مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه شهری: مقایسه میزان هزینه‌های پرداخت‌شده از سوی دولت برای راه‌اندازی مترو تهران در 18 سال گذشته، نشان می‌دهد که دولت در 2 سال گذشته دست کم 360 میلیارد تومان کمتر از متوسط این مدت به مترو تهران کمک کرده‌است.

کمک دولت از سال 76 تا 1383 بالغ بر 7200 میلیارد ریال برآورد شده است. این کمک‌ها در قالب 3 خط، 47 ایستگاه فعال، 3 پایانه و تعمیرگاه، 600 واگن یک‌طبقه و 2 طبقه و لکوموتیو به جابه‌جایی یک میلیون مسافر در روز منجر شده است.

به گفته محمدرضا ابراهیمی کارشناس حمل و نقل ریلی شهری بیش از 800 میلیارد تومان توسط دولت هفتم و 700 میلیارد تومان طی سال‌های 76 تا 83 در دولت هشتم هزینه شده است.

وی گفت: در صورتی که اعداد و ارقام سرمایه‌گذاری در متروی تهران در دولت‌های هاشمی رفسنجانی و خاتمی به روز شود با توجه به تورم موجود این اعداد به رقمی حدود سه هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود یعنی 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال برابر با 200 میلیارد تومان در سال به پول امروز ارزش دارد.

وی ادامه داد: البته به پرداختهای دولتهای گذشته فاینانس 200 میلیارد تومانی تأمین 150 واگن متروی تهران و کرج و فاینانس 340 میلیارد تومانی مسیر میرداماد تجریش که هم‌اکنون با همین اعتبار در حال ساخت است و فاینانس 130 میلیارد تومانی مسیر شرقی خط 2 که در حال بهره‌برداری است اضافه شود.

این کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است، این ارقام نشان‌دهنده آن است که دولت نهم باید کمکهای خود به مترو را افزایش دهد به‌طوری که باید حداقل 360 میلیارد تومان به مترو اختصاص یابد تا میزان کمک‌های دولت نهم به مترو با دولت‌های گذشته برابری کند.

ابراهیمی اظهار داشت: قرارداد تخصیص 2 میلیارد دلار فاینانس برای احداث خطوط 4 و 3 در زمان تصدی رئیس‌جمهوری محترم به عنوان شهردار تهران منعقد شد که متأسفانه هنوز امکان مؤثر شدن آن فراهم نشده و ضرر و زیان ناشی از آن موجب تأخیر در احداث حداقل سالی 10 کیلومتر مترو شده است.

وی در مورد تخصیص اعتبارات سال گذشته به مترو به ذکر مثالی در مورد تأمین پیش‌پرداخت واگن‌های مترو برای هر 2 دقیقه یک قطار اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با فشار شهرداری تهران و پیگیری مصرانه جمع نمایندگان تهران کمیسیون‌های برنامه و بودجه و عمران مبلغ 150 میلیون دلار توسط مجلس به لایحه تأمین سوخت که توسط دولت به مجلس ارائه شده بود برای خرید واگن اضافه شد.

ابراهیمی با ابراز تأسف از این که این مبلغ به جای این که مستقیماً توسط دولت در اختیار مترو قرار گیرد به شرکت قطارهای شهری کشور داده شد  گفت: این امر موجب تأخیر 7 ماهه در جذب این اعتبار شد.

وی همچنین گفت: در تبصره 13 سال 85 نیز بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود داشت که با 9 ماه تأخیر در همین ماه سال 85، 25 میلیارد تومان و 28 اسفند سال 85، 50 میلیارد تومان به شرکت مترو بابت ساخت داده شد.

وی تأکید کرد: با در نظر گرفتن این که مشکلات فزاینده کلان‌شهر تهران جز با سیستم پیشرفته حمل و نقل ریلی حل نمی‌شود خواستار آن شد تا با در نظر گرفتن افزایش سه‌برابری درآمد دولت از فروش نفت، دولت نهم تلاش‌های مضاعفی در زمینه تولید و تجهیز امور زیربنایی اختصاص دهد.

کد خبر 27644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز