همشهری آنلاین: سید محمد مرندی بر این باور است که سعودی‌ها به یمن به چشم حیاط خلوت خود نگاه می‌کنند و از اشاعه استقلال طلبی آنها به دیگر کشورهای جهان عرب بیمناک هستند.

مرندی

به گزارش خبرگزاری مهر، عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته به مدد آمریکا و با استفاده ازغفلت رسانه‌های غربی که چشم خود را به روی فجایع یمن بسته‌اند مردم بی گناه این سرزمین را به خاک و خون کشیده و مانع از رسیدن کمک‌های بشر دوستانه به بازماندگان شده‌اند.

جالب آنکه غرب که داعیه دار حقوق بشر است بی آنکه خیال مداخله داشته باشد نابودی یکی از فقیرترین کشورهای جهان عرب را به دست یکی از ثروتمند ترین آنها به نظاره نشسته است. در همین رابطه روزنامه «راشاتودی» مصاحبه‌ای با دکتر سید محمد مرندی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران داشته است که در ادامه از نظر خواهد گذشت.  

  • آنگونه که از شواهد برمی آید سعودی ها در بازی که با یمن آغاز کرده‌اند از برنامه خاصی پیروی نمی‌کنند و قرار نیست به هیچ نتیجه ای برسند. به نظر شما برنامه آنها در این بازی چیست؟

خیر، به نظر نمی‌آید که سعودی‌ها در این بازی از برنامه مشخصی پیروی کنند. از ۵ ماه پیش که تهاجم نظامی آنها نسبت به یمن آغاز شد، سعودی‌ها گمان می‌کردند که می‌توانند طی چند روز مردم یمن را وادار به تسلیم کنند. نتیجه آن شد که طی ۵ ماه گذشته آنها اساسا بخش اعظم زیر ساخت‌های شهری را ویران کرده و به بمباران مدارس، پناهگاه‌ها و قتل عام تعداد کثیری از خانواده‌های یمنی دست زدند. اما همانطور که می‌بینیم، آنها توانایی به زانو درآوردن مردم یمن را نداشتند.

سعودی‌ها خواهان وجود یک یمن قدرتمند نیستند - کشوری که جمعیت آن با عربستان سعودی برابری می‌کند و مردمانش درست به مانند شهروندان عراقی و سوری از تمدن عظیمی برخوردار هستند. به همین دلیل هم هست که سعودی‌ها اماکن تاریخی یمن را بمباران می‌کنند و این درست همان کاری است که داعش در سوریه انجام می‌دهد زیرا آنها نیز از ایدئولوژی مشابه وهابیت تبعیت می کنند. سعودی ها دوست دارند به یمن به چشم حیاط خلوت خود نگاه کنند و از این بیم دارند که مبادا یمنی ها مستقل شده و دولتی را تشکیل دهند که تحت سیطره سعودی ها نباشد. 

  • یمن فقیرترین کشور دنیای عرب است حال آنکه در مجاورت یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان قرار گرفته است حال سؤال این است که با این تفاسیر چگونه یمن می تواند برای عربستان به منزله یک تهدید امنیتی به حساب آید؟

پاسخ مشخص است. عربستان و «امارات متحده عربی» که نقش متحد سعودی ها را در ائتلاف ضد یمن ایفا می کند، هر دو وهابی هستند. آنها حکومت‌هایی مبتنی بر دیکتاتوری هستند و از نظام انتخاباتی تبعیت نمی کنند و جامعه مدنی آنها عهده دار هیچ نقشی نیست. اتفاقی که در یمن افتاد این بود که نیروهایی قدرت را به دست گرفتند که خواهان مشارکت مردم در امور کشور بودند و این همان چیزی است که سعودی‌ها به شدت از آن هراس دارند چرا که بیم آن می‌رود مردم عربستان نیز مطالباتی مشابه مردم یمن را مطرح کنند.

این دقیقا همان اتفاقی است که سعودی‌ها در بحرین - کشوری با کمتر از یک میلیون نفر جمعیت- نیز تاب تحمل آن را نداشتند. سعودی ها اساسا طی چند سال گذشته بحرین را تصرف کرده و مردم را وادار به اطاعت از خود کردند. جالب آنکه اروپا و آمریکا نیز با عربستان مخالفتی نکرد چرا که منافع آنها در گرو حضور هرچه قدرتمندتر رژیم آل سعود است تا به ایشان در پیشبرد استراتژی که در منطقه دارند، کمک کند.

به همین دلیل (با تکیه بر هممین استراتژی) بود که آمریکا با تقویت داعش از سوی ترکیه و عربستان موافقت کرد. مضحک آن است که الان نوبت همکاری القاعده با سعودی ها در یمن رسیده است. در حال حاضر به مدد سیاست گذاری آمریکا و عربستان و البته امارات ما شاهد نفوذ گروه تروریستی «الشباب» در یک سوی خلیج «عدن» و حضور القاعده در سوی دیگر هستیم چرا که آنها موفق به تصرف بندر این شهر کلیدی شده اند.

صادقانه بگویم که رژیم آل سعود به دلیل منابع مالی و ذخایر نفتی که دارد از قدرت ویرانگر زیادی برخورداراست. از سوی دیگر آمریکایی ها به دلیل دشمنی که با ایران و سوریه دارند به سعودی ها اجازه می دهند آنگونه که دوست دارند رفتار کنند. در این میان، رژیم صهیونیستی نیز از سیاست های عربستان حمایت می کند. نکته ای که دوست دارم به مطالب خود اظافه کنم این است که سعودی ها نه تنها یمن را بمباران کرده و مردم بی دفاع آن را می کشند بلکه مانع از رسیدن کمک های بشردوستانه به آنها هم می شوند. در حال حاضر یمنی ها از قحطی رنج می برند و آمریکا در گرسنگی دادن به مردم یمن مشارکت می کند. این یک جنایت علیه بشریت است و تاریخ رفتار «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا را به خاطر خواهد سپرد.

  • بسیاری از کشورهای غربی مدعی هستند که بحران یمن نتیجه جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی است و تهران خواهان گسترش نفوذ خود در یمن است. نظر شما در این باره چیست؟

داستان‌هایی که به سپاه قدس ایران و فرمانده آن نسبت می دهند کاملا ساختگی است و هیچ شاهدی برای اثبات آنها وجود ندارد. اما درباره عملکرد دقیق سعودی ها باید بگویم که آنها هدفی مجازی ایجاد کرده اند و ادعا می کنند ایرانی ها در بحرین نفوذ کرده اند تا به این ترتیب به حضور نظامی خود در این کشورمشروعیت ببخشند. جالب آنکه حضور ایرانی ها در سوریه را بهانه ای برای مشروعیت بخشیدن به حمایت از القاعده و داعش می دانند حال آنکه از ابتدا نیز از آنها حمایت می کردند. جالب آنکه به تازگی رئیس اسبق آژانس اطلاعاتی پنتاگون به نقش گسترده آمریکا در پیدایش و حضور داعش اذعان کرده است. باید گفت که سعودی ها از ایران به عنوان سرپوشی برای نسل کشی، قتل عام و گرسنگی دادن به مردم یمن استفاده می کنند. ناگفته نماند که سعودی ها منابع مالی و لابی های قدرتمندی در اختیار داشته و به شبکه های تلویزیونی غرب نظیر «سی ان ان» و «بی بی سی» نیز دسترسی دارند.

کد خبر 306126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha