همشهری آنلاین: فرمانده سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به جیبوتی تاکید کرد که هدف از پهلو گرفتن این ناوگروه در بندر جیبوتی اعلام پیام صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه خلیج عدن است.

سید حسین شریفی نسب

ناخدا یکم عرشه ستاد 'سید حسین شریفی نسب' هنگام ورود این ناوگروه رزمی به بندر جیبوتی در گفت و گو با خبرنگار اعزامی

حوزه دفاعی - انتظامی گروه اجتماعی ایرنا این مطلب را اعلام کرد.

وی افزود: این ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) به عنوان سرفرماندهی و ناو جمهوری اسلامی ایران (بوشهر) به عنوان پشتیبانی در پی حضور مقتدرانه در آب های آزاد با هدف تحکیم روابط دوستانه و اعلام پیام صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه خلیج عدن وارد این بندر شده است.

فرمانده سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش اظهار امیدواری کرد با اعزام ناوگروه های یاد شده به منطقه راهبردی خلیج عدن و دریای سرخ و حضور در بنادر کشورهای دوست و اسلامی از جمله جیبوتی مناسبات دو و چند جانبه بیش از پیش گسترش یابد.

94 درصد از مردم جیبوتی مسلمان و اصل تسنن هستند. زبان رسمی مردم این کشور فرانسوی است، ولی عمده مردم به زبان قبایل محلی با یکدیگر صحبت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مصمم است با حضور مداوم و مقتدرانه در آب های آزاد و بین المللی ضمن حراست از منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیام آور صلح و امنیت در منطقه حساس و راهبردی شمال اقیانوس هند و خلیج عدن باشد.

سی و دومین ناوگروه ارتش راهبردی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه و در ادامه ماموریت خود در شمال اقیانوس هند و خلیج عدن در بندر جیبوتی پایتخت جیبوتی پهلو گرفت.

این ناوگروه رزمی که ماموریت خود را از منطقه یکم نیروی دریایی در بندرعباس در روز عاشورا (13 آبان) آغاز کرده است .

ناوگروه مزبور در مسیر انجام ماموریت محوله خود به منظور تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان پس از عبور از تنگه هرمز، راس الکوه، دریای عمان، راس الحد، دریای عربی، جزیره مصیره، راس المدرکه، مجمع الجزایر کوریا و موریا، راس المربط، بندر صلاله، المکلا، راس الفرتاک، راس الکلب، بندر عدن (یمن) و خلیج عدن امروز وارد کشور جیبوتی شد.

بندر جیبوتی شهر افریقایی است که در کنار دریای سرخ واقع شده و این شهر در شبه جزیره ای قرار دارد که خلیج عدن را از خیلج تاجوره جدا می کند.

سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن از ابتدای آغاز ماموریت خود از بندرعباس تا کنون دو هزار و 700 مایل دریایی معادل 5 هزار و 274 کیلومتر را طی کرده است.

جمهوری جیبوتی کشوری است در شاخ آفریقا که پایتخت آن بندر جیبوتی با 400 هزار نفر جمعیت و 23 هزار کیلومتر مربع مساحت در شرق قاره آفریقا واقع شده است .

کشور جیبوتی با 818٬159 نفر جمعیت در سرشماری سال 2009 و 23٬200 کیلومتر مربع مساحت از کوچک ترین و کم جمعیت ترین کشورهای آفریقاست.

دسترسی آسان جیبوتی به آب های بین المللی از یکسو، و ارتباط زمینی آن با کشورهای مرکزی قاره آفریقا از سوی دیگر، بر اهمیت راهبردی آن افزوده است .

خاک جیبوتی به هیچ رو مساعد کشاورزی نیست و مراتع طبیعی کمتر از 5 درصد از خاک این کشور را تشکیل می دهند.

جیبوتی از اعضای اتحادیهٔ آفریقا و اتحادیهٔ عرب اس و این کشور به پیمان های بین المللی تغییرات آب وهوا، بیابان زدایی، حفظ محیط زیست، قانون دریاها، حراست از لایه ازون و مقررات کشتیرانی پایبند است.

کد خبر 278477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha