همشهری آنلاین: فرمانده دوم ناوشکن تمام ایرانی (جماران) گفت: امروزه در تجارت جهانی بیش از ۹۰ درصد جابه جایی کالاها از طریق دریا، آب های آزاد و بین المللی انجام می شود که اگر کشوری از این ظرفیت تجاری غافل شود چرخ اقتصادی آن با مشکل روبه رو خواهد شد.

ناوشکن

ناخدا سوم عرشه خلیل فرهادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن با اشاره به اهمیت مقوله امنیت تجارت در منطقه یادشده گفت:حضور ناوگروه های اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این منطقه علاوه بر تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان و ایجاد امنیت برای کشتی های تجاری، نفت کش ها و نظایر آن از نظر راهبردی و سیادت بر آب های آزاد و بین المللی و نقش داشتن در مناسبات اقتصادی و امنیتی منطقه اهمیت فراوانی دارد.

فرمانده دوم ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) ادامه داد:حضور ناوگروه های اعزامی نیروی دریایی ارتش به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن و انجام ماموریت های فراوان از جمله اسکورت مستقیم کشتی های تجاری و نفت کش های ایرانی و سایر کشورهای جهان در آب های آزاد بین المللی دارای دستاوردهای فراوانی در مقوله امنیت تجارت است که از چند زاویه قابل بررسی است.

ناخدا سوم فرهادی اضافه کرد: ساده ترین دستاوردی که می توان آن را محصول حضور بین المللی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یکی از راهبردی ترین آبراه های جهان دانست برقراری امنیت برای کشتی های یاد شده در مقابل پدیده زشت و شوم دزدان دریایی در آبراه حساس خلیج عدن است.

وی افزود: امنیت تجارت در منطقه خلیج عدن پس از آن ارزش بالایی پیدا کرد که دزدان دریایی سومالیایی تبار از ضعف حکومت مرکزی این کشور استفاده کردند و تحت هدایت کشورهای بزرگ استعمارگر پدیده دزدی دریایی در هزاره سوم را به رخ جهانیان کشیدند.

فرمانده دوم ناوشکن تمام ایرانی (جماران) گفت: کشتی های تردد کننده در منطقه یاد شده نیز از اقدامات دزدان دریایی حاضر در خلیج عدن بی نصیب نماندند و چندین بار مورد هجوم آنها قرار گرفتند و متحمل زیان های فراوانی شدند.

وی یادآور شد: طی سال های گذشته در آب های آزاد و بین المللی شمال اقیانوس هند و خلیج عدن به شماری از کشتی های تجاری و نفت کش های متعلق به خطوط کشتیرانی ایران از سوی دزدان دریایی حملاتی انجام شد که اکنون باحضور مقتدرانه ناوگروه های اعزامی نیروی دریایی ارتش به منطقه یاد شده این حملات گسترده و برنامه ریزی شده به حداقل رسیده است.

ناخدا سوم فرهادی با بیان اینکه نقش آفرینی ناوگروه های نداجا در آبراه حساسی که سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا را به یکدیگر متصل می کند اهمیت راهبردی فراوانی دارد خاطرنشان کرد: پس از اینکه تحرکات دزدان دریایی در آب های خلیج عدن به بالاترین سطح ممکن رسید و برای ایجاد امنیت در این نقطه حساس احساس نیازی شکل گرفت بسیاری از کارشناسان و استراتژیست ها در تحلیل های خود سرمایه گذاری امنیتی در این نقطه را یک سرمایه گذاری فرا اقتصادی سودآور تلقی کردند.

فرمانده دوم ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) افزود: در این بین همه نگاه ها به سوی امریکایی ها معطوف شد که بیشترین سود فروش تسلیحات در جهان را دارند و این گونه برداشت شد که این کشور قصد دارد با حضور نظامی در این منطقه راهبردی امنیت تجارت را تحت سیطره خود کنترل کند.

وی گفت: نقش آفرینی امنیتی در نقطه ای که تجارت کلان کشورها در آن امنیت تجارت را گدایی می کنند تا آنجا اهمیت دارد که ناوگروه های نظامی سایر کشورهای حاضر در منطقه راهبردی خلیج عدن ضمن همکاری با یکدیگر برای ایجاد فضای امن به رقابت می پردازند.

ناخدا سوم فرهادی افزود: برخلاف ادعای بعضی کارشناسان، نیروی مقتدر دریایی در قرن بیست و یکم، اقتدار یک کشور را نشان می دهد که این حضور مقتدرانه در آب های آزاد و بین المللی برای مقابله با هرگونه تهدیدات احتمالی بسیار مهم و حائز اهمیت است و به فرموده فرمانده نیروی دریایی کشورمان نیروی دریایی نوک پیکان در صحنه دفاع از کیان کشور است.

فرمانده دوم ناوشکن تمام ایرانی جماران افزود: در آینده نزدیک امنیت تجارت در پهنه دریاهای آزاد و بین المللی یکی از مولفه های تجارت سودمند عنوان می شود که کشورهای خودکفا با برقراری امنیت یاد شده به پیشرفت های قابل توجهی خواهند رسید.

سی و دومین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه ماموریت خود به منظور تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان پس از عبور از تنگه هرمز، راس الکوه، دریای عمان، راس الحد، دریای عربی، جزیره مصیره، راس المدرکه، مجمع الجزایر کوریا و موریا، راس المربط، بندر صلاله، راس الفرتاک، راس الکلب صبح روز گذشته (چهارشنبه) وارد خلیج عدن شده است.

کد خبر 277747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha