همشهری آنلاین: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(نداجا) از زمان وقوع دزدی دریایی در خلیج عدن، با اعزام ناوگروه، ضمن همراهی کشتی‌های عبوری مختلف در این محدوده، امنیت کامل را برای کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است.

ناوگروه

به گزارش حوزه دفاعی انتظامی گروه اجتماعی ایرنا، از بدو آغاز اعزام ناوگروه ها تاکنون سی ودو ناوگروه به این منطقه اعزام شده که در مجموع این ناوگروه ها، 22 دزدی دریایی را ناکام گذاشته اند.

روزشمار اعزام ناوگروه های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به شرح زیر است:

** 13 آبان 1393 - سی ودومین ناوگروه از بندرعباس و همزمان با روز عاشورا به خلیج عدن اعزام شد.

** اوایل مرداد 1393- سی ویکمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران(بایندر) و ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس برای مقابله با دزدان دریایی به آب های آزاد اعزام شدند.

این ناوگروه در طول مدت اعزام چندین مرحله با دزدان دریایی درگیری مستقیم داشت و موفق به نجات شش کشتی تجاری و نفتکش ایرانی و خارجی شد.

** 29 فروردین 1393 - سی امین ناوگروه ارتش شامل ناو رزمی الوند و ناو پشتیبانی بوشهر به مدت 100 روز به ماموریت مقابله با دزدان دریایی اعزام شدند.

ثبت رکورد حضور در دریا در میان ناوگروه های سی گانه، اسکورت 30 فروند کشتی تجاری و نفتکش، پنج مورد درگیری سنگین با دزدان دریایی، اولین عبور از خط استوا و حضور در کشور تانزانیا و پهلوگیری در بنادر پورت سودان، دارالسلام و صلاله از جمله برنامه های این ناوگروه بود.

** 2 اردیبهشت 1392- بیست ونهمین ناوگروه نیروی دریایی شامل ناو رزمی سبلان و ناوهای پشتیبانی بندرعباس و لاوان به مدت 95 روز به ماموریت اعزام شدند. پهلوگیری در بنادر صلاله، جیبوتی و مسقط از جمله برنامه های این ناوگروه بود.

** 29 آبان 1392 - بیست وهشتمین ناوگروه اعزامی نداجا شامل ناو رزمی البرز، ناو پشتیبانی بندرعباس و زیردریایی سنگین «یونس» به همراه بالگرد 212 به مدت 72 روز به ماموریت اعزام شدند.

این ناوگروه سنگین ترین ناوگروه اعزامی نداجا بود که در هند نیز حضور یافت و در جریان ماموریت خود، ضمن نجات کشتی های پاکستانی و لیبریایی در بنادر بمبئی و کلمبو پهلو گرفت.

** 28 مرداد 1392 - بیست وهفتمین ناوگروه اعزام نداجا به خلیج عدن شامل ناو رزمی سبلان و ناو پشتیبانی خارک به مدت 94 روز به ماموریت اعزام شدند.

نجات کشتی گازبر ایرانی به نام «بوتانون» و پهلوگیری در بنادر پورت سودان و صلاله از جمله اقدامات این ناوگروه بود.

** 12 خرداد 1392 - بیست وششمین ناوگروه اعزامی شامل ناو رزمی الوند و ناو پشتیبانی بندرعباس به مدت 79 روز به ماموریت برای مقابله با دزدان دریایی اعزام شدند. این ناوگروه در بنادر صلاله و جیبوتی پهلو گرفت.

** 14 فروردین 1392 - بیست وپنجمین ناوگروه ارتش شامل ناو رزمی البرز و ناو پشتیبانی لارک به مدت 60 روز به ماموریت اعزام شدند.

نجات کشتی لیبریایی و پهلوگیری در بندر صلاله از جمله برنامه های این ناوگروه بود.

** 3 بهمن 1391 - بیست وچهارمین ناوگروه اعزامی به خلیج عدن و اقیانوس آرام شامل ناو رزمی سبلان و ناو پشتیبانی خارک به مدت 72 روز به ماموریت اعزام شدند.

این اولین ورود ناوگان دریایی ایران به اقیانوس آرام و سومین ماموریت مشترک ناوهای خارک و سبلان با طی مسافت 25 هزار کیلومتر بود.

حضور در کشورهای چین و سریلانکا و پهلوگیری در بنادر ژان ژیانگ و کلمبو از جمله دیگر برنامه های این ناوگروه بود.

** 23 آبان 1391 - بیست وسومین ناوگروه نداجا شامل ناو رزمی جماران و ناو پشتیبانی بوشهر به مدت 69 روز به ماموریت اعزام شدند. این ناوگروه در بندر پورت سودان پهلو گیری داشته است.

** 11 شهریور 1391 - بیست ودومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی شامل ناو رزمی شهید نقدی و ناو پشتیبانی خارک به مدت 74 روز به ماموریت اعزام شدند.

اولین پهلوگیری در سودان، دومین ماموریت مشترک ناوهای نقدی و خارک و پهلوگیری در بنادر صلاله و پورت سودان از جمله برنامه های این ناوگروه بود.

** 31 خرداد 1391 - بیست ویکمین ناوگروه شامل ناو رزمی الوند و ناو پشتیبانی بندرعباس به مدت 76 روز به ماموریت اعزام شدند.

طی مسافت 9 هزار و 600 مایل دریایی و پهلوگیری در بنادر صلاله و جیبوتی از جمله برنامه های این ناوگروه بود.

** 16 اردیبهشت 1391 - ناو پشتیبانی بندرعباس در بیستمین ماموریت نداجا به مدت 30 روز به ماموریت اعزام شد.

نجات کشتی تجاری سنگاپوری در حال خروج از تنگه باب المندب از حمله 12 فروند قایق دزدان دریایی از جمله برنامه های این ناو بود.

** 7 فروردین 1391 - نوزدهمین ناو گروه ارتش شامل ناو رزمی البرز و ناو پشتیبانی بوشهر به مدت 85 روز به ماموریت برای مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن و اقیانوس هند اعزام شدند.

رهگیری 275 فروند واحد دریایی، برقراری ارتباط با 270 فروند کشتی تجاری، نجات کشتی آمریکایی و چینی، نجات کشتی تجاری ربوده شده توسط دزدان دریایی در فاصله سه هزار کیلومتری از مرزهای آبی ایران و اسکورت 21 فروند کشتی تجاری و مانیتورینگ 24 فروند از جمله برنامه های ناوگروه مزبور بود.

** 2 بهمن 1390 - هجدهمین ناوگروه ارتش شامل ناو رزمی شهید نقدی و ناو پشتیبانی خارک به مدت 64 روز به ماموریت اعزام شدند.

زیارت خانه خدا توسط نیروهای حاضر، پیمودن مسافت 12 هزار مایل دریایی، دومین حضور ناوگروه ها در مدیترانه و پهلوگیری در بنادر جده و صلاله از جمله برنامه های این ناوگروه اعلام شد.

** 19 دی 1390 - ناو رزمی الوند به مدت 13 روز به ماموریت هفدهم برای مقابله با دزدان دریایی اعزام شد.

این یگان در کوتاه ترین ماموریت ناوگروه های سی گانه نداجا در آبهای آزاد، در هیچ کشوری پهلوگیری نکرد.

** 17 مهر 1390 - شانزدهمین ناوگروه نداجا شامل ناو رزمی جماران و ناو پشتیبانی بندرعباس به مدت 71 روز به ماموریت اعزام شدند.

این اولین حضور ناوشکن بومی جماران با طی مسافت 9 هزار و 700 مایل دریایی بود.

نجات کشتی ایرانی در حوالی تنگه باب المندب از حمله 15 فروند قایق تندرو دزدان دریایی، نجات یک کشتی تجاری در حوالی سواحل جنوب شرقی کشور هند از حمله سه فروند قایق دزدان دریایی و پهلوگیری در بنادر صلاله و جیبوتی از جمله برنامه این ناوگروه اعلام شد.

** 29 تیر 1390 - پانزدهمین ناوگروه ارتش شامل ناو رزمی الوند و ناو پشتیبانی بوشهر به مدت 81 روز به ماموریت اعزام شدند.

رهگیری 60 فروند یگان نظامی و 963 یگان غیرنظامی، طی مسافت بیش از هشت هزار کیلومتر و پهلوگیری در بنادر صلاله و جیبوتی از جمله برنامه های این ناوگروه اعلام شد.

** 10 اردیبهشت 1390 - چهاردهمین ناوگروه نداجا شامل ناو رزمی شهید نقدی و ناو پشتیبانی بندرعباس به همراه زیردریایی سنگین یونس به مدت 67 روز به ماموریت اعزام شدند.

این اولین حضور زیردریایی در ماموریت ناوگروه ها بود. رهگیری 199 فروند شناور سطحی و زیر سطحی، 660 ساعت آموزش عملیاتی به کارکنان، اسکورت کشتی هایی همانند «هوتن» و «آسا» و «عطارد» و پهلوگیری در بنادر صلاله، مسقط و جیبوتی از جمله برنامه های ناوگروه مزبور بود.

** 26 اسفند 1389 - سیزدهمین ناوگروه نیروی دریایی شامل ناو پشتیبانی دلوار و ناو پشتیبانی تُنب به مدت 45 روز به ماموریت اعزام شدند.

نجات تانکر نفتکش 300 هزار تنی «نجم» که از جزیره خارک به سوی کشور مصر در حال حرکت بود و پهلوگیری در بندر صلاله از جمله ماموریت های این ناوگروه بود.

** 7 بهمن 1389 - دوازدهمین ناوگروه ارتش شامل ناو رزمی الوند و ناو پشتیبانی خارک به مدت 53 روز به ماموریت مقابله با دزدان دریایی اعزام شدند.

عبور از کانال سوئز و حضور در مدیترانه بعد از 32 سال، زیارت خانه خدا توسط نیروهای حاضر و نجات کشتی تجاری هنگ کنگ از حمله دزدان دریایی در مسیر حرکت به سمت دریای سرخ از جمله اقدامات این ناوگروه بود.

پهلوگیری در بنادر جده عربستان، لاذقیه سوریه و مسقط عمان از دیگر برنامه این ناوگروه بود که حضور آن در لاذقیه سوریه بازتاب گسترده ای در سطح جهان داشت.

«حسنین هیکل» روزنامه نگار معروف مصری نیز در دیدار با یک هیات ایرانی، این اقدام نیروی دریایی ایران را ستود.

** 8 دی 1389 - یازدهمین ناو رزمی بایندر به مدت 31 روز به ماموریت در خلیج عدن اعزام شد.

رهگیری 54 فروند شناور تجاری و 38 یگان نظامی و پهلوگیری در بنادر جیبوتی و صلاله از جمله اقدامات این ناو بود.

** 22 آبان 1389 - دهمین ناوگروه نداجا شامل ناو پشتیبانی لارک و ناو پشتیبانی چیرو به مدت 50 روز به ماموریت اعزام شدند.

** 6 شهریور 1389 - نهمین ناوگروه ارتش شامل ناو رزمی الوند و ناو پشتیبانی خارک به مدت 79 روز به ماموریت اعزام شدند.

این ناوگروه نیز در بنادر جیبوتی و صلاله پهلو گرفتند.

** 22 خرداد 1389: هشتمین ناو گروه نداجا شامل ناو رزمی شهید نقدی و ناو پشتیبانی بندرعباس به مدت 92 روز به ماموریت خلیج عدن و اقیانوس هند اعزام شدند.

رهگیری دو هزار و 780 کشتی تجاری و نظامی، اسکورت 90 کشتی ایرانی و پهلوگیری در بنادر جیبوتی و صلاله از جمله اقدامات این ناوگروه بود.

** 26 اسفند 1388 - هفتمین ناوگروه نیروی دریایی شامل ناو رزمی سبلان و ناو پشتیبانی خارک به مدت 92 روز به ماموریت اعزام شدند.

این ناوگروه در مدت ماموریت با طی مسافت یکهزار و 900 مایل دریایی، یکهزار و 334 یگان شناور نظامی و غیرنظامی را رهگیری کرد.

پهلوگیری در بنادر جیبوتی و صلاله از دیگر برنامه های ناوگروه مزبور بود.

** 4 بهمن 1388 - ششمین ناوگروه نیروی دریایی شامل ناو رزمی شهید نقدی و ناو پشتیبانی بندرعباس به مدت 54 روز عازم ماموریت در خلیج عدن و اقیانوس هند شدند.

این ناوگروه در جریان ماموریت خود در بنادر دوحه و صلاله پهلو گرفتند.

** 2 بهمن 1388 - پنجمین ناوگروه ارتش شامل ناو پشتیبانی لاوان و ناو پشتیبانی چیرو به مدت 44 روز به ماموریت در خلیج عدن اعزام شدند.

این ناوگروه در مدت 44 روز ماموریت، ضمن حفاظت و پشتیبانی از 33 فروند کشتی تجاری در بندر صلاله پهلو گرفت.

** 20 آبان 1388 - چهارمین ناو گروه نداجا شامل ناو رزمی البرز و ناو پشتیبانی بوشهر به مدت 84 روز به ماموریت مقابله با دزدان دریایی اعزام شدند.

پهلوگیری در بنادر جیبوتی و صلاله از جمله برنامه های این ناوگروه بود.

** 9 شهریور 1388 - سومین ناوگروه نیروی دریایی شامل ناو رزمی سبلان و ناو پشتیبانی خارک به مدت 78 روز برای مقابله با دزدان دریایی و برقراری امنیت در خطوط کشتی رانی در خلیج عدن و اقیانوش هند به این منطقه اعزام شدند.

این ناوگروه در مدت ماموریت در بنادر جیبوتی و صلاله پهلو گرفت.

** 13 تیر 1388 - دومین ناوگروه نداجا شامل ناو رزمی شهید نقدی و ناو پشتیبانی بندرعباس به ماموریت مقابله با دزدان دریایی اعزام شدند.

این ناوگروه در مدت 64 روز ماموریت، موفق به رهگیری ئو هزار و 279 یگان تجاری و نفتکش و حفاظت و اسکورت 21 فروند کشتی شد.

پهلوگیری در بندر صلاله از دیگر برنامه های ناوگروه مزبور بود.

** 20 اردیبهشت 1388 - اولین ناوگروه ایرانی برای مقابله با دزدان دریایی شامل ناو رزمی البرز و ناو پشتیبانی بوشهر به مدت 58 روز به اقیانوس هند و خلیج عدن اعزام شدند.

این ناوگروه در مدت 58 روز ماموریت موفق به رهگیری و رصد بیش از 700 کشتی شد که 36 فروند آن کشتی های تجاری و نفتکش ایرانی بودند.

ناوگروه مزبور در جریان ماموریت خود در بندر کشور جیبوتی نیز پهلو گرفت.

کد خبر 279113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha