شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین روز شنبه با اعلام "خط قرمز" دولت پکن به کره شمالی، اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد تا ناآرامی یا جنگ در شبه جزیره کره به وقوع بپیوندد و بر دستیابی به صلح تنها از طریق خلع سلاح اتمی تاکید کرد.

خط و نشان چین برای کره‌شمالی

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین از با اهمیت‌ترین حامیان اقتصادی و دیپلماتیک کره شمالی است؛ اگر چه صبر و شکیبایی پکن در قبال سه آزمایش اتمی و پرتاب موشک‌ها از جانب پیونگ‌یانگ به شدت مورد آزمایش قرار گرفته است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در حاشیه نشست سالانه پارلمان این کشور گفت: شبه جزیره کره،‌ نزدیکترین همسایه چین است. ما یک خط قرمز داریم و اجازه نمی‌دهیم که جنگ یا بی‌ثباتی در شبه جزیره کره رخ دهد.

وی از تمامی احزاب و گروه‌ها در شبه جزیره کره خواست تا خویشتندار باشند و اعلام کرد که صلحی پایدار و بادوام در این شبه جزیره تنها به واسطه خلع سلاح اتمی ممکن است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که ماه گذشته به چین سفر کرده بود، پس از مذاکره با مقام‌ها در پکن گفت که چین و آمریکا راه‌هایی خاص را برای اعمال فشار بر کره شمالی برای دست کشیدن از برنامه اتمی‌اش به بحث گذاشته‌اند.

کشورهای غربی و کارشناسان مستقل، چین را به خاطر ناکامی‌اش در اجرای کامل تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ از جمله اقدامات تنبیهی پس از سومین آزمایش موشکی کره شمالی در فوریه 2013 متهم کرده‌اند.

پس از ناکامی در مذاکرات شش جانبه سال 2008، کره شمالی برنامه‌های اتمی خود را بیش از گذشته فعال کرده است.

وزیر امور خارجه چین به درخواست پکن بر از سرگیری مذاکرات میان کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا، ژاپن، روسیه و چین تاکید کرد، خطاب به پیونگ‌یانگ گفت: مقابله تنها باعث تنش می‌شود و جنگ یک فاجعه به بار می‌آورد. مذاکرات کم بهتر از عدم مذاکره است.

ناوی پیلای، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز به قدرت‌های جهان در ماه گذشته میلادی تاکید کرد تا کره شمالی را به دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری ارجاع دهند و علت آن هم گزارش سازمان ملل درباره جرایم علیه بشریت در این کشور بود که با خودکامگی دوران نازی‌های آلمان مقایسه شده بود.

وزیر خارجه چین همچنین تاکید کرد که پکن هرگز به مصالحه با ژاپن بر سر تاریخ و قلمرو نیست.

روابط چین و توکیو مدتهاست به دلیل آنچه پکن آن را اشغال بخش‌هایی از خاک چین قبل و در دوران جنگ جهانی دوم خوانده با مشکل روبروست.

کد خبر 252374
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز