همشهری آنلاین: دولت ژاپن اعلام کرد پس از آنکه یک فروند هواپیمای چینی روز سه‌شنبه بر فراز تعدادی از جزایر مورد مناقشه این کشور با چین و تایوان به پرواز درآمد، چند فروند هواپیمای جنگی اف ۱۵ خود را بر فراز این جزایر به پرواز درآورده است.

خبرگزاری آلمان از توکیو گزارش داد، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد یک فروند هواپیمای نیروی هوایی چین در فاصله 140 کیلومتری شمال جزایر سنکاکو "تحت حاکمیت ژاپن" به پرواز در آمد.

این جزایر که در فاصله 300 کیلومتری ساحل چین واقع شده، مورد ادعای دولت چین و تایوان نیز هست و در این دو کشور به ترتیب با نام دیائویو و تیائویوتای خوانده می شود.

از اواخر نوامبر سال گذشته پکن منطقه شناسایی دفاع هوایی را در گستره وسیعی در دریای چین شرقی برقرار کرد و این مناطق بخشی از جزایر سنکاکو را نیز در برمی‌گیرد. این برای نخستین بار است که توکیو هواپیمای جنگی خود را بر فراز این منطقه به پرواز درمی‌آورد.

ژاپن، کره جنوبی و آمریکا به اقدام چین در برقراری منطقه شناسایی دفاع هوایی اعتراض کرده‌اند.

در صورتی که هواپیمای یک کشور بخواهد بر فراز منطقه شناسایی دفاع هوایی کشور دیگری به پرواز درآید، باید هویت خود را اعلام کند و اطلاعات پروازهای دیگر را نیز در اختیار داشته باشد.

گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد روز سه شنبه سه کشتی شناسایی چینی هم به آب‌های سرزمینی ژاپن نزدیک شدند و در فاصله 22 کیلومتری جزایر سنکاکو به گشت‌زنی پرداختند.

کد خبر 245062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز