مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل متروی تهران نحوه تخصیص بودجه امسال مترو از سوی مجلس و شهرداری را تشریح کرد.

محسن هاشمی گفت : بودجه تخصیصی امسال متروی تهران 210 میلیارد تومان شامل تخصیص 90 میلیارد تومان از طریق دولت و مجلس و 120 میلیارد تومان نیز از طریق شهرداری تهران است که این بودجه باید صرف احداث خطوط 3،4،6 و 7 متروی تهران و توسعه و بهره برداری بخش هایی از خطوط یک و دو متروی تهران شود.

وی با اشاره به 50 میلیارد تومانی که در 28 اسفندماه سال گذشته پس از مدت‌ها بحث و گفتگو از سوی دولت برای ساخت و بهره برداری خطوط مترو تهران تخصیص داده شد، گفت : 10 میلیارد تومان از این مبلغ سوبسید بهره برداری و 40 میلیارد تومان مربوط به ساخت است این درحالی است که با وجود اینکه دولت این مبلغ را دیر تخصیص داد و نیاز واقعی متروی تهران برای سال جاری دو برابر این مبلغ بود اما با در نظر گرفتن اولویت‌هایی که دولت داشت باز هم ما تخصیص این اعتبار را به فال نیک می‌گیریم.

وی با بیان اینکه اتفاق نیک دیگری که سال گذشته به وقوع پیوست این بود که مذاکرات ما با قانونگذار (مجلس ) هم نتیجه داد، تصریح کرد : ما معتقد بوده و هستیم که ساخت مترو پدیده‌ای نیست که بسیار باز در اختیار تصمیم‌گیران دولتی قرار داده شود زیرا منابع مالی کم بوده و دولت‌ها اولویت‌های بسیار دیگری در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی‌، اجتماعی، تبلیغاتی و رفع نیازهای سریع و واجب مردم دارند که همین امر باعث می‌شود در برخی موارد از کارهای اصولی غافل شوند، بنابر این لازم است برای اینکه هیچ کس نتواند در این موضوع اجحاف کند قانونگذار موضوع را از قانون ببیند که خوشبختانه این امر در روزهای پایانی سال که قانون بودجه در مجلس مطرح بود مد نظر کمیسیون عمران قرار گرفت و با پیشنهادی که از سوی یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس مطرح شد قرار شد بخشی از بودجه تبصره 13 توسط خود مجلس به قطارهای شهری اختصاص یابد.

به گفته مهندس هاشمی طی سال گذشته اتفاق مثبت دیگری در مجلس رخ داد و آن این بود که  پروژه قطارهای شهری به صورت طرح کد دار شدند به این معنی که از این پس در قانون بودجه ای جداگانه به قطارهای شهری تخصیص داده خواهد شد و همچنین بودجه 3 ساله قطارهای شهری تا پایان برنامه چهارم مشخص شد.

مثلا گفته شد قطارهای شهری تهران 300 میلیارد تومان بودجه تا پایان برنامه چهارم توسعه دارد که این مبلغ پس از تقسیم بندی قرارشد طی سه سال متوالی سالانه به طور متوسط 100 میلیارد تومان اختصاص داده شود . این درحالی است که قطارهای شهری 7 کلان شهر دیگر کشور نیز همینطور خواهند بود.

به گفته مهندس هاشمی علاوه بر 50 میلیارد تومانی که اواخر سال گذشته به متروی تهران پرداخت شد و باید تا تیرماه هزینه شود، بودجه ای معادل 90 میلیارد تومان دیگر هم از تشکیلات مجلس مصوبه شده است که امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرچه سریعتر برنامه ریزی‌ها و موافقت نامه های لازم را انجام دهد تا بتوانیم هرچه سریعتر این اعتبار را دریافت کنیم.

مدیرعامل متروی تهران با تاکید بر اینکه حسن مشخص بودن میزان بودجه و اعتبارات تخصیصی به متروی تهران در سال جاری این است که از همین ابتدای کار تکلیف مان در متروی تهران روشن است، اظهار داشت : نکته مثبت دیگری که اتقاق افتاده نگاه مثبت شورای شهر تهران به مترو است زیرا با توجه به مظلومیتی که متروی تهران سال گذشته داشت خوشبختانه امسال در شورای شهر با وجود اینکه بودجه درخواستی شهرداری کاهش یافت اما مبالغ خوبی برای سوبسید بهره برداری و بودجه عمرانی مترو تخصیص داده شد.

مهندس هاشمی ادامه داد : در حدود  45 میلیارد تومان بودجه بهره برداری که نصف این مبلغ معادل  5/22 میلیارد تومان آن باید توسط دولت به صورت سوبسید پرداخت شود و همچنین حدود 120 میلیارد تومان هم به عنوان بودجه تخصیص داده شده که البته امیدواریم درآمدهای شهرداری آنقدر باشد که بتواند این مبلغ را در اختیار مترو قرار دهد .

مدیرعامل متروی تهران با تاکید بر اینکه با توجه به بودجه‌های تخصیص داده شده  برای سال جاری،  مسئولیت ما در مترو سنگین است زیرا اگرچه به دلیل عدم پرداخت به موقع بودجه سال گذشته در اجرای برنامه ها با کمی تاخیر مواجه خواهیم شد اما  امیدواریم با پرداخت به موقع بودجه های تصویبی در سال جاری به طور تمام و کمال و نه قطره چکانی بتوانیم عقب ماندگی های سال گذشته را جبران کنیم.

کد خبر 19637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز