گروه سیاسی: با وجود آنکه یک هفته به پایان زمان 2 ماهه مطرح شده از جانب لاریجانی و البرادعی برای حل و فصل مسائل موجود میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌باقی‌ مانده است

و گزارش همکاری‌های ایران قرار است در گزارش البرادعی به نشست فصلی شورای حکام ارائه شود، خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد: سومین قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه ایران ممکن است شهریورماه مورد بررسی قرار گیرد.

با شکل گرفتن توافق ایران و آژانس و پیشرفت عملی رایزنی‌های دوطرف، مذاکرات موجود میان کشورهای عضو شورای امنیت در جهت تصویب قطعنامه سوم تحریم ایران، مسکوت ماند، اما اکنون خبرهایی مبنی بر احتمال آغاز مذاکرات به گوش می‌رسد که حاکی از تلاش آمریکا و متحدان اروپایی آن برای به شکست کشاندن همکاری‌های اخیر ایران و آژانس است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود که ایسنا آنرا منتشر کرد، افزود: ‌٥ ماه بعد از آخرین تحریم‌هایی که علیه ایران تصویب شد، 3 عضو از 5 عضو دایم شورای امنیت یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس از چنین اقدامی‌حمایت می‌کنند در حالی که روسیه و چین نسبت به آن تردید بسیار دارند.

نگاه فرانسه

ژان موریس ریپه، سفیر فرانسه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت که پاریس معتقد است که باید با ایران قاطعانه برخورد شود.

وی گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها هنوز آنچه را که شورای امنیت انجامش را خواستار شده انجام نداده‌اند و ما به زمانی خواهیم رسید که مجبوریم بار دیگر تحریم‌های بین‌المللی را تقویت کنیم.

حمایت از آژانس

اما ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: پس از نشست کشورهای 1+5 مسکو برای حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به منظور دستیابی به یک راهکار سیاسی در قبال برنامه هسته‌ای ایران تلاش می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر چورکین این اظهارات را پس از انتشار گزارشهایی مطرح کرد که بر اساس این گزارش‌ها چین و روسیه با صدور هرگونه قطعنامه جدید علیه ایران مخالفند.

در انتظار گزارش

در عین حال، لیو ژن مین، معاون سفیر چین در سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفت که امکان دارد درباره تحریم‌های جدید در ماه سپتامبر (شهریور) مذاکره شود.

وی افزود: لازم است منتظر گزارش آژانس از تماس‌هایش با تهران باشیم و سپس به توافقی میان پنج عضو دائم شورای امنیت درباره اینکه چه نوع سیاستی باید دنبال شود برسیم.

کد خبر 29161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز