مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه شهری: با گذشت چند روز از اجرای سهمیه‌بندی بنزین و افزایش تقاضا در بخش عمومی حمل و نقل شهری، گزارش‌ها حکایت از نیاز به افزایش مداوم شمار ناوگان حمل و نقل عمومی‌و نظارت پیگیر بر نحوه خدمت‌رسانی این ناوگان دارد.

گزارش‌ها از  معابر سطح شهر حاکی است از فردای روز سهمیه‌بندی بنزین حتی در ساعات اوج شلوغی، شهر از ترافیک روان و مطلوبی برخوردار شده است،  ضمن این که کیفیت هوای تهران نیز طی چند روز گذشته عموماً در شرایط پاک بوده است.

اما با وجود این تأثیرات مثبت سهمیه‌بندی بنزین، افزایش کرایه برخی وسایل نقلیه عمومی‌و کمبود تاکسی و مسافربر،  شهروندان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

یکی از شهروندان که به گفته خود نزدیک به 20 دقیقه برای سوار شدن به تاکسی یا مسافربر شخصی در ابتدای بزرگراه نیایش به انتظار ایستاده بود، می‌گوید: رانندگان تاکسی نه‌تنها کرایه اضافه طلب می‌کنند بلکه برای مسیرهای کوتاه نیز مسافر سوار نمی‌کنند.

همچنین شهروندان در مسیرهایی که اتوبوس کمتری تردد می‌کند با کمبود شدید تاکسی و مسافربر روبرو هستند.

از سوی دیگر در پی اجرای سهمیه بندی بنزین، استقبال مردم از شبکه حمل و نقل عمومی‌افزایش یافته و در بخش مترو به 12 درصد رسیده است و این روند همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه به همشهری گفت: در روزنخست سهمیه بندی بنزین، تعداد مسافران شبکه مترو حدود 9 درصد افزایش داشت و در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته به حدود 12 درصد رسید و پیش بینی می‌شود، این رقم در روزهای آینده به 20 درصد برسد.

جعفر ربیعی افزود: این موضوع در عین حال نشان می‌دهد که یکی از اهداف سهمیه بندی بنزین که تشویق مردم به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی‌بوده، به تدریج در حال تحقق است.

وی با بیان اینکه، مترو تاکنون تلاش‌هایی را برای پاسخگویی به روند افزایش تعداد مسافران انجام داده است گفت: از سه شنبه هفته گذشته در خط 5 مترو مسیر تهران- گلشهر، بیش از 10 درصد افزایش ظرفیت داده ایم و با اقدامات انجام شده در خطوط داخل شهر نیز در ساعات میانی روز قادر هستیم تا 20 درصد افزایش ظرفیت داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه با این حال مشکل کنونی مترو را مربوط به ساعات اوج ترافیک دانست و تاکید کرد که متاسفانه در ساعات شلوغ روز یعنی از ساعت 7 تا 9 صبح و ساعت 4 تا 6 بعد ازظهردر خطوط داخلی شهر به دلیل اینکه حداکثر ظرفیت مترو در حال کار است، توان افزایش ظرفیت وجود ندارد و تنها با خرید و افزایش تعداد قطارها می‌توان ظرفیت جابجایی مسافر با مترو را در این ساعات افزایش داد.

وی البته گفت: مقدمات کار از ابتدای امسال با اولین پرداخت 94 میلیون یورویی از مجموع 650 میلیون یوروی مورد نیاز برای خرید واگن‌ها توسط دولت آغاز شده است و امیدواریم از نیمه دوم سال آینده تعداد قطارهای مترو بتدریج افزایش یابد و سرفاصله حرکت قطارها به 2 دقیقه در داخل شهر و 5 دقیقه در مسیر تهران - گلشهر کاهش یابد.

به گفته وی سفارش خرید واگن‌ها با اولین پیش پرداخت صورت گرفته است و پیش بینی می‌شود که ظرف 16 تا 18 ماه آینده تحویل شود.

 ربیعی خاطرنشان کرد که در این راستا 455 واگن برای خطوط داخل شهر و 180 واگن و 38 لکوموتیو نیز برای مسیر تهران- گلشهر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دولت اولین پرداخت را انجام و قول داده است که در سال‌های آینده متناسب با تحویل قطارها و ورود آنها به شبکه مترو اقساط بعدی را نیز پرداخت کند.

وی با بیان اینکه توسعه مترو و تامین قطارهای مورد نیار منوط به تداوم کمک دولت است با این حال گفت: با توجه به سهمیه بندی بنزین و استقبال گسترده مردم از سیستم حمل و نقل عمومی‌به نظر می‌رسد که دولت و شهرداری تهران برای تقویت این سیستم اتفاق نظر دارند و با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند.

افزایش تقاضای سفر با اتوبوس

گزارش‌ها حکایت از افزایش تقاضای سفر با اتوبوس دارد. طبق اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با سهمیه‌بندی بنزین ظرفیت جابجایی مسافر اتوبوس‌های شهری تهران به 5/3 میلیون رسیده است، یعنی بیش از یک سوم سفرهایی که با وسایل حمل و نقل عمومی‌انجام می‌شود.

 با وجود این تهران همچنان نیازمند اتوبوس‌های جدید است. طی روزهای گذشته هزار دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شده و قرار است هزار و 500 دستگاه دیگر نیز طی ماه‌های آینده به ناوگان اضافه شود. ضمن این که تعمیر اتوبوس‌های واحد طی روزهای اخیر شبانه‌روزی شده و اتوبوس‌هایی که به دلیل نیاز به تعمیر متوقف بوده‌اند وارد چرخه فعالیت شده‌اند.

همچنان مشکل

مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی تهران هم گفت که هم‌اکنون 2500 دستگاه تاکسی کپسول گاز ندارند، 1700 تاکسی پلاک موقت به همراه 750 دستگاه ون کارت سوخت ندارند که این امر مشکلاتی را برای صاحبان این‌گونه تاکسی‌ها و حتی اخلال در امر جابجایی مسافران موجب خواهد شد.

تیموری همچنین هرگونه افزایش قیمت در نرخ مصوب تاکسی‌ها را با برخورد شدید از سوی سازمان تاکسیرانی مواجه دانست و در این باره به انحلال دوساعته خط تاکسی حقانی – تجریش اشاره کرد و گفت: مسئولان این خط با حضور در دفتر تاکسیرانی و دادن تعهد کتبی مبنی بر رعایت نرخ مصوب مجدداً بر سر کار خود بازگشتند.

کرایه آژانس‌ها بالا رفت

گزارش دیگری حاکی است برخی از مؤسسات کرایه اتومبیل نرخ کرایه خود را همزمان با سهمیه‌بندی بنزین بالا برده‌اند و نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود ندارد.

مدیر یکی از آژانس‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با بیان این که هنوز قیمت‌های مؤسسه خود را بالا نبرده است، تصریح کرد: 20 دستگاه ماشین آرم دار و تقریباً 40 دستگاه ماشین بدون طرح در آژانس فعالیت داشتند که همه آن‌ها به دلیل کمبود سوخت و یا نداشتن کارت سوخت دچار مشکل شده‌اند و کار آژانس دچار اختلال شده است.

وی با بیان این که سایر آژانس‌ها نیز با چنین وضعیتی مواجهند، افزود: تعدادی از آژانس‌ها سرویس ارائه نمی‌دهند و در صورت ارائه سرویس کرایه‌های بالایی از مسافران دریافت می‌کنند.

حسین تیموری مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با بیان این که 30 درصد شکایات مطرح شده به سازمان در رابطه با افزایش نرخ کرایه آژانس‌ها بوده است، تصریح کرد: با وجود آن که بر اساس قانون این مؤسسات باید تحت نظارت سازمان تاکسیرانی فعالیت داشته باشند اما در حال حاضر زیر نظر وزارت بازرگانی فعالیت می‌کنند.

کد خبر 25512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز