گروه اقتصادی: اختصاص بنزین برای سفر،افزایش سهمیه صنعتگران، کشاورزان و خبرنگاران و ارائه لایحه برای صرف هزینه‌های صرفه‌جویی ناشی از سهمیه بندی بنزین تازه‌ترین تحولات در رابطه با مسئله سوخت در کشور است.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر کشور نیز ابراز امیدواری کرد که حداکثر تا سه ماه آینده برای گروه‌های پرمصرف مثل صنعتگران،کشاورزان و خبرنگاران در رابطه با سهمیه بندی بنزین تصمیمات جدید اتخاذ شود.

پورمحمدی با اشاره به برخی گروه‌های پرمصرف اظهار داشت: در عین حال باید یکسری از نیازهای جدی جامعه را برطرف کنیم، مثلا خبرنگاران باید تردد داشته باشند چون نمی شود به خبرنگار گفت از طریق دنیای مجازی خبر تهیه کنید و به جایی نروید، ما باید سوخت خبرنگاران را تامین کنیم همچنین افراد صنعتگر، تولیدگر و بسیاری از اقشار و اصناف به سوخت بیشتری نیاز دارند وبرخی از کشاورزان هم به سهمیه بیشتری نیاز دارند که ما در حال گروه بندی آنها هستیم تا نیازهایشان را برآورد کنیم تا آنجایی که می شود سهمیه را خواهیم افزود.

بررسی اختصاص سهمیه بنزین سفر

در تحولی دیگر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی دیروز از بررسی اختصاص سهمیه بنزین برای سفر در ستاد تبصره  ۱۳قانون بودجه خبرداد اما تاکید کرد که این سهمیه باید منجر به سفر شود.

اسفندیار رحیم مشایی، پس از جلسه هیات دولت درخصوص تاثیر سهمیه‌بندی بنزین در سفر مردم، گفت: مردم درمورد مصرف سهمیه بنزین خود محتاط عمل می‌کنند و این موضوع تا اندازه‌ای در کاهش سفرهای تابستانی موثر بوده است.

لایحه مصرف درآمد صرفه جویی بنزین

از محل صرفه‌جویی بنزین کارهای بزرگی در کشور انجام خواهد شد و هفته آینده لایحه‌ای به مجلس ارائه می‌شود.

محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: در سه سال اول سهمیه بندی هر سال 700 کیلومتر و در سه سال دوم هر سال 1200 کیلومتر راه‌آهن پیشرفته ساخته خواهد شد.

وی ساخت پالایشگاه‌های پیشرفته و شبکه‌های گاز، اختصاص مبلغی برای تامین اجتماعی کسانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و همچنین پرداخت بیمه به افراد بیکار تا زمانی که شغل پیدا کنند را از دیگر مواردی دانست که از محل صرفه‌جویی بنزین هزینه خواهد شد. از این محل رقم جزئی‌ای نیز برای توسعه دولت الکترونیک در نظر داریم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی در مورد بنزین آزاد نیز گفت: ما می‌توانیم با روش‌های مدیریتی صحیح، مصرف سوخت را به حداقل برسانیم که اینکار کم شدن ترافیک، کاهش آلودگی هوا و حفظ منابع ملی را در پی خواهد داشت اما بطورقطع انجام این کار محدودیت‌هایی دارد، به هر حال باید رفتارها را مدیریت کرد تا سوخت درست مصرف شود.

کمیته هفت نفره مجلس

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کمیته‌ای 7 نفره متشکل از نمایندگان مجلس تشکیل شده تا اشکالات کارت هوشمند سوخت را که در مجلس مطرح می‌شود به کمیته ‌تنظیم سوخت منتقل کنند و در پی آن راه حل‌ها را به نمایندگان انعکاس دهند.

شبکه کارت هوشمند مشکلی ندارد

در همین حال مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: میزان بنزین مورد نیاز مازاد بر سهمیه برای واردات و عرضه بنزین آزاد، تا پایان مرداد یعنی دو ماه پس از آغاز سهمیه‌بندی مشخص می‌شود.

محمدرضا نعمت‌زاده درباره احتمال ارائه بنزین آزاد به ایسنا گفت: نمی‌دانم. دولت برای واردات و عرضه بنزین آزاد توافق خواهد کرد یا خیر.

روز چهارشنبه شایعات اختلال در روند عرضه سوخت با کارت نیز تکذیب شد.

کد خبر 27523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز