همشهری آنلاین: قرارداد تامین اعتبار یکصدمیلیون دلاری عملیات اجرایی خط سه‌متروی تهران امروز چهارشنبه سوم مرداد میان بانک صنعت و معدن و شرکت راه آهن شهری تهران و حومه به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: این اعتبار به صورت فاینانس داخلی در مقابل تضمین بازپرداخت ‪ ۵۰‬درصد ازسوی شهرداری تهران و ‪ ۵۰‬درصد از سوی دولت و با موافقت شورای اقتصاد به شرکت مترو تخصیص داده شد.

محسن هاشمی در جمع خبرنگاران افزود: هزینه احداث این خط ‪ ۷۷۰‬میلیون یورو پیش‌بینی شده که در مرحله نخست، ‪ ۱۰۰‬میلیون دلار آن توسط بانک صنعت و معدن تامین می‌شود.

وی طول خط ‪ ۳‬مترو تهران را ‪ ۳۵‬کیلومتر اعلام کرد واظهار داشت : این پروژه با بیست و سه ایستگاه زیر زمینی به طول ‪ ۲۴‬کیلومتر و هفت کیلومتر ایستگاه رو زمینی به طول ‪ ۱۱‬کیلومتر احداث می‌شود.

به‌گفته وی، این پروژه در پنج فاز احداث می‌شود که فاز نخست آن به طول ‪ ۷/۱‬کیلومتر مسیر رو زمینی، یکهزار و صد متر تونل از شهریورماه جاری آغاز می شود.

هاشمی گفت: مدت زمان پیش بینی شده اجرای این طی دو سال و زمان بهره برداری از آن سال ‪ ۸۸‬است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه افزود: فاز نخست دارای چهار ایستگاه بوده و از بزرگراه آزادگان آغاز، تا میدان راه آهن امتداد یافته و به خط یک در ایستگاه شوش متصل خواهد شد.

هاشمی تاکید کرد: فاز ‪ ۲‬این خط، با ‪ ۱۴‬ایستگاه زیر زمینی، ‪ ۱۲‬هزار و ‪ ۵۳۰‬متر تونل، فاز‪ ۳‬با پنج ایستگاه زیرزمینی، ‪۶‬هزار و ‪۲۰۶‬متر مسیر زیرزمینی و یک توقفگاه، فاز ‪ ۴‬با چهار ایستگاه روزمینی و ‪ ۴‬هزار و ‪ ۶۰۰‬متر مسیر روزمینی و فاز پنج نیز با ‪ ۴‬ایستگاه زیرزمینی ‪ ۴‬هزار و ‪ ۶۹۰‬متر مسیر زیرزمینی طی زمان اعلامی احداث می‌شود.

وی زمان بهره‌برداری کامل ازخط ‪ ۳‬متروی تهران را سال ‪ ۱۳۹۳‬اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه همچنین از بهره‌برداری بخش از خط ‪ ۴‬مترو و نیز خط یک مترو از میرداماد تا تجریش طی سال جاری خبرداد.

هاشمی متروی تهران را یکی از مهمترین حوزه‌های شهری پایتخت برشمرد و اظهار داشت: برای تکمیل ‪ ۴۳۰‬کیلومترخطوط ریلی تعیین شده برای تهران به سرمایه‌ای بالغ بر‪ ۱۰‬میلیارد دلار نیاز است تا به نتیجه مطلوب برسد.

وی افزود: متروی تهران هم اکنون بالغ بر‪ ۹۰‬کیلومتر و نیز‪ ۵۰‬ایستگاه دارد و قادر به جابجایی یک میلیون و‪ ۳۰۰‬سفردرروز است که با توسعه تعداد واگن‌ها این رقم به ‪ ۲/۵‬میلون سفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در ادامه با اشاره به طرح سهمیه بندی بنزین وازدحام مترو و کمبود واگن گفت: خبر دردناکی است اگر بگوییم نیاز جدی به واگن درپایتخت داریم اما واگن سازان داخلی بدلیل عدم حمایت‌های مالی امکان تولید ندارند.

وی گفت: هم اکنون در متروی تهران، نیاز به بیش از‪۱/۵‬میلیارد دلار کابل خارجی ویژه نسوز است، چرا این نیاز باید از خارج از کشور تامین شود و به چه دلیل با وجود متخصصان خبره و سرآمداین نیازها و تولیدات درکشور تامین نمی شود.

کد خبر 27446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز