همشهری‌آنلاین: برخی تحلیل ها حاکی از آن است حمله جنبش حزب الله لبنان به ارتش رژیم صهیونیستی به معنای آن است که این جنبش می‌تواند به حملات تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل پاسخ دهد.

HEZBOLLAH

HEZBOLLAH

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه خبری فرانس 24،از 9 سال پیش تاکنون سابقه نداشته است که جنبش حزب الله لبنان چنین حمله کوبنده‌ای علیه ارتش اسرائیل انجام دهد. در نتیجه همه از این نگران هستند که مبادا جنگ دیگری مانند آنچه درسال 2006 بین دو طرف روی داد دوباره تکرار شود.

سلیم المدب، خبرنگار این شبکه گفت: این حمله همچنین به معنای آن است که حتی اگر نتیجه این حمله سناریویی مانند جنگ سال 2006 باشد حزب‌الله توانایی پاسخگویی به آن را دارد. باید به این واقعیت نیز اشاره کنیم که بخش زیادی از نیروهای جنبش حزب‌الله لبنان اکنون سرگرم دفاع از حکومت بشار اسد در خاک سوریه هستند. این جنبش همچنین ده‌ها تن از مشاوران نظامی خود را به عراق فرستاده‌است تا به عراقی‌ها در مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش مشاوره نظامی بدهند. از همین رو اگر ارتش اسرائیل به حمله گسترده‌ای علیه جنبش حزب‌الله لبنان درجنوب این کشور دست بزند شکی نیست که بیشتر این نیروها به لبنان بازخواهند گشت.

سه هفته پیش سید حسن نصرالله ، دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان اذعان کرد نیروهای تحت رهبری‌اش به موشک‌های فاتح 110 ساخت ایران مجهز هستند که قادر است با آن کل مناطق اسرائیلی را هدف قرار دهد. در نتیجه و با توجه به همین شرایط اسرائیل در مواجهه با اقدامات جنبش حزب‌الله لبنان تصمیم‌هایی را خواهدگرفت که بهترین تصمیم درنوع خود باشد.

از سوی دیگراسرائیل در گرفتن هر گونه تصمیمی باید توان نظامی جنبش حزب‌الله لبنان را لحاظ کند. درست است بنیامین نتانیاهو روزگذشته گفت کاری خواهد کرد که جنبش حزب‌الله لبنان مزه ضربه‌ای که به حماس در جنگ تابستان گذشته در غزه وارد کرد بچشد اما نخست‌وزیر اسرائیل باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشد که جنبش حزب‌الله لبنان، حماس نیست که بتواند ضربات سختی بر آن وارد کند. جنبش حزب‌الله لبنان از نظر توان نظامی قدرتی قابل توجه دارد.

سلیم المدب دربخش دیگر ازسخنان خود افزود: با توجه به آن‌که انتخابات پارلمانی اسرائیل در پیش است بعید به نظر می‌رسد اسرائیل از نظر سیاسی خطر کند و دست به اقدام نظامی علیه جنبش حزب‌الله لبنان بزند.

ازآن‌سو،آمریکا از طریق سخنگوی وزارت امورخارجه خود به اطلاع مقام‌های اسرائیل رسانده‌است اگرچه سیاست آمریکا بر اساس حمایت از اسرائیل است اما در شرایط کنونی ترجیح آمریکا بر آن تعلق گرفته است که تنش‌ها وخشونت‌ها در خاورمیانه فروبخوابد.

شبکه خبری فرانس 24 در ادامه گزارش خود به مرور 33 سال رابطه مناقشه‌آمیز و گاهی خون‌بار اسرائیل و لبنان پرداخت.

کد خبر 285728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha