همشهری آنلاین: مسوول دفتر مطالعات و پژوهش های نظری و راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: حضور نیروی دریایی ایران در آبهای آزاد به نمایش گذاشتن توانمندی و اقتدار نظام اسلامی است.

یروی دریایی ارتش

به گزارش ایرنا، امیرسرتیپ دوم 'علی اکبر اخگر' درسخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه شهرری در مصلای شهر، اظهار داشت: امروز به برکت خون شهدا، نیروی دریایی ارتش یک نیروی ساحلی و کم عمق نیست.

وی با بیان اینکه پیشرفت های اخیر ایران به دست دانشمندان جوان کشور باعث شده تا قدرتهای جهانی حساب ویژه ای روی جمهوری اسلامی ایران باز کنند، تصریح کرد: نیروی دریایی درسال های اخیر حضور خود را در آبهای بین المللی گسترش داده و با اعزام ناوگروههایی به خلیج عدن و تنگه باب المندب در زمینه مبارزه با دزدان دریایی فعال بوده است.

امیرسرتیپ دوم اخگر تصریح کرد: نیروی دریایی درصدد است تا در بلندمدت دامنه حضور خود را به سایر دریاهای آزاد گسترش دهد.

وی با تشریح عملیات مروارید در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: صبح هفتم آذر 59، دشمن با تمام قوا از هوا و دریا در صدد بازپس گیری پایانه های نفتی 'البکر' و 'الامیه' که روز قبل توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به تسخیر در آمده بود، برآمد اما در یک مصاف نابرابر، ناوچه 'پیکان' به تنهایی توانست تعداد دیگری از کشتی ها و هواپیماهای عراقی را از صحنه عملیات خارج کند.

امیرسرتیپ دوم اخگر سرانجام پس از ساعت ها نبرد بی امان، ظهر 7 آذر 1359، در حالیکه دلاورمردان این ناوچه پیکان، آخرین گلوله های خود را به سوی دشمن نشانه می رفتند، این ناوچه مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و درحالی که بزرگترین پایانه صدور نفت منطقه و بیش از 50 درصد از توان رزمی نیروی دریایی عراق را از کار انداخته بود، با پرسنل شجاع و فداکار خود در زیر آب های گرم خلیج فارس، جای گرفت.

مسوول دفتر مطالعات و پژوهش ها نظری و راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: با پایان جنگ، نیروی دریایی کشور که تجربه جنگ هشت ساله و نبرد با قدرتمندترین نیروی دریایی دنیا را داشت، روند بازسازی و نوسازی را آغاز کرد.

اخگر در ادامه گفت: با توجه به محدودیت های خرید خارجی، ایران با پیروی از سیاست مشابه ای که در سایر نیروهای مسلح ایران نیز اتخاذ شده بود، تولید ادوات مورد نیاز نیروی دریایی را با تکیه برآمیزه ای از ظرفیت های داخلی و مدل ها و قطعات وارداتی آغاز کرد.

وی تصریح کرد: بی گمان به واسطه شرایط خاص ژئوپلتیکی ایران و داشتن سواحل طولانی در خلیج فارس و دریای خزر و حضور رقبا و دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای، نیروی دریایی یکی از ارکان اساسی حفظ و تثبیت جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه و غرب آسیاست.

کد خبر 279347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha