعث عراق به اتهام مخالفت با رژیم صدام باطل شد.

رژیم بعث عراق سال 1982 دو برادر العبادی را که یکی استاد دانشگاه و دیگری کارمند دولت بود، به اتهام عضویت در حزب الدعوه اعدام کرد و سال 1981 برادر سومش را که دانشجوی سال دوم دانشکده پزشکی بود، به همین اتهام بازداشت کرد که این برادرش 10 سال در زندان بود.

سمت‌های سیاسی پس از سقوط صدام:

العبادی در سال 2003 به سمت وزیر ارتباطات دولت عراق انتخاب شد و پس از آن در سال 2005 مشاور نخست‌وزیر عراق بود و برای پاکسازی شهر تلعفر از لوث القاعده و تروریست‌های تکفیری مسئولیت هماهنگ کننده کل این شهر را به عهده گرفت.

وی در سال 2006 وارد اولین مجلس نمایندگان منتخب عراق شد.

فعالیت‌های شغلی:

العبادی ریاست مؤسسه تکنولوژی پیشرفته لندن را در سال 1993 به عهده گرفت و تا سال 2003 کارشناس تکنولوژی حمل‌ونقل سریع‌السیر در این شهر بود و در همین سال پس از سرنگونی رژیم بعث به عراق بازگشت. وی در سال 2001 یک اختراع را در زمینه حمل‌ونقل سریع السیر به ثبت رساند.

فعالیت های دیگر:

العبادی در کنار تخصص و شغل خود از فرایض دینی جدا نبوده است. وی استاد علوم قرآنی دانشکده اسلامی لندن از سال 1999 تا سال 2003 بود و کتابی درباره اسلام با عنوان "المختصر فی علوم القرآن" و همچنین کتابی درباره علوم قرآنی به زبان انگلیسی تألیف کرده است.

در سال 2014 رئیس‌جمهوری عراق حیدر العبادی را به عنوان نخست وزير مأمور تشکیل دولت کرد.

کد خبر 268644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha