گروه شهری: با وجود کاهش قابل توجه سفر با وسایل نقلیه شخصی در روزهای آغازین سهمیه بندی بنزین، در روزهای اخیر دوباره تردد خودروها در خیابان‌های شهر افزایش قابل توجهی داشته و حجم سفرهای درون شهری با وسایل نقلیه شخصی بیشتر شده‌است.

 مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به آمارهای شرکت مترو گفت: در هفته اول و دوم سهمیه بندی بنزین، سفر با مترو در تمامی‌خطوط افزایش چشمگیری داشته ست. خط 5 مترو( تهران – کرج) حدود 15 درصد افزایش مسافر داشته‌است که این روند در هفته سوم و چهارم و پنجم به 10 درصد رسیده است.

ربیعی از کاهش مسافران مترو بعد از هفته دوم سهمیه‌بندی خبر داد و افزود: در هفته اخیر میزان سفر در خط 5 مترو در حدود 8 درصد ‌افزایش داشته است که این رقم بیانگر کاهش 7 درصدی پس از سهمیه بندی بنزین است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: این کاهش دو دلیل می‌تواند داشته باشد. اول اینکه چون در اواسط فصل تابستان هستیم میزان سفرهای برون شهری افزایش داشته است که این البته با مقایسه آماری نسبت به سالهای قبل این موضوع چندان تأیید نمی‌شود. دومین دلیل نیز افزایش تدریجی استفاده از خودرو‌های شخصی در هفته‌های سوم به بعد سهمیه‌بندی بنزین است.

ربیعی از رشد تعداد مسافران مترو در خطوط یک و دو در هفته‌های اول و دوم سهمیه بندی بنزین خبر داد و اعلام کرد: خط یک در دو هفته اول 12 درصد رشد داشته و تا به امروز این مقدار سفر کاهش نامحسوسی داشته‌است.

خط 2 مترو نیز با افزایش10 درصدی در هفته‌های آغازین هم اکنون کاهش اندکی را داشته است.

گزارشی دیگر حاکی است که کاهش تراکم ترافیک تهران که متعاقب آغاز سهمیه بندی بنزین حدود 30 درصد برآورد شده‌بود، بعد از هفته چهارم به 8 درصد رسید. از آغاز هفته جاری گزارش‌های دریافتی مبنی بر تعداد راهبندان‌های سنگین در گره‌گاه‌های اصلی ترافیک تهران حکایت از آن دارند که این مقدار کمتر شده و اکنون تاثیر سهمیه بندی در ترافیک تهران کمتر از 5 درصد برآورد می‌شود.

مسعود نعمت الهی مدیر مرکز نظارت و کنترل ترافیک شهرداری تهران در این مورد گفت: افزایش خودروها در معابر اصلی و شریان‌ها و گلوگاه‌های ترافیکی شهر انکارناپذیر است.  البته با فرا رسیدن مهرماه، می‌توان با آمارگیری از سطح معابر شهر نتایج علمی‌و متقنی بدست آورد.

 از سویی یک کارشناس امور حمل و نقل و ترافیک با اشاره به افزایش محسوس و دگرگونی ترافیکی در شهر تهران گفت: پس از سهمیه بندی بنزین، استفاده از خودروهای شخصی کاهش چشمگیری داشت که دلیل این امر بار روانی فراوانی بود که به افراد وارد آمد.

این کارشناس  در ادامه گفت: پس از کاهش این بار روانی و افزایش سهمیه برخی از وسایل نقلیه و مهمتر از همه اعلام زود هنگام سهمیه بنزین ماههای آینده موجب شد تا رانندگان بدون دغدغه  از خودروهای شخصی استفاده کنند و تصور کنند که همیشه بنزین کافی برای مصرف وجود دارد.

 وی به شایعه بازار سیاه ایجاد شده برای بدست‌‌ آوردن بنزین اشاره کرد و گفت: فروش بنزین توسط برخی خودروها که سهمیه بیشتری دارند یا فروش کارت سوخت و همچنین عرضه بنزین با قیمت بالاتر توسط جایگاه‌های سوخت نیز موجب شده است تا بعد از گذشت چند هفته از سهمیه بندی بنزین، شهر از آن اضطرار خارج شود.

وی در مورد حجم قابل توجه سفرهای انجام شده به مناطق سیاحتی، گفت:  اگرچه ادعا بر این است که امسال حجم سفرها به ویژه در هفته گذشته به اندازه‌ای بوده که تدابیر ویژه ترافیکی را لازم‌الاجرا کرده اما هنوز آمارهای مشخصی از سوی نهادهای مربوطه ارائه نشده است.

کد خبر 28959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز