همشهری آنلاین: مقامات نظامی چین می‌گویند آزمایش اخیر وسیله مافوق‌صوت این کشور نباید باعث نگرانی آمریکا یا سایر کشورها شود.

glider

به گزارش لایو ساینس وزارت دفاع ملی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد آزمایش «گلایدر مافوق‌صوت» جدید این کشور که در ۹ ژانویه انجام شد، برای افزایش توانایی این کشور در سیستم‌های دفاعی موشکی آمریکا طراحی نشده است.

در این اعلامیه که روز شنبه ۱۶ ژانویه در روزنامه چاینا دیلی منتشر شد، آمده است: «انجام تجربیات علمی بوسیله چین در محدوده مرزهایش بر اساس برنامه‌هایش امری عادی است. این آزمایش‌ها نه بر علیه کشوری معین است و نه بر علیه هدفی خاص.»

بر اساس گزارش‌ها گلایدر مافوق صوت چین احتمالا بر روی یک «موشک بالستیک بین‌قاره‌ای» ‌(ICBM) به آسمان پرتاب، و بعد در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین رها می‌شود. بعد این گلایدر می‌تواند با سرعتی تا حداکثر ۱۰ برابر سرعت صوت (یعنی ۱۲۲۵ کیلومتر در ساعت در سطح دریا) به سمت هدفش برود.

شناسایی، ردیابی و رهگیری گلایدرهای مافوق‌صوت که کلاهک جنگی داشته باشند، از ‌ICBM استاندارد مشکل‌تر است، زیرا مسیر این گلایدر به فضای بیرونی نمی‌رسد.

بسیاری از مقامات در آمریکا از سرعت توسعه نظامی چین ابراز نگرانی کرده‌‌اند. اما به گفته برخی کارشناسان چین راه درازی تا برتری یافتن در این حوزه بر آمریکا در پیش دارد.

فان جیش، کارشناس مطالعات آمریکا در آکادمی علوم اجتماعی چین به چاینا دیلی گفته است: « آمریکا هنوز از لحاظ توانایی نظامی، چه در سلاح‌های استراتژیک و چه در جنگ‌افزارهای متعارف دست پیش را دارد. آمریکا مدت‌هاست که به پژوهش در زمینه سلاح‌‌های با تکنولوژی پیشرفته پرداخته است، و چین هنوز در این حوزه نسبتا عقب است.»

در واقع پنتاگون سال‌هاست که در حال ساخت وسایل مافوق صوت خودش بوده است. برای مثال نیروی هوایی آمریکا به همراه «سازمان طرح‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی» (DARPA) بر روی یک برنامه ۳۰۰ میلیون دلاری برای ساخت وسیله مافوق صوت X-51A را در دست اجرا داشته است که در سال ۲۰۰۴ آغاز شد، و با پرواز آزمایشی چهارمین و نهایی‌ترین وسیله اسکرم‌جت روباتی به نام Waverider پایان یافت.

و DARPA همچنین در حال ساخت یک نمونه اولیه از یک بمب‌افکن بی‌سرنشین به نام HTV-2 است که در یک پرواز آزمایشی در اوت ۲۰۱۱ پیش از آنکه از کنترل خارج شود، به سرعتی برابر ۲۰ برابر سرعت صوت رسید.

کد خبر 246281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز