مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه شهری: بلیت مترو از شهریور ماه با سیستم جدید محاسبه و استفاده از بلیت‌های اعتباری مدت دار و مبلغ دار برای مسافران دائمی‌مترو، در مقایسه با بلیت‌های سفری، مقرون به صرفه تر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: سیاست‌های تشویقی مترو، بر اساس مصوبه جدید شورای شهر تهران از اول شهریور برای مسافران استفاده کننده از بلیت‌های اعتباری اعمال می‌شود.

جعفر ربیعی‌ با تشریح جزئیات واهداف این طرح گفت: در حال حاضر 50 درصد مسافران مترو از بلیت‌های مدت‌دار و مبلغ‌دار استفاده می‌کنند که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، در نظر داریم تعداد این نوع مسافران را به 90 درصد افزایش دهیم.

وی قیمت بلیت تک سفره را مطابق طرح جدید 150 تومان و در مقایسه با دیگر انواع بلیت‌ها غیراقتصادی دانست و گفت: مسافرانی که از بلیت‌های اعتباری مدت دار و مبلغ دار مترو استفاده کنند هزینه سفرشان تا 45 تومان نیز کاهش می‌یابد و برای نمونه با انتخاب نوع بلیت حتی انجام طولانی ترین سفر با مترو (مسیر60 کیلومتری گلشهر ـ بهشت‌زهرا) با 50 تومان امکان پذیر است.

وی افزود: البته میزان تخفیف و کاهش هزینه سفر با مترو، به نوع انتخاب بلیت از سوی مسافر بستگی دارد. از این رو بلیت اعتباری مدت دار برای مسافرانی که روزانه چندین بار با مترو سفرمی‌کنند و بلیت اعتباری مبلغ دار نیز برای کسانی که سفرهای متعدد ولی در زمان متفاوت دارند و همچنین بلیت‌های سفری برای کسانی که به ندرت از مترو استفاده می‌کنند توصیه می‌شود، زیرا این، گران‌ترین و پردردسرترین نوع بلیت در شبکه مترو است.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو افزود: در صورت استقبال مسافران برای استفاده از بلیت‌های اعتباری مدت‌دار و مبلغ‌دار، متوسط درآمد مترو برای هر نفر، از 72 تومان به 55 تومان کاهش خواهد یافت، ولی با این وجود در صورت استفاده 90 درصد مسافران مترو از بلیت‌های مذکور، مزایای دیگری از جمله اتلاف نشدن وقت مسافران در صف‌های طولانی و به تبع آن خلوت شدن مترو، کاهش هزینه‌های تولید و توزیع بلیت‌های کاغذی(هربلیت 10 تومان) و  نبود  نیاز به افزایش تعداد فروشندگان بلیت از مزایای اجرای این لایحه برای مترو است. 

وی با بیان این که 60 درصد مسافران مترو ثابت، 30 درصد هفته‌ای چند روز و 10 درصد نیز به ندرت و جسته و گریخته از مترو استفاده می‌کنند، با اشاره به اهداف اجرای این لایحه گفت: تلاش بر این است که سهم استفاده کنندگان از بلیت‌های اعتباری اعم از مدت دار و مبلغ دار به 90 درصد برسد.

ربیعی با تأکید بر این که اجرای این لایحه به معنای افزایش قیمت بلیت مترو نیست بلکه در راستای همکاری با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و همکاری جدی با مردم است، افزود: بر اساس این لایحه تعداد بلیت‌های سفری مترو از 15 نوع به 3 نوع کاهش می‌یابد به گونه‌ای که از اول شهریور بلیت تک سفره با قیمت 150 تومان، بلیت‌های 2 سفره با قیمت 250 تومان و بلیت 10 سفره نیز که در گذشته 550 تا 1300 تومان بود با قیمت هزار تومان به شهروندان ارائه خواهد شد.

ربیعی افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده بلیت مترو 367 تومان است که تنها 20 درصد آن (72 تومان) از مردم دریافت می‌شود و 80 درصد مابقی در قالب یارانه توسط شهرداری تهران و دولت تأمین می‌شود که در صورت رسیدن به سطح ایده‌آل اجرای این طرح و کاهش درآمد مترو (از متوسط 72 تومان برای هر مسافر به 55 تومان) باز هم مابه‌التفاوت کاهش درآمد را در متمم بودجه دولت و شهرداری درخواست خواهیم کرد.

کد خبر 28206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز