دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه عراق گفت نیروهای نظامی ترکیه تا فردا مهلت دارند خاک عراق را ترک کنند و در غیر این صورت همه گزینه ها روی میز است.

اولتیماتوم بغداد به آنکارا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با والتر اشتاین مایر همتای آلمانی خود در بغداد گفت: مردم عراق مردمی غنی هستند و این کشور علیرغم غنی بودن اکنون درشرایط خاص قرار دارد و این کشور صرفاً برای دفاع از خود نمی جنگند بلکه به نیابت از همه کشورهای جهان با تروریسمی بین المللی می جنگند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر درخصوص مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای نظامی ترکیه از عراق گفت: شورای امنیت ملی عراق دیروز در جلسه ای مصوباتی را در این خصوص گذراند. بر این اساس به نیروهای نظامی ترکیه 48ساعت مهلت داده شد که از خاک عراق خارج شوند. بنابراین فردا آخرین مهلت است و اگر نیروهای نظامی ترکیه از عراق خارج نشود ما مواضع خود را تندتر خواهیم کرد و می توانیم به سازمان های بین المللی و شورای امنیت و جامعه بین المللی متوسل شویم و همه گزینه ها روی میز خواهد بود.

وی گفت: ما همواره تلاش کرده ایم روابط مستحکمی با ترکیه به عنوان کشور همجوارمان داشته باشیم اما نمی توانیم در مسئله نقض حاکمیت مسامحه کنیم. حضور نیروهای مسلح بدون هماهنگی قبلی با نیروهای عراقی مداخله نظامی در امور داخلی عراق محسوب می شود و ترکیه باید در مدت تعیین شده از خاک عراق خارج شود تا عراق ناچار نشود به شیوه های دیگر متوسل شود و به نهادهای بین المللی مراجعه کند.

  • ترکیه:هیچ نیرویی را از عراق خارج نکرده‌ایم

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: ترکیه از زمان هشدار دولت عراق تاکنون هیچ نیرویی را از این کشور خارج نکرده است.

یک مقام ترکیه ای افزود: بحث ها با عراق برای کاهش تعداد نیروها ادامه دارد.

  • داعش بیشتر نفت را از طریق ترکیه قاچاق می کند

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز دوشنبه اعلام کرد بیشتر نفت قاچاق شده توسط گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش از ترکیه عبور می کند.

بدین ترتیب، عراق به شماری از کشورهایی می پیوندد که این مسئله را به تامین هزینه های داعش مربوط می کنند.

دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد عبادی در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان که به آن کشور سفر کرده است، بر اهمیت متوقف کردن قاچاق نفت توسط باندهای تروریستی (داعش)، که بیشتر آن از طریق ترکیه قاچاق می شود، تاکید کرد.

روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و خانواده وی را به دست داشتن در تجارت نفت داعش متهم کرد که وی نیز در پاسخ گفت در واقع این مسکو است که در این قضیه دست دارد.

  • احتمال درخواست از روسیه برای مشارکت در حمله به داعش

وی در بخش دیگری درخصوص احتمال درخواست از روسیه برای مشارکت در حمله به داعش در عراق گفت: این گزینه برای ما روی میز است. وقتی حاکمیت کشور ما نقض شده است کسی مانع از این نمی شود که ما از هرجای ممکن برای عقب راندن دشمن کمک دریافت کنیم. اکنون هماهنگی ما فقط با ائتلاف بین الملی ضد داعش است و هنوز از ائتلاف دیگری در این زمینه درخواست کمک نکرده ایم. ما از ائتلاف بین المللی ضد داعش فقط پشتیبانی هوائی دریافت می کنیم و نیروهای زمینی همگی عراقی هستند.

کد خبر 316396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha