همشهری آنلاین: خلیج عدن(چهل مایلی بندر جیبوتی) ـ ایرنا ـ فرمانده ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) گفت: ناوهای جنگی و پشتیبانی ۳۰ کشور از زمان ایجاد تهدیدات دزدان دریایی علیه کشتی های تجاری و نفتکش‌ها تا کنون، در منطقه پرخطر اقیانوس هند که از شمال به دریای عمان و کانال سوئز و از جنوب به مدار ۱۰درجه جنوبی و نصف النهار ۷۸ درجه شرقی منتهی می شود، در این منطقه حضور یافته‌اند.

ناو

ناخدا دوم عرشه «فتح الله رحیمیان» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن افزود: از جمله 30 کشوری که ناوهای جنگی خود را به منطقه یاد شده اعزام کرده‌اند، می توان به ترکیه، یونان، دانمارک، کانادا، استرالیا، هند، چین، روسیه، انگلیس، آمریکا، ژاپن، پاکستان، عربستان، امارات عربی متحده، عمان، فرانسه، کره جنوبی، مالزی، پرتغال، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند و بلژیک اشاره کرد.

وی گفت: ناوگروه های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سایر ناوهای جنگی و پشتیبانی کشورهای یاد شده برای حفظ منافع خود و به منظور تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشور در این منطقه حضور دارند.

فرمانده ناوشکن تمام ایرانی جماران ادامه داد: اکثر ناوهای جنگی این کشورها برای تامین امنیت ناحیه پرخطر یاد شده، سازماندهی شده اند که به آنها «نیروی دریایی مرکب» می گویند که از سه گروه ماموریتی تشکیل شده و با عنوان «سی.تی.اف» 150، 151 و 152 عمل می کنند.

ناخدا دوم عرشه رحیمیان با تشریح حوزه ماموریتی این ناوهای جنگی منطقه ای و فرامنطقه ای توضیح داد: گروه ائتلافی 150 در دریای سرخ، خلیج عدن، اقیانوس هند، دریای عربی و دریای عمان، گروه ائتلافی 151 در خلیج عدن و سواحل سومالی و گروه ائتلافی 152نیز در منطقه خلیج فارس به انجام ماموریت می پردازند و فرماندهی آنها نیز به صورت دوره ای از سوی کشورهای مختلف انجام می شود.

وی یادآور شد: در این میان نیز برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین بطور کاملا مستقل عمل می کنند.

فرمانده ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) با تاکید بر این موضوع که راهبرد اصلی حضور ناوگروه های اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران استمرار در دریاهای آزاد و بین المللی گفت: این حق مسلم ما است که در دریاهای آزاد حضور داشته باشیم و هر جا که نیاز به حفظ منافعمان باشد همانند مقابله با دزدی های دریایی در خلیج عدن حضور خواهیم یافت.

ناخدا رحیمیان خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به دو هدف، حضور در دریاهای آزاد و حفظ منافع کشورمان در آب های دوردست و بین المللی در این مناطق دریایی حاضر شده است.

کد خبر 278342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha