شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهواره اسپانیایی دیموس-۲ در دسامبر سال گذشته از بالای آتشفشانی در جزیره آزورس سائو میگل عکسی به ثبت رسانده‌است که ساختار پیچیده درون قلب آتشفشان را نمایش می‌دهد.

آتشفشان

براساس گزارش ميل آنلاين، اين عكس يكي از شگفت‌انگيز‌ترين مناظر از يكي از بي‌نظيرترين آتشفشان‌هاي سياره زمين است كه از بالاي جزيره آزورس در سائوميگل ثبت شده و ساختار آتشفشاني پيچيده‌اي به نام ست سيدادس مسيف را نمايش مي‌دهد.

آتشفشان

حفره مدور يا دهانه آتشفشان بيشترين بخش عكس را به خود اختصاص داده و وسعتي برابر پنج كيلومتر دارد. بخش داخلي آتشفشان يا قلب آتشفشان حاوي درياچه، مخروط‌هاي آتشفشاني، زمين‌هاي كشاورزي و حفره‌هاي كم‌عمق سيلابي است.

به گفته دانشمندان آژانس فضايي اروپا، اين ساختار آتشفشاني بي‌نظير است. منطقه‌اي كه به مرداب هفت‌شهر شهرت دارد از دو درياچه متفاوت تشكيل شده‌است كه از طريق مسيري باريك كه در مركز تصوير ديده مي‌شود، به يكديگر متصل شده‌اند. به خاطر نوع متفاوت رنگ‌هايي كه اين دو درياچه بازتاب مي‌دهند،‌ درياچه شمالي درياچه آبي و درياچه جنوبي درياچه سبز ناميده مي‌شود.

افسانه زيبايي نيز درمورد اين دو درياچه در ميان بوميان اين منطقه بازگو مي‌شود: دختر پادشاهي از كاخ پدر مي‌گريزد و به تپه‌هاي اين منطقه پناه مي‌برد و در آنجا با چوپاني جوان آشنا شده و به او دل مي‌بندد. زماني كه چوپان از دختر پادشاه خواستگاري مي‌كند، پادشاه مخالفت كرده و دختر را از ديدن چوپان منع مي‌كند. دختر براي آخرين بار از كاخ مي‌گريزد و نزد چوپان مي‌رود و در كنار او در ميان دره به اندازه‌اي گريه مي‌كنند كه دره مملو از اشك آنها مي‌شود. از اين اشك دو درياچه ايجاد مي‌شود، يكي سبز به رنگ چشمان شاهزاده و ديگري آبي، به رنگ چشمان چوپان.

اين عكس كه توجه دانشمندان آژانس فضايي اروپا را به خود جلب كرده،‌توسط ماهواره ديموس 2 ثبت شده‌است،‌ماهواره‌اي كه وضوح ديد آن 75 سانتيمتر اعلام شده‌است.

کد خبر 289865

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha