همشهری آنلاین: جزیره‌ای که به واسطه فوران آتشفشانی در جنوب اقیانوس آرام در آبهای ژاپن متولد شده،‌همچنان به رشد و فوران خود ادامه می‌دهد و به اندازه‌ای بزرگ شده که می‌تواند برای چندین سال بر چهره جغرافیای زمین باقی بماند.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، فوران آتشفشانی در فاصله 600 مایلی جنوب توکیو جزیره‌ای جدید به بزرگی 14 هکتار را در حاشیه غربی حلقه آتش در اقیانوس آرام جنوبی به وجود آورده‌است، جزیره‌ای که به جای فرورفتن و غرق شدن تدریجی در میان امواج اقیانوس آرام، با سرسختی تمام به رشد خود ادامه داده و همچنان پابرجاست.

این جزیره نیجیما نامیده شده و در آب‌های نیشینو-شیما، جزیره‌ای کوچک و خالی از سکنه در حلقه آتش آتشفشان‌های غرب اقیانوس آرام واقع شده‌است. این جزیره در ماه نوامبر متولد شد، زمانی که توده‌ای سنگین و سیاه از خاکستر و دود و سنگ از دل دریا به بیرون فوران کرد و حجم زیادی بخار از خود به جا گذاشت.

تصاویر جدیدی که ناسا از این جزیره چند ماهه منتشر کرده نشان از آن دارد که نیجیما به این زودی‌ها قصد رفتن ندارد و برخلاف دیگر جزیره‌هایی که در این منطقه به صورت متوالی ظاهر و غیب می‌شوند، قصد دارد برای سال‌ها به زندگی خود ادامه دهد.

به گفته یوشیهیدا سوگا سخنگوی ارشد دولت ژاپن درصورتی که این جزیره به یک جزیره کامل و و تمام‌عیار تبدیل شود،‌ ژاپن از اینکه به مقدار خاکش افزوده شده استقبال خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی از این هستند که این جزیره هنور درحال فوران و رشد است. محققان آژانس هواشناسی ژاپن براین باورند که این جزیره به اندازه‌ای بزرگ هست که بتواند نه برای همیشه،‌اما برای چند سال دوام بیاورد.

ابعاد جزیره نیجیما در اوایل ماه دسامبر سه برابر ابعاد اولیه‌اش شد و ارتفاع کنونی آن از سطح دریا 20 تا 25 متر است. این جزیره در فاصله یک سوم مایلی از جزیره نیشینو-شیما، جزیره آتشفشانی دیگری که در سال 1973 متولد شده‌ قرار گرفته‌است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳