همشهری آنلاین: پدر بزرگ ها و مادربزرگ های ابر کوهی با شرکت در اولین جشنواره در کوچه‌های خاطره،بخشی از ادبیات شفاهی این شهر کهن و تاریخی را برای بچه ها روایت کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره صبح روز پنج‌شنبه 28 تیر با هدف آشنا ساختن کودکان شهر تاریخی ابرکوه در استان یزد با فرهنگ غنی این شهرستان و زنده نگاه داشتن ادبیات شفاهی آن در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه برگزار و در آن بیش از 50 پدر بزرگ و مادر بزرگ لالایی ها، ضرب المثلها،اشعار محلی و قصه ها را برای نسل جدید فرزندان شان زمزمه و بازگو کردند.

در این میان 100 قطعه عکس از تصاویر مردم، کودکان . جلوه هایی از فرهنگ عامه شهر 5 هزار ساله ابرکوه و روستای اسفندآباد از قدیمی‌ترین روستاهای آن،  توسط مربیان و اعضاء کتابخانه شماره 2 کانون در این شهر در حاشیه جشنواره به نمایش گذاشته شد.

جشنواره در کوچه های خاطره علاوه بر بخش قصه گویی مادر بزرگها و پدر بزرگ ها با برنامه های دیگری هم همراه بود از جمله شعرخوانی یکی از همسایگان کهن سال سرو پنج هزار ساله ابرکوه که به شدت مورد استقبال شرکت کنندگان در جشنواره قرار گرفت.

یک استاد دانشگاه نیز در این برنامه به سخنرانی پرداخت و از قصه ها و ضرب المثل ها به عنوان چکیده تجربیات و میراث گذشتگان_ که آموزه های بسیار زیادی را با خود به همراه دارد_ نام برد.

 سید مسعود عظیمی از لالایی به عنوان یک عامل اساسی برای تخلیه روحی مادران و از ضرب المثل ها به عنوان یکی از مظاهر ظهور و بروز استعدادهای پیشینیان یاد کرد.

مدیر کانون استان یزد نیز در این آیین تاکید کرد که کودکان و نوجوانان ما نباید از فرهنگ اصیل و ماندگار  خود فاصله بگیرند و آن را به فراموشی بسپارند.

محمد جواد اولیاء نقش کانون را در کنار نهادهای دیگر فرهنگی در اشاعه فرهنگ غنی ایران اسلامی با اهمیت توصیف کرد.

فرماندار شهر ابرکوه نیز در جشنواره در کوچه های خاطره ،قصه ها،مثلها و لالایی ها را بخش مهمی از فرهنگ ارزشمند مردم شهر ابرکوه برشمرد که از زیرکی و توانمندی مردم این شهر حکایت دارد و سینه به سینه و نسل به نسل به مردم کنونی این سامان انتقال یافته است.

محمد حسین امامی بر این نکته هم تاکید کرد که نباید فن آوریهای امروزی این روح لطیف و این فرهنگ غنی ایرانیان را به حاشیه ببرد.

بر اساس این گزارش مربیان و اعضاء کتابخانه شماره 2 کانون ابرکوه نیز در وبلاگی که برای این جشنواره به نشانی  www.bachehayesarv.blogfa.com راه اندازی کرده اند گزارشی از برگزاری جشنواره را منتشر کرده اند.

 فتنی است شهر قدیمی ابرکوه با داشتن بناهای ارزشمند تاریخی و یک سرو بزرگ 5 هزار ساله از شهرتی جهانی برخوردار است و این سرو به نگین سبز کویر ایرانیان مشهور شده است و جهانیان آن را به عنوان نمادی از زندگی و زیبایی در ایران می‌شناسند.

تصاویر دیگری از این جشنواره را اینجا ببینید.

کد خبر 27076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز